تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,990 |
آسیب شناسی برنامه های آموزش قرآن در مدارس ابتدایی از نگاه متخصصان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 15، مهر 1399، صفحه 97-121 اصل مقاله (606.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.75582 | ||
نویسندگان | ||
لیلا خسروی مراد* 1؛ زهره جعفری فر2؛ زهرا فیضی3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فناوری اطلاعرسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلام، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی آسیب های موجود برنامه های آموزش قرآن در بعد برنامه درسی مدارس ابتدایی کشور در سال تحصیلی 1397 است. با وجود اینکه آموزش قرآن در جامعه امروز نسبت به گذشته پرشتاب پیش رفته، اما هنوز ضعف های زیادی در این حوزه وجود دارد. بههمیندلیل پژوهش حاضر قصد دارد به این آسیبها بپردازد. روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی دادهبنیاد است. نمونه مطالعاتی شامل 8 نفر از متخصصان علوم قرآنی و آموزش قرآنی، بهشیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و تحقیق بااستفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده است. تحلیل دادهها بهروش کدگذاری اشتراوس و در سه مرحله باز، محوری و انتخابی انجام شده است. یافتهها حاکی از پنج دسته آسیب است: 1ـ آسیب مربوط به اهداف (تناسب اندک اهداف آموزش قرآن با اصول تنظیم اهداف آموزشی و تأکید صرف بر اهداف اولیه آموزش قرآن (مانند روخوانی) و نه اهداف عمیقتر قرآن (مانند درک معنا))، 2ـ آسیب مربوط به محتوا (تناسب اندک محتوای آموزش قرآن با اصول تهیه و تنظیم محتوای آموزش و قالبهای ارائه محتوای کتاب)، 3ـ آسیب مربوط به امکانات (ضعف سیستم تولید و توزیع امکانات مناسب و ضعف کیفیت نرمافزارهای تولید شده)، 4ـ آسیب مربوط به روش تدریس (غیراصولی بودن روش های تدریس قرآن) و 5ـ آسیب مربوط به روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (ضعف مهارت معلمان در ارزشیابی از آموخته های دانشآموزان در درس قرآن و کماهمیتی ارزشیابی آموخته های دانش آموزان). در پایان باتوجه به نتایج بیشتر آسیبها در دو حوزه اهداف و محتوا، امید است مسئولین و متولیان امور آموزش قرآنی با هدفگذاری صحیح و انسجام محتوایی متناسب با اهداف مذکور بتوانند زمینه کیفیتبخشی دورههای آموزش قرآنی را فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه های آموزش قرآن؛ آسیب شناسی؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Quran education programs in primary schools from the perspective of experts | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila khosravi morad1؛ zohre jaafari far2؛ zahra feizi3 | ||
1MA in Educational Administration, Islamic Zazd University Of Central Branch, Tehran, Iran. | ||
2PhD student in Information Technology in Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
3PhD in Religious Research Studies, University Of Religions and Denominations, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The teaching of the Qur'an in today's society is faster than in the past, but there are still many weaknesses in this field.Therefore, the aim of this study was to identify the disadvantages of Quran education programs in the curriculum dimension in primary schools in the academic year 2018.The method of qualitative research was data phenomenology of the foundation. The study sample consisted of 8 experts in Quranic sciences and Quranic education by purposeful sampling method and the research was conducted using semi-structured interview tools. Data analysis was performed by Strauss coding method in three stages: open, axial and selective. The findings identified five categories of harms: 1. Objective-related harms - little proportion of the goals of teaching the Qur'an to the principles of setting educational goals and emphasizing only the basic goals of teaching the Qur'an - such as reading - and not deeper goals of the Qur'an - such as understanding meaning). 2. Content-related damage (small proportion of Quran teaching content with the principles of preparing and arranging educational content and book content presentation templates), 3 Facility-related damage (weakness of appropriate production and distribution system and poor quality of produced software), 4 Damage related to the teaching method (unprincipled teaching methods of the Qur'an) and 5. Damage related to methods of evaluating students' academic achievement (weak teachers' skills in evaluating what students have learned in the Quran lesson and insignificance of evaluating students' learning). In the end, considering the results of most of the injuries in the two areas of goals and content, it is hoped that the officials and those in charge of Quranic education can provide the quality of Quranic training courses with the right goal setting and content coherence in accordance with the mentioned goals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran training, pathology, elementary schools | ||
مراجع | ||
ارغوانی، غ. (1391). بررسی سیر آموزش قرآن در دوره ابتدایی طی سالهای 1369 تا 1389 (تأسیس مدارس قرآنی). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. اشراقی، م. (1388). تحلیل و ارزشیابی سیدیهای چندرسانهای آموزش قرآن براساس استانداردهای طراحی و تولید چندرسانهایهای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. بازرگان، ع. (1394). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار. بهرامینسب، م. (1391). ارزشیابی برنامه آموزش قرآن از دیدگاه ذینفعان آموزشی در مقطع ابتدایی در منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. پیرایش مقدم، ف. (1391). آسیبشناسی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن در مدارس ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تهران. ثمری، ع.؛ و آتشک، م. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانشآموزان. فصلنامه فناوری آموزش (فناوری و آموزش). زمستان، 4 (2). حاجی زاهدی، م. (1377). عوامل مؤثر در موفقیت دانشآموزان در درس قران سال دوم مدارس راهنمایی (شهر مشهد). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. خسروپناه، ع. (1387). آسیبشناسی روش دینشناسی روشنفکری دینی. نشریه کتاب نقد. شماره 46، 4-52. خدرلو، ع. (1384). بررسی محتوای کتاب جدیدالتألیف هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهرستان خوی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ـ مرکز. خوشخلق، ا. (1388). ارزشیابی اجرای آزمایشی برنامه جدید قرآن در دانشآموزان پایه سوم. طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش. ریاضی، س. (1377). بررسی موانع و مشکلات تحقق اهداف برنامههای آموزشی قرآن در دبیرستانهای دخترانه تهران از دیدگاه دبیران ارشد برنامهریزی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم. سعیدی رضوانی، م.؛ پرتو، م.؛ و سرشور خراسانی، غ. (1388). ارزشیابی برونداد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 31 (8)، 36-7. شعبانی، ز. (1388). بررسی ارزشیابی برنامه درسی قرآن پایه چهارم ابتدایی. دو فصلنامه تربیت اسلامی. 4 (8)، 105-140. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. ضرغامی، ح.؛ ضرغامی، م.؛ و و ضرغامی، ح. (1394). بررسی اثربخشی آموزشهای مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانشآموزان مقطع ابتدایی. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی. 10 (21)، 57-74. فاضل حسنآبادی، م.؛ محمدی الیاسی، ق.؛ و رضاییزاده، م. (1394). شناسایی و مدلسازی انگیزههای بهکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 2 (6)، 194-167. محمدپور، ا.؛ و رضایی، م. (1388). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران بهشیوه پژوهش زمینهای. فصلنامه جامعهشناسی ایران. 9 (1 و 2)، 33-3. منوچهری، ن. (1374). بررسی مشکلات و دلایل دسترسی نداشتن به اهداف برنامههای آموزش درس قرآن در مدارس ابتدایی شهرستان همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران ـ مرکز. منصوری، پ. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود آموزش قرآن از منظر معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ـ مرکز. میرزامحمدی، م.؛ افشار، ع.؛ شاهرضایی، ر.؛ و قبادی، م. (1391). ارزشیابی برونداد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 45 (12)، 44-23. وکیل، م. (1381). نگاهی به برنامه جدید آموزش قرآن کریم در آموزش و پرورش ایران. نشریه رشد آموزش قرآن. شماره 1.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon. 9 (5), 1-6. Tapscott, D. (2009). Grown up digital (Vol. 361). New York: McGraw Hill. Takalani, T. (2008). Barriers to e-learning amongst postgraduate black students in higher education in South Africa. Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University. Xueling, L., Xiang, H., Jia, S., & Chong, W. (2015). A Literature Review of Institutional Entrepreneurship and Prospects: Based on “5W1H” Analytical Framework. Foreign Economics & Management. (4), 1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |