عصاره نژاد دزفولی, سینا. (1399). سنخشناسی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلمهای سینمایی در ایران. دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 4(2), 221-260.
سینا عصاره نژاد دزفولی. "سنخشناسی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلمهای سینمایی در ایران". دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 4, 2, 1399, 221-260.
عصاره نژاد دزفولی, سینا. (1399). 'سنخشناسی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلمهای سینمایی در ایران', دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 4(2), pp. 221-260.
عصاره نژاد دزفولی, سینا. سنخشناسی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلمهای سینمایی در ایران. دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 1399; 4(2): 221-260.
سنخشناسی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلمهای سینمایی در ایران
فرهنگ و اقتصاد دو حوزه موثر بر یکدیگر و غیرقابل تفکیک از یکدیگر هستند. اقدامات سلبی، ایجابی، کنترلی و غیره، در هیچیک از این دو، بدون لحاظنمودن الزامات حوزه دیگر، نتایج نامطلوبی را در هر دو حوزه خواهد داشت. براساس پژوهشهای صورتگرفته، در ایران نیز به این درهمتنیدگی مهم و تاثیرگذاری متقابل، در حوزه تولید فیلمهای سینمایی، توجه شایانی نشده است. ازطرف دیگر شناسایی مسائل عینی و واقعی حوزه اقتصاد فرهنگ، جزء اولین گامهای داشتن سیاستگذاری مطلوبی در این حوزه است. لذا پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با استفاده از روش گردآوری کتابخانهای و روش تحلیل مضمون، بعد از بررسی مفصل پژوهشهای انجامشده در این زمینه، به سنخشناسی مسائل مربوط به حوزه اقتصاد فرهنگ در تولید فیلمهای سینمایی در ایران، پرداخته است. براساس دادههای بدست آمده در این پژوهش، 7محور اصلی (که خود دارای زیرمحورهایی هستند) به عنوان سنخهای اصلی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلمهای
Typology of issues related to the economics of culture in the field of film production in Iran
نویسندگان [English]
sina asareh
چکیده [English]
Culture and economics are two fields that affect each other and are inseparable. Negative, positive, controlling, etc. actions in either of these two, without considering the requirements of the other area, will have adverse results in both areas. According to research, in Iran, this important entanglement and interaction in the field of film production has not received much attention. On the other hand, identifying the objective and real issues in the field of cultural economics is one of the first steps to have a favorable policy in this field. Therefore, the present study in the qualitative paradigm and using the library collection method and content analysis method, after a detailed study of the research conducted in this field, has typologically addressed issues related to the field of cultural economics in the production of films in Iran. Based on the data obtained in this study, 7 main axes (which themselves have sub-axes) as the main types of issues related to the economics of culture in the field of film production
کلیدواژهها [English]
Economics of culture, cinema, cinema economics, cultural policy-making
مراجع
اشتریان، کیومرث (1389).مقدمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی. تهران: معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران.
امیربیک، معصومه (1395). ارزیابی اقتصادی ساخت سینما در مرکز شهر مشهد (روش تحلیل هزینه-فایده، نمونه موردی سینما آفریقا و سینما هویزه). پایاننامه فارسی. دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع). دانشکده هنر و معماری اسلامی.
بیچرانلو، عبدالله (1387). «بررسی حضور بینالمللی سینمای ایران از دیدگاه کارشناسان و فعالان سینما». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال9. شماره4: 93-71.
پیغامی، عادل (1393). «گونهشناسی مسائل در اقتصاد فرهنگ، هنر و رسانه». دین و سیاست فرهنگی. دوره1. شماره1: 42-9.
تموک، افشار (1388). سیری در قرآنپژوهی. اردبیل: یاوریان.
دادگو، مهدی (1370). نکاتی پیرامون اقتصاد سینما در ایران. تهران: فیلمخانه ملی ایران.
دادگر، یدالله (1383). تاریخ تحولات اندیشه اقتصادی. قم: انتشارات دانشگاه مفید.
دانش، مهرزاد (1384). «فقدان سیاستگذاری استراتژیک (بازخوانی سیاستهای سینمایی دوران خاتمی در آستانه جشنواره بیست و چهارم)». سوره اندیشه. شماره22: 85-82.
رحیمی، عبدالرحیم؛ موسایی، میثم؛ پیکارجو، کامبیز و آزاد، ناصر (1390). «برآورد تابع تقاضای سینما و تحلیل عوامل مؤثر بر آن؛ مطالعه موردی: شهر تهران». مطالعات فرهنگ=ارتباطات. سال12. شماره16: 272-235.
رشیدپور، علی؛ شاهنوروزی، مهدی و ایرانپور، سارا (1393). اقتصاد فرهنگ و جهانیشدن: مفاهیم و نظریهها. تهران: مرکز ملی جهانیشدن.
رضوی طوسی، سیدمجتبی و احسانی، مهدیه (1389). «بررسی علل اقبال به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال11. شماره9: 89-112.
روث، تاوز (1393). اقتصاد فرهنگی. ترجمه احتشام رشیدی، علیاکبر فرهنگی و انسیه ابری. تهران: دانژه.
سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور (1392). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ساروخانی، باقر (1389). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی(اصول و مبانی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سربندی، فرناز (1398). ارزیابی خطمشیهای معطوف به اقتصاد فرهنگ در حوزه سینما در گفتمانهای پس از انقلاب اسلامی. پایاننامه فارسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات. دانشکده مدیریت و اقتصاد.
شاین، ادگار (1383). مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری. برزو فرهی و شمسالدین نوری نجفی. تهران: سیمای جوان.
شیخانی، مسعود (1394). شناسایی زمینههای توسعه تجارت محصولات رسانهای بین کشورهای اسلامی (مورد مطالعه: فیلمهای سینمایی). پایاننامه فارسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
شرفی، ابوالفضل (1387). «مصرف سینما در خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن». مطالعات اجتماعی ایران. سال2. شماره3: 62 -23.
صفوی، بیژن (1381). «اقتصاد فرهنگ و هنر با تأکید بر اقتصاد سینمای ایران». مجله اقتصادی. سال2. شماره13: 23-18.
صلواتیان، سیاوش؛ قنبری، سعید و نوریمحب، صابر (1398). «تأمین مالی جمعی تولیدات بلند سینمایی در ایران؛ موانع، ظرفیتها و الزامات». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال20. شماره47: 94-65.
ضامنی، داوود و ابراهیمزاده، رضا (1394). «شناسایی مؤلفههای ترغیبکننده مخاطب برای رفتن به سینما در تهران و ارائه مدل براساس روش آمیخته». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال16. شماره30: 132-109.
عبداللهیان، حمید و تقیزادگان، معصومه (1390). «تحلیلی بر جریانهای تولید فیلم در سینمای ایران: منازعه نهادهای قدرت در میدان تولید سینمای ایران در دهه 1360 و 1370». مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال7. شماره25: 231-203.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی». اندیشه مدیریت راهبردی. دوره5. شماره2: 198-151.
کریمی، مجتبی (1397). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر اقتصاد سینما در ایران با استفاده از رهیافت اقتصادسنجی و سیستم دینامیکی. طرح پژوهشی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کمالی سراجی، مهیار؛ میرفخرالدینی، سیدحیدر؛ شریفی، سیدمهدی و امیدی، افشین (1398). «پیشبینی فروش فیلم در گیشه سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. مقاله پذیرششده آماده انتشار.
کشوری چرمی، مصطفی (1391). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان مشهدی. پایاننامه فارسی. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم اجتماعی.
گرایینژاد، غلامرضا؛ هادینژاد، منیژه و بختیاری، آرزو (1389). «بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای ایران». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال11. شماره9: 179-147.
گنجی، محمد و حیدریان، امین (1393). «سرمایه فرهنگی و اقتصاد فرهنگ». راهبرد. سال23. شماره72: 97-77.
مختاریان پور، مجید (1391). طراحی مدل اجرای سیاست فرهنگی مبتنی بر برنامههای توسعه کشور. پایاننامه دکتری. دانشکده مدیریت و حسابداری. دانشگاه علامه طباطبایی.
موسایی، میثم؛ مرادیان دقیق، پروانه و چنگیز، سحر (1398). «مطالعه عوامل مؤثر بر تقاضای سینما در مشهد». مطالعات فرهنگ-ارتباطات. مقاله پذیرفتهشده برای انتشار.
موسایی، میثم و شیانی، ملیحه (1386). «تخمین تقاضای خانوار برای رفتن به سینما در 24 استان ایران». رفاه اجتماعی. سال7. شماره25: 320-301.
موسایی، میثم و عبدالرحیم، رحیمی (1389). «برآورد تابع تقاضای سینما در ایران». مجله مدیریت فرهنگی. سال4. شماره10: 98-82.
ناجی، مهدی (1396). نگاهی به وضع سینمای ایران (تهدیدات، فرصتها، مشکلات ساختاری و محتوایی). طرح پژوهشی. تهران: معاونت سیاسی سیما.
نیکروان، انسیه و عاقلی، لطفعلی (1390). «تخمین تقاضای فیلم سینمایی در ایران». تحقیقات اقتصادی. سال46. شماره9: 242-221.
ناظمی اردکانی، مهدی و صیادی، محمد (1393). «بررسی وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ در ایران؛ مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب دنیا و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد فرهنگ در کشور». راهبرد اجتماعیفرهنگی. سال4. شماره13: 226-191.
هاشمپور، الناز (1395). جایگاه اقتصاد در هنرهای کاربردی و تجسمی ایران در سه دهه اخیر (با تأکید بر هنرهای عکاسی، سینما، طراحی پارچه و لباس). پایاننامه فارسی. دانشگاه پیام نور استان تهران. مرکز پیام نور تهران شرق.
انگلیسی
Becker, Gary S. (1976). The Economic Approach to Human Behavior.
سایتها
سایت مرکز آمار ایران (1399). «استاندارهای سینمای جهان». (20/09/1399). بازیابی شده در: https://www.amar.org.ir
سایت روزنامه دنیای اقتصاد (1397). «جایگاه ایران در تاریخ سینمای جهان». (20/09/1399). بازیابی شده در: https://donya-e-eqtesad.com
سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (1398). «80درصد حضورهای بینالمللی سینمای ایران دروغین و یا شبه جشنوارهای». (20/09/1399). بازیابی شده در: https://www.isna.ir/news