تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,089,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,226 |
استعارۀ تربیتی سفر | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 14، فروردین 1399، صفحه 121-141 اصل مقاله (521.3 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.75360 | ||
نویسندگان | ||
رضا محمدی چابکی1؛ فاطمه وجدانی2؛ فاطمه سادات بیطرفان* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تبیین و تحلیل استعاره «تربیت، سفر است» با نگاهی عرفانی ـ استعاری و به تبع عینی تر به حوزه انتزاعی تربیت است. چرا که یکی از اصلی ترین ویژگی های استعاره، ظرفیت استنباطی بسیار آن است که با تکیه بر آن می توان حوزه ای انتزاعی از دانش های بشری را در ظرفی عینی قرار داد و بازتعریف کرد. برای دست یافتن به این هدف، از روش تحلیل منطقی فرارونده بهره گرفته شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که استعاره «تربیت، سفر است» باتوجه به مبنای انتخابی ـ در این پژوهش دو مبنای عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی معرفی شده ـ دو مسیر جداگانه برای تربیت تعریف می کند که با وجود اشتراکات فراوان میان این دو مسیر، سرانجام متفاوتی برای آن ها تصور می شود. طرح کلی سفر تربیتی بر مبنای نگاه استعاری ـ عرفانی به حوزه تربیت نیز شامل دو رکن اصلی «رهرو» و «راهبر» و پنج رکن فرعی «مقصد نهایی»، «مراحل»، «رهتوشه، مسیریابی و ملزومات»، «راهبرد» و «رهاورد» است. همچنین بر پایه نتایج پژوهش حاضر می توان ادعا کرد که به کارگیری استعاره «تربیت، سفر است»، گامی مهم جهت دست یافتن به تعریفی برای تربیت و رسیدن به اشتراک بین الاذهانی میان صاحب نظران این حوزه خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
استعارۀ تربیتی؛ سفر؛ عرفان؛ تعلیم و تربیت عرفانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Educational Metaphor of Journey | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Mohammadi Chaboki1؛ Fatimeh Vojdani2؛ Fatemeh Sadat Bitarafan3 | ||
1Assistant Professorof the Department of Educational Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professorof the Department of Theology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
3Ph.D. Student of Curriculum, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Metaphor has many capacities in conjunction with different meanings and can bring a more comprehensive concept of common terms to mind. Hence, in the present study, education is considered as an internal journey which is titled "Educational Metaphor of Journey". Accordingly, the present study aims at explaining the educational metaphor of the journey with a mystical-metaphorical view. Therefore, in order to achieve the research objectives, transcendental analytical- logical method are used. The results of the research indicate that the educational metaphor of the journey, based on the selective basis for it, in which two bases of Islamic mysticism and humanist mysticism are introduced, are two separate paths for education that are defined by The abundance of commonality between these two paths is thought to be different for them. The general plan of the educational journey based on a mystical-metaphorical view includes the two main pillars traveler and travel planner and five sub-pillars travel destinations, travel stages, luggage , routing and travel requirements, travel strategy, and also trips. Finally, based on the results of this study, it can be argued that using the educational metaphor of the journey is an important step for reaching a definitionfor educating and will be gaining access to the knowledge among the experts in the field of the meaning and concept of education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Metaphor, Metaphor of Journey, Mysticism, Mystical Education | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی مترجم). باقری، خ.؛ سجادیه، ن. و توسلی، ط. (1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. پارسا، م. (1390). روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریهها. تهران: سخن. پیرحیاتی، م. (1388). مقدمهای بر اساطیر (هویت، عرفان و فرهنگ). تهران: سهروردی. شکرینیا، م.؛ داوودی، م. و صداقت، م. (1393). معرفتشناسی در فلسفه مشاء و دلالتهای تربیتی آن. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 6 (1)، 64ـ45. شکوهی، غ. (1386). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی. شمیسا، س. (1386). بیان. ویرایش سوم. تهران: میترا. شولتز، د. پ. و شولتز، س. ا. (1392). نظریههای شخصیت (یحیی سیدمحمدی مترجم). تهران: ویرایش. صانعپور، م. (1390). نقدی بر مبانی معرفتشناسی اومانیستی و درآمدی برمبنای معرفتشناسی دینی. تهران: کانون اندیشه جوان. قاسمزاده، ح. (1392). استعاره و شناخت. تهران: ارجمند. کوِچش، زُ. (1393). مقدمهای کاربردی بر استعاره (شیرین پورابراهیم مترجم). تهران: سمت. لیکاف، ج. و جانسون، م. (1394). فلسفه جسمانی؛ ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشه غرب (جهانشاه میرزابیگی مترجم). جلد اول. تهران: آگاه. لیکاف، ج. و جانسون، م. (1395). استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم (هاجر آقاابراهیمی مترجم). تهران: علم. محسنینیا، ن. و علیبخشی، ا. (1392). سفر در تصوف و عرفان. قم: آیت اشراق. مظاهریسیف، ح. (1389). جریانشناسی انتقادی عرفانهای نوظهور. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. هاشمی، ز. (1389). نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون. ادبپژوهی، 12، 140-119. هاوکس، ت. (1390). استعاره (از مجموعه مکتبها، سبکها و اصطلاحهای ادبی و هنری) (فرزانه طاهری مترجم). تهران: مرکز. هرست، پ. و پیترز، ر. ا. (1389). منطق تربیت؛ تحلیل مفهوم تربیت از نگاه فلسفه تحلیلی (فرهاد کریمی مترجم). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
Ahmady, S.; Yaghmaei, M.; Arab, M. & Monajemi, A. (2016). Metaphor in Education: Hidden but Effective. Journal of Medical Education, 15 (1), 52-57. Hunt, A. (2009). The Essence of Education is Religious, In M. De Souza, K. Engebretson, G. Durka and A. McGrady (Eds.), International Handbook of the Religious, Moral and Spiritual Dimension in Education, (1), 635-650. Netherlands: Springer. Lakoff, G. & Turner, M. (1989). More than Cool Reason: A Filed Guide to Poetic Metaphor. Chicago: University of Chicago Press. Peters, R.S. (1967). Education as Initiation: An Inaugural Lecture. London: University of London, Institute of education. Turner, J. (1998). Turns of Phrase and Routes to Learning: The Journey Metaphor in Educational Culture. Intercultural Communication Studies, 2, 23-36. Weimer, M. (2013). Learner-Centered Teaching; Five Key Changes to Practice. San Francisco: Jossey-Bass. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |