تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,970 |
تبییـن فرایند شکلگیری مفهوم استعداد مبتنی بر تحلیل شبکه واژگانی در قرآن کریم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 15، مهر 1399، صفحه 5-27 اصل مقاله (797.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2021.239034.1382 | ||
نویسندگان | ||
منصوره ابوالحسنی* 1؛ احمدرضا اخوت2؛ معصومه اسماعیلی3؛ هادی بهرامی احسان4 | ||
1دکتری رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر این است که باتوجه به اشراف خداوند به ساختارهای وجودی انسان، مؤلفههای مفهومی استعداد از قرآن کریم استخراج شده و تعریفی جامع و متفاوت از آن ارائه شود. برای این منظور تک تک واژگان قرآن کریم بهروش تحلیل مضمون استقرا شده و شبکه ای از واژگان مرتبط با مفهوم استعداد شکل گرفت. درنهایت این شبکه واژگان با چینشی منطقی کنار هم قرار گرفته و تعریف جامعی از استعداد پدید آمد. جامعه مطالعاتی، تمام آیات مرتبط با استعداد در قرآن کریم است و همه آیاتی که به نحوی مرتبط با استعداد بودند، بهعنوان نمونه بررسی شدند. یافته ها نشان میدهد تعریف بهدست آمده از قرآن کریم، تفاوت منحصر به فردی با سایر تعاریف استعداد داشته که از آن جمله می توان به نگاه کلنگرانه قرآن به انسان، چند مؤلفهای و فرایندی بودن، جهتمندی و همراستایی آن با خداوند صاحب فضل و ماهیت اجتماعی و مسئولیتآور بودن استعداد اشاره کرد. بهاینترتیب بهواسطه نگاه کلنگرانه و جامع قرآن به انسان می توان ادعا کرد که نقص و محدودیت سایر نظریه ها ـ که هرکدام از زاویه ای به انسان نگاه می کنند ـ، در این تعریف مشهود نبوده و همچنین فرایندی بودن آن می تواند همزمان اشاراتی نیز به گام های ایجاد و شکوفایی استعداد در انسان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم استعداد؛ تحلیل مضمون؛ تحلیل شبکه واژگانی؛ تحقیق کیفی؛ قرآن کریم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the process of forming the concept of talent based on lexical network analysis in the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoureh Abolhasani1؛ Ahmadreza Okhovat2؛ Masoome Esmaeili3؛ Hadi Bahrami4 | ||
1PhD in Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
2Faculty member of Quran and Atrat School, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Professor of Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
4Professor, Department of Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important issues in the success and development of the individual and society is the discussion of talent and its recognition. There are many definitions of talent in psychology, each of which deals with different aspects, such as intrinsic or acquired. But so far no comprehensive definition has been provided, and there is much ambiguity. Since the complete aristocracy defining the subject has a special effect on the finality of the definition, this study seeks to identify and discuss the components in the definition of talent from the perspective of the Qur'an by the method of Qur'anic semantics. For this purpose, each word of the Qur'an has been studied through total induction, a semantic network of words related to the concept of talent has been formed. Then, by lexical study and semantic analysis of these words, paying attention to their Quranic usage and extracting verses containing these words, the semantic components of the concept of talent in the Holy Quran were discovered. These components are arranged in a logical order next to each other according to the context of the verses and the position of the words in them, and provide a comprehensive and different definition of the existing definitions. Among the characteristics of this definition, we can point to a holistic view of man, multi-component and process-oriented, orientation and alignment with God, the possessor of grace and social nature, and the responsibility of talent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The concept of talent, content analysis, lexical network analysis, qualitative research, the Holy Quran | ||
مراجع | ||
منابع قرآن کریم. ترجمه ناصر مکارم شیرازی. اخوت، ا. (1393). معناشناسی رشد. تهران: قرآن و اهل بیت نبوت (ع). سیدجوادین، س.؛ و پهلوان شریف، م. (1396). مدیریت استعداد؛ مبانی و رویکردهای مفهومی. اندیشه مدیریت راهبردی. 11 (1)، 170-141. صادقی مال امیری، م. (1392). الگوی چیستی استعداد. دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). 5 (2)، 80-53. طباطبایی، م. (1374). ترجمه تفسیرالمیزان (مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی). قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. علمالهدی، ج.؛ قاسمزاده، ع.؛ و مهاجر دارایی، ه. (1398). مفهومشناسی استعداد بهمثابه یکی از عوامل رشد در قرآن از منظر علامه طباطبایی و صدرالمتألهین. مجله آموزههای قرآنی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 16 (30)، 27-54. قرشیبنایی، ع. (1371). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه. مصطفوی، ح. (1385). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: مرکز نشر آثار علامه مصطفوی. مکارم شیرازی، ن. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب بالاسلامیه.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3(2), 77-101. Brody, N. (1997). Intelligence, schooling, and society. American Psychologist. )52(, 1046-1050. Ceci, S. J., & Williams, W. M. (2010). The mathematics of sex: How biology and society conspire to limit talented women and girls. Oxford, England: Oxford University Press. Coleman, L. J., & Cross, T. L. (2001). Being gifted in school: An introduction to development, guidance, and teaching. Waco, TX: Prufrock Press. Dai, D. Y. (2020). Introduction to the Special Issue on Rethinking Human Potential: A Tribute to Howard Gardner. Journal for the Education of the Gifted. 43 (1), 3-11. De Bruin, AB., Smits, N., Rikers, RM., & Schmidt, HG. (2008). Deliberate practice predicts performance over time in adolescent chess players and drop-outs: a linear mixed models analysis. Br J Psychol. )99(, 473-497. Frank, F.D., & Taylor, C.R. (2004). Talent Management: Trends that Will Shape the Future. Hr. Human Resource Planning. 27 (1), 33-41. Fredricks, J. A., Alfeld, C., & Eccles, J. S. (2010). Developing and fostering passion in academic and nonacademic domains. Gifted Child Quarterly. )54(, 18-30. Gallardo-Gallardo, E., Dries, N., & Gonzalez-Cruz. (2013). What is the meaning of ‘talent’ in the world of work? Human Resource Management Review. (23), 290-300. Galton, F. (1869). Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences. New York, NY: Appleton. Iles, P., Preece, D., & Chuai, X. (2010). Talent management as a management fashion in HRD: Towards a research agenda. Human Resource Development International. (13), 125-145. Kanevsky, L. (1990). Pursuing qualitative differences in the flexible useof problem solving strategies by young children. Journal forthe Education of the Gifted. )13(, 115-140. Karnes, F. A., & Bean, S. M. (Eds.). (2001). Methods and materials for teaching the gifted. Waco, TX: Prufrock Press. Klein, P. (1993). The Handbook of Psychological Testing. New York: Taylor & Francis group. Kuncel, N. R., & Hezlett, S. A. (2010). Fact and fiction in cognitive ability testing for admissions and hiring decisions. Current Directions in Psychological Science. )19(, 339-345. Kuncel, N. R., Hezlett, S. A., & Ones, D. S. (2001). A comprehensive meta-analysis of the predictive validity of the Graduate Record Examinations: Implications for graduate student selection and performance. Psychological Bulletin. )127(, 162-181. Kuncel, N. R., Hezlett, S. A., & Ones, D. S. (2004). Academic performance, career potential, creativity, and job performance: Canone construct predict them all? Journal of Personality and SocialPsychology. )86(, 148-161. Kuncel, N. R., Wee, S., Serafin, L., & Hezlett, S. A. (2010). The validity of the Graduate Record Examination for master’s and doctoralprograms: A meta-analytic review. Educational and Psychological Measurement. )70(, 340-352. Lawler, E.E. III., Mohrman, S.A. (2003). HR as a strategic partner: What does it take to make it happen? Human Resource Planning. 26 (3), 15-29. Lewis, R. E., & Heckman, R. J. (2006). Talent management: A critical review. Human Resource Management Review. (16), 139-154. Lohman, D. (2005). An Aptitude perspective on Talent: Implications for Identification of Academically Gifted Minority students. Journal for the Education of the Gifted. 3 (28), 333-360. Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J., Jr., Boykin, A. W., Brody,N., Ceci, S. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist. )51(, 77-101. Patton, M. Q. (1990), Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA: Sage. Plucker, J. A., & Barab, S. A. (2005). The Importance of Contexts in Theories of Giftedness. Conception of giftednees (Second Edition). Edited by STERNBERG ROBERT J., & DAVIDSON, JANET E. New York: Cambridge university press. Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press. Simonton, D. K. (2001). Talent development as a multidimensionalmultiplicative, and dynamic process. Current Directions in Psychological Science. 10, 39–43 Simonton, D. K., & Song, A. V. (2009). Eminence, IQ, physical and mental health, and achievement domain: Cox’s 282 geniusesrevisited. Psychological Science. )20(, 429-434. Snow, R. E., Corno, L., & Cronbach, L. J. (2002). Remaking the concept of aptitude: Extending the legacy of Richard E. Snow. Mahwah, N.J: L. Erlbaum. Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed directionforward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest. )12(, 3-54. Tomlinson, C. A. (2014). Differentiated instruction. In J. A. Plucker & C. M. Callahan (Eds.), Critical issues and practices in gifted education: What the research says (pp. 197–210). Prufrock Press. Upadhyay, J., D’cruz, K., D’souza, V., Timande, C., & Vivekkumar, R. (2017). Stream Analysis Using Online Aptitude Test. International Journal of Latest Engineering Research and Applications. (IJLERA) ISSN: 2455-7137 Volume – 02. Vinkhuyzen, A., Sluis, S., Posthuma, D., & Boomsma, D. (2009). The heritability of aptitude and exceptional talent across different domains in adolescents and young adults. Behavior Genetics. 39 (4), 380-392. Vialle, W., & Ziegler, A. (2016). Gifted education in modern Asia: Analyses from a systemic perspective. In D. Y. Dai & C. C. Kuo (Eds.), Gifted Education in Asia: Problems and Prospects (pp. 273-291). Charlotte, United States: Information Age Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 520 |