تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,221,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,480 |
نقش توحیدگرایی در تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی(ره) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 14، فروردین 1399، صفحه 27-52 اصل مقاله (542.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.75368 | ||
نویسندگان | ||
حسن نجفی* 1؛ محمدصادق دهقان کلور2؛ محمدحسین قنداق سازان3 | ||
1دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2گروه تربیت اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت اخلاقی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش توحیدگرایی در تربیت اخلاقی براساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره) بود. روش انجام پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و جامعه آن مجلدات تفسیر المیزان بود که بهشیوه تحلیل متن با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد واکاوی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که براساس دیدگاه علامه طباطبایی، ضمانت اخلاق در گرو اعتقاد به توحید است و از طرف دیگر پایبندی به فضایل اخلاقی با وجود اعتقاد به خدای متعال امکان پذیر است. دیگر اینکه در تربیت اخلاقی توحیدگرا، افرادی که به وجود خدایی یکتا و دارای اسماء حسنی، حکیم و مدبر ـ که انسان را برای رساندن به کمال و سعادت آفرید ـ، معتقد هستند، بینش، گرایش و کُنش اخلاقی خود را با نگاهی استوار به توحید تنظیم میکنند و به رنگ خدایی در میآورند. براساس نتایج این پژوهش «توحید در خالقیت» آثاری مانند پرهیز از احساس حقارت، دوری از تمسخر دیگران و پرهیز از عجب و خودبرتربینی، «توحید در رازقیت» آثاری مانند استغنا از غیر حقتعالی، زایل شدن حسادت، زایل شدن طمع و گشوده شدن باب دعا، «توحید در ربوبیت» آثاری مانند صبر در برابر مصیبت ها، توکل، رسیدن به مقام تسلیم و رسیدن به مقام رضا و خشنودی، «توحید در اطاعت» آثاری مانند اخلاص، زایل شدن ریا و شکر، «توحید در مالکیت» آثاری مانند انفاق، ایثار، زایل شدن کبر و طغیان، ادای امانت و خشوع، «توحید در استعانت» آثاری مانند توسل و توبه و «توحید در محبت» آثاری مانند انس و الفت با بندگان خدا، برخورد سالم با جاهلان و وفاداری را در تربیت اخلاقی به همراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تربیت اخلاقی تعالی جویانه؛ توحیدگرایی؛ دیدگاه علامه طباطبائی(ره)؛ تفسیر المیزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Monotheism in Moral Education Based on Allameh Tabatabai's View | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Najafi1؛ Mohammad Sadegh Dehghan Kolor2؛ Mohammad Hosein Ghandaghsazan3 | ||
1PhD in Curriculum Studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2M.A. in Ethical Education, Institute of Higher Education, Ethics and Education, Qom, Iran. | ||
3M.A. in Ethical Education, Institute of Higher Education, Ethics and Education, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the role of monotheism in moral education based on the view of Allameh Tabatabai. The research was performed by descriptive-analytical method. The research community was the volume of al-Mizan Interpretation, which was analyzed using the qualitative content analysis method. The results showed that according to Allameh's view, the guarantee of morality depends on the belief in monotheism, and on the other hand, adherence to moral virtues is possible despite believing in God. Another is that in monotheistic moral education, people who believe in the existence of a single God, who created man in order to achieve perfection and happiness, regulate their moral vision, tendency and action with a firm view of monotheism They paint in the color of God. Also, "monotheism in creation" works such as avoiding the feeling of inferiority, avoiding ridicule of others, avoiding wonder and self-esteem, "monotheism in secrecy "works such as abstaining from non transcendence, eradicating jealousy, eradicating greed, opening the door to prayer, "Monotheism in Lordship" works such as Patience in the face of adversity, trust, attaining the status of submission, attaining the status of contentment and contentment, "Monotheism in obedience" works such as sincerity, disappearance of hypocrisy sugar "Monotheism in ownership" such works as Charity, self-sacrifice, the disappearance of arrogance and rebellion, the payment of trust, humility, "monotheism in seeking help" works such as recourse, repentance, "monotheism in love" works such as kindness to the servants of God, healthy treatment of the ignorant and loyalty in moral education it has. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Excellent Moral Education, Monotheism. Allameh Tabatabai's view, Interpretation Al-Mizan | ||
مراجع | ||
آرمانپور، ر. (1393). تبیین ضرورت توحید و چگونگی کاربرد آن در قلمرو تربیت دینی از منظر نهجالبلاغه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. باقریان، م. (1394). چیستی ارزش اخلاقی از منظر قرآن کریم. رساله دکتری. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). پورعباس، م.؛ خوانینزاده، م. و حسنپور، م. (1394). حقیقت توحید عبادی در اندیشه تفسیری علامه طباطبایی و آلوسی بغدادی با رویکرد نقد اندیشههای وهابیت. دوفصلنامه معرفت کلامی، 6 (1)، 120ـ101. جماعتی، ح. (1395). بسترهای اخلاقمداری در زندگی اجتماعی از دیدگاه قرآن. قم: پژوهشهای معنوی. خلیلی، م. (1391). اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی. فصلنامه اخلاق وحیانی، 1 (1)، 145ـ125. راغب اصفهانی، ا. (1416 ق). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالشامیه. طباطبایی، م. (1374). ترجمه المیزان فی تفسیر القرآن. جلدهای 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 17، 18، 19 و 20 (محمدباقر موسوی همدانی مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. عبودیت، ع. و مصباح، م. (1396). خداشناسی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). عزیزی، ب.؛ قطبی، ث.؛ نجفی، ح. و رهنما، ا. (1396). واکاوی مؤلفههای رفتاری ایثار با رویکردی به قرآن و حدیث. دوفصلنامه مطالعات پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 7 (15)، 53ـ29. قربانی، جمال. (1391). نقش توحید در رشد فضایل اخلاقی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم (ع). قیصری گودرزی، ک.؛ خوشخویی، م. و سلحشوری، ا. (1396). اصول تربیت توحیدی براساس آموزههای قرآن و ائمه اطهار (ع). دوفصلنامه تربیت اسلامی، 12 (25)، 27ـ7. کبیری، ز. (1388). مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم (ع). محمدی، ح. (1395). توحید ربوبی و نقش آن در تربیت انسان از منظر آیات و روایات؛ اهداف، اصول و روشها. رساله دکتری. دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران. مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی. (1385). آثار بیایمانی چیست؟. https://www.pasokhgoo.ir وجدانی، ف. (1391). مبانی فلسفی تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی (ره) و ارائه الگویی نظری برای کاهش شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی. رساله دکتری. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 896 |