تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,148 |
اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 13، اسفند 1398، صفحه 135-150 اصل مقاله (430.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی ( فلسفه تعلیم و تربیت) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.75357 | ||
نویسنده | ||
مژده علیزاده* | ||
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت،دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید بود؛ چرا که از جمله اهداف بعثت انبیاء الهی هدایت و تربیت انسانها بوده است که برای آن برنامه و روش داشتند. به همین دلیل برگرفتن این برنامه از سیره آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و به منظور وصول به هدف فوق از روش توصیفی-تحلیلی با بهره گیری از اسناد و منابع کتابخانه ای استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از استدلال یا استنتاج و با روش استقرایی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اصول تربیتی از منظر گفتگوهای حضرت ابراهیم در مواجهه با منکران توحید شامل اصل هدف گذاری، داشتن برنامه ریزی دقیق و سنجیده، اتخاذ موضوعات مناسب، موقعیت سنجی، انسجام بخشی معقول و منطقی میان مطالب و عملکرد و فعال سازی مخاطب در حیطه عقلی و عملی بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که حضرت ابراهیم روشهای تربیتی روش پرسش و پاسخ، روشهای مبتنی بر استدلال مانند روش نفی استدلال خطا از راه فرضیه سازی و استدلال سلبی را به کار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حضرت ابراهیم؛ اصول؛ روشهای تربیتی؛ منکران توحید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The principles and methods of training of Ibrahim in the face of the deniers of monotheism | ||
نویسندگان [English] | ||
Mozhdeh Alizadeh | ||
Shahid Bahonar Kerman University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to study the principles and methods of education of Prophet Ibrahim in the face of the deniers of monotheism, Because one of the goals of the resurrection of the divine prophets has been to guide and train human beings who had a plan and method for it. That's why it's so important to get this program out of their way. This research is of qualitative type and in order to achieve the above goal,a descriptive-analytical method has been used using library documents and resources Data analysis was also performed using reasoning or inference and inductive method. Findings suggest that educational principles from the perspective of the conversations of Abraham in the face of the deniers of monotheism It includes the principle of targeting, having accurate and measured planning, adopting appropriate topics, positioning, reasonable and logical coherence between the content and performance and activating the audience in the intellectual and practical field. The research findings also showed that Ibrahim used educational methods of questioning and answering methods, methods based on reasoning, such as the method of negating erroneous reasoning through hypothesizing and negative reasoning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abraham, Principles, Educational Methods, Denials of Monotheism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |