تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,366 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,082,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,691 |
وضعیت کنونی تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان براساس شاخصهای سند تحول | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 16، فروردین 1400، صفحه 126-150 اصل مقاله (763.76 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2021.240311.1434 | ||
نویسندگان | ||
سید کاظم اکرمی1؛ علی دلاور2؛ محمدرضا تمسکی* 3 | ||
1استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه ارشاد دماوند، تهران، ایران | ||
2استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3بازنشسته دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، ارزشیابی عملکرد دانشآموزان سال سوم متوسطۀ دو در کشور، در ابعاد تربیت دینی (اعتقادی- عبادی) و اخلاقی براساس شاخصهای سند تحول (1398) است. روش مورداستفاده برای تحقیق ازنظر هدف، ازنوع تحقیق و توسعه، و ازنظر جمعآوری دادهها ازنوع توصیفی- مقطعی و ارزشیابی قبل از اجراست. 902= (خودسنجی) 1n نفر و 901= (همسالسنجی) 2n نفر و 1.110.016= N نفر و روش نمونهگیری ازنوع خوشهای چندمرحلهای بوده و هردو ابزار، واجد همۀ انواع روایی و پایایی به میزان 964. =α است. فرایند انجامشدن کار با تعیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تربیت دینی (اعتقادی- عبادی) و اخلاقی ازدید متخصصان تعلیم و تربیت آغاز و سپس وضعیت تربیت دینی (اعتقادی- عبادی) و اخلاقی دانشآموزان ازدید خود آن ها و همسالان و مدیران بررسی شد و میزان توافق دادههای کمّی و کیفی در طرح همسوسازی به دست آمد. دانشآموزان از هرسه نوع تربیت در هرچهار حیطۀ شناخت، گرایش، اراده و عمل، نمرۀ تربیت اعتقادی (3.5±16.8-16)، عبادی (2.5±17-16.6) و اخلاقی (2.4±16-15.7) را در بازۀ صفر تا بیست کسب کردند. بین تربیت دینی و اخلاقی دختران و پسران هم تفاوت معناداری وجود ندارد. در مقایسه با 95 درصد اطمینان به ترتیب، مدرسه های استانهای خراسان جنوبی، بوشهر و مازندران، و همدان و تهران از تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی بیشتری برخوردارند و مدرسه های محروم ازنظر تربیت دینی و اخلاقی نیز عمدتاً محرومترند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی عملکرد؛ نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی؛ تربیت دینی (اعتقادی- عبادی) و اخلاقی؛ اسناد تحول بنیادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Current status of religious and moral education of students (Third year high school 2) based on the indicators of the Transformation Document (1398) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Kazem Akrami1؛ Ali Delavar2؛ mohamad reza tamasoki3 | ||
1استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه ارشاد، تهران، ایران | ||
2Allameh Tabatabaee University | ||
3farhangian u. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to "evaluate the performance of third year high school students in the dimensions of religious (Belief training, worship) and moral education based on the indicators of the Development Document" (1398). Its research method in terms of purpose, "research and development"(R@D); In terms of data collection, it is descriptive-cross-sectional and pre-implementation evaluation. n1)=902 (self-assessment) people and n2=901 = (peer-survey) people and N= 1,110,016 people and the sampling method is a multi-stage cluster and both instruments have all types of validity and reliability at the rate of α=0.964. The process of doing work begins with determining the dimensions, components and indicators of religious (Belief training, worship) and moral education from the perspective of education experts and then the status of religious (Belief training, worship) and moral education of students from their own perspective and that of peers and administrators. And the amount of quantitative and qualitative data agreement in the alignment scheme was obtained. Students from all three types of education in all four areas of cognition, orientation, will and practice got Scores in the range0 to 20 of Belief training (16-16,8±3,5), worship education (16,6-170±2,5) and moral education (15,7-16±2,4). There was no significant difference between religious and moral education of girls and boys. Compared to 95% confidence, the schools of the provinces of South Khorasan, Bushehr and Mazandaran, Hamedan and Tehran, respectively, have higher religious and moral education, and schools deprived of religious and moral education are mostly more deprived. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Performance EvaluationL, Formal and General Education, Religious and Ethical Education, Fundamental Development Document | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس (1383). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
پازارگادی، مهرنوش (1393). پیشرفتهای بینالمللی درخصوص ارزیابی کیفیت در آموزش عالی. مجلۀ رهیافت، 2(3)، 131-154.
دلاور، علی؛ عابدینی، احمد؛ و نویداَدهم، مهدی (1393). واژهنامۀ تخصصی (ترمینولوژی) آموزشوپرورش. تهران: نشر سادس.
سراجزاده، سید حسین (1377). نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان و دلالتهای آن بر نظریۀ سکولارشدن. مجلۀ نمایۀ پژوهش، 1(7 و 8)، 105-118.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه (1385). روشهای تحقیق در علوم تربیتی (چاپ 13). تهران: آگاه.
سعیدی رضوانی، محمود (1389). بررسی وضع مطلوب و موجود تربیت دینی و اخلاقی دانشآموزان و تبیین آن با توجه به عوامل دروندادی و فرایندی. کمیتۀ مؤلفههای اصلی آموزشوپرورش، طرح تدوین سند ملی آموزشوپرورش.
شجاعی زند، علیرضا (1384). مدلی برای سنجش دینداری در ایران. مجلۀ جامعهشناسی ایران، 6(1)، 34-66.
شریفی، حسنپاشا؛ و شریفی، نسترن (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ 3). تهران: سخن.
شورای عالی آموزشوپرورش (آذر 1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. سند مشهد مقدس.
شورای عالی آموزشوپرورش (اسفند 1391). برنامۀ درسی ملی: وزارت آموزشوپرورش ج.ا.ا.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (آذر 1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی ج.ا.ا. شورای عالی آموزشوپرورش.
طالبی، ابوتراب (۱۳۸۰). بررسی تعارض بین ارزشهای اخلاقی و مذهبی، و کنشهای اجتماعی. (رسالۀ دکتری). دانشگاه تربیت مدرس.
علیاحمدی، امید (1385). فراتحلیل و گونهشناسی ناهنجاریهای اخلاقی- اجتماعی دانشآموزان در آموزشوپرورش ایران. مجلۀ جامعهشناسی دانشگاه آزاد آشتیان، 6.
قاسمی، نرجس؛ و سلسبیلی، نادر (1384). عوامل مؤثر بر شکست تحصیلی: نگاهی دوباره به عوامل درونی و بیرونی. فصلنامۀ تعلیموتربیت (آموزشوپرورش)، 83.
کرسول، جان؛ و پلانوکلارک، ویکی (1390). روشهای پژوهش ترکیبی (علیرضا کیامنش و جاوید سرایی، مترجمان). تهران: آییژ (نشر اثر اصلی: 1945).
کرماللهی، نعمتالله (1392). الگوی پیشنهادی سنجش دینداری. معرفت فرهنگی- اجتماعی، 4(15)، 115-139.
کریمی، عبدالعظیم (۱۳۸۰). سازههای تربیت و دموکراسی: عقلانیت، مدنیت، معنویت. تهران: پژوهشکدۀ تعلیموتربیت.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و گال، جویس (1393). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد 2)، بهاهتمام احمدرضا نصر و دیگران. تهران: سمت (نشر اثر اصلی: 2005).
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی ج.ا.ا. (آذر1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
محمودی، سیروس (1397). آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم ازنظر دبیران معارف اسلامی و مشاوران مدارس. رهیافت فرهنگ دینی، 1(3)، 90-105.
مطهری، مرتضی (1362). آشنایی با عـلوم اسـلامی، قـم: دفتر انتشارات اسـلامی.
معاونت برنامهریزی و توسعۀ مدیریت وزارت آموزشوپرورش (1388). آمار آموزشوپرورش (سال تحصیلی 88-1387). دفتر آمار، برنامهریزی و بودجه.
مهدوی، مهدی (1383). بررسی وضعیت دینداری کاربران اینترنت. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران.
نجفی، حسن؛ وفایی، رضا؛ و ملکی، حسن (1394). تبیین ابعاد و مؤلفههای رشد معنوی انسان و تحلیل آن در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 1(1)، 133-156.
نگرشی بر تحولات نظام آموزش متوسطه در پنج کشور جهان (مرجان مرندی، مترجم). تهران: تربیت.
Proxscal Version 1.0, by Data Theory Scaling System Group (DTSS( Faculty of Social and Behavioral Sciences Leiden University, The Netherlands. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 679 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |