تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,964 |
عجین شدن نقشی؛ مدلی از عجین شدن افراد درسازمان اسلامی با رویکرد قرآنی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 16، فروردین 1400، صفحه 5-20 اصل مقاله (522.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2021.239590.1404 | ||
نویسندگان | ||
زینب سبحان اللهی* 1؛ اسدالله گنجعلی2؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم3؛ حسین عباسیان4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
3استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل عجین شدن نقشی[1] منابع انسانی با رویکردی قرآنی در سازمان اسلامی در سال 1399 است. این پژوهش کیفی با راهبرد تحلیل محتوا از نوع قیاسی با مطالعه ادبیات موجود آغاز شده است. در ادامه مؤلفهها با قرار دادن تمامی آیات بهعنوان جامعه پژوهش و بااستفاده از روش تدبر در قرآن، با راهبرد مسئلهمحور استنباط شدند و تعداد 69 آیه نمونه بهشیوه هدفمند تا رسیدن به اشباع مقولهای انتخاب و به روش مفهوم یابی تدبّر در قرآن مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش مدل قرآنی شامل مضامین فراگیر مفهوم، عوامل اثرگذار و آثار عجین شدن نقشی بود. همچنین ایمان و عمل صالح بهعنوان دو مضمون پایهای تعریف عجین شدن شناخته شدند. مضامین پایه عوامل سازمانی، شامل مؤلفههای عدالت و حمایت سازمانی، تبیین و شفافسازی و خصوصیات رهبری بودند و خصوصیات فردی و زندگی بیرونی بهعنوان مضامین پایه عوامل فردی اثرگذار بر عجین شدن نقشی، شناسایی شدند. همچنین فضای مثبت سازمانی، موفقیت و بقای سازمان بهعنوان مضامین پایهای آثار سازمانی و پاداش ابدی، سلامتی روحی و جسمی، رشد و توسعه فردی، برکت روزی و توازن کار و زندگی بهعنوان مضامین پایهای آثار فردی عجین شدن نقشی معرفی شدند. در تحقیق حاضر از اتقان و افاده برای سنجش اعتبار درونی و بیرونی پژوهش استفاده شده است. نتایج تحقیق میتواند به بسط دانش نظری مدیریت منابع انسانی و زمینهسازی اجرای مفاهیم ارزشی دینی در سازمانهای امروزی بهخصوص نهادهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی کمک کند. و خصوصیات فردی و زندگی بیرونی به عنوان مضامین پایه عوامل فردی اثرگذار بر عجین شدن نقشی، شناسایی شدند. [1]ـ عبارت «عجین شدن نقشی» برگرفته از عبارت عجین شدن کارکنان (employee engagement) است که باتوجه به دیدگاه قرآنی مبنی بر عجین شدن انسان با تمامی نقشهای پذیرفته شده، به عجین شدن نقشی ارتقاء یافته است. تاریخ دریافت مقاله: 13/07/1399 تاریخ پذیرش مقاله: 15/10/1399 | ||
کلیدواژهها | ||
عجین شدن نقشی؛ عوامل و آثار فردی و سازمانی؛ روش تدبّر در قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Role Engagement; An Engagement Model in an Islamic Organization Using Quran’s Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Sobhanallahi1؛ Asadollah Ganjali2؛ Abdorrahim Naveh Ebrahim3؛ Hossein Abbasian4 | ||
1PhD in, Human Resource Management Department, Management School, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of the Department of Business Administration, Imam Sadiq University,Tehran, Iran. | ||
3Professor of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran. Iran | ||
4Assisstant Professor of the Department of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran.Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to design a role engagement[1] model of human resources in an Islamic organization with a Quranic approach in 2020. This qualitative research is a type of content analysis which was, in the first stage, carried out through the study of existing literature. and then, by the reflection in Holy Quran method with a problem-oriented strategy; the elements were derived from using a deductive method. The samples of 69 verses in Quran were selected using an aim-oriented approach, until leading up to a category saturation. The samples were analyzed by way of the concept-finding of reflection in Holy Quran method. According to the findings of this research, the Quranic model includes pervasive themes of the concept, antecedents and consequences of role engagement. The faith and good deed were found as two basic themes of the concept. The basic themes of antecedents are organized into organizational antecedents such as leadership characteristics, and personal antecedents such as personal characteristics. Also, the basic themes of consequences are organized into organizational consequences such as organizational success and survival, and personal consequences such as work-life balance. In this research, Itghan and Efadah were used to test the validity and reliability of the results, accordingly. The findings of this research can lead to the development of theoretical knowledge of human resource management and also the application of religious and spiritual value concepts in modern organizations especially cultural, educational and upbringing institutions. [1]. The term "Role Engagement” is derived from the term “Employee Engagement” which is developed considering Quran’s view based on Human’s engagement in his all undertaken roles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Role Engagement, Organizational and Personal Antecedents, and Consequences, Reflection in Holy Quran Method | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. فولادوند مترجم.
شریعتی، م. ت. (1353). تفسیر نوین. دفتر نشر فرنگ اسلامی.
طباطبایی، م. ح. (1378). تفسیر المیزان. محمدباقر موسوی همدانی مترجم. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
علیبابایی، ا. (1387). برگزیده تفسیر نمونه. زیر نظر ناصر مکارم شیرازی. دارالکتاب اسلامی.
لسانی فشارکی، م. ع.؛ و مردانی زنجانی، ح. (1385). روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم. انتشارات قلم مهر.
لطیفی، م. (1390). روششناسی راهبردهای تدبر در قرآن کریم: استقرایی از پژوهشهای میانرشتهای مدیریت اسلامی در دهه اخیر. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی. (5) 2، 55-25.
Albrecht, S. L., Bakker, A. B., Gruman, J. A., Macey, W. H., & Saks, A. M. (2015). Employee engagement, human resource management practices and competitive advantage: An integrated approach. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance. 2 (1), 7-35. Bakker, A. B. (2017). Strategic and proactive approaches to work engagement. Organizational Dynamics. 46 (2), 67-75. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands‐resources model: State of the art. Journal of managerial psychology. 22 (3), 309-328. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2008). Towards a model of work engagement. Career development international. 13 (3), 209-223. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2013). The spillover-crossover model. New frontiers in work and family research. 54-70. Bakker, A. B., & Oerlemans, W. G. (2016). Momentary work happiness as a function of enduring burnout and work engagement. The Journal of psychology. 150 (6), 755-778. Harter, J.K., Schmidt, F.L. & Hayes, T.L. (2002). Business-unit level relationship between Employee satisfaction, employee engagement and business outcomes: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology. 87 (2), 268-279. Kahn, W. A. (1990). Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work. Academy of Management Journal. 33 (4), 692-724. Little, B., Little, P., (2006). Employee Engagement: Conceptual Issues. Journal of Organizational Culture, Communication and Conflict, 10 (1), 111-120. Macey, W.H., Schneider, B., (2008). The Meaning of Employee Engagement. Industrial and Organizational Psychology. 1, 3-30. Saks, A.M. (2006). Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of Managerial Psychology. 21 (7), 600-619. Schaufeli, W. (2012). Work engagement: What do we know and where do we go? Romanian Journal of Applied Psychology. 14 (1), 3-10. Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies. 3 (1), 71-92. Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of organizational Behavior. 25 (3), 293-315. ten Brummelhuis, L. L., & Bakker, A. B. (2012). Staying engaged during the week: The effect of off-job activities on next day work engagement. Journal of occupational health psychology. 17 (4), 445-455., Bakker, A. B., Gruman, J. A., Macey, W. H., & Saks, A. M. (2015). Employee engagement, human resource | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 400 |