تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,934 |
تحلیل محتوای کتابهای فارسی متوسطة اول بر پایة ساحتهای ششگانة تربیت در سند تحول بنیادین | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 16، فروردین 1400، صفحه 151-177 اصل مقاله (633.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2021.240238.1430 | ||
نویسندگان | ||
نوازالله فرهادی* 1؛ زهرا گرامی طیبی2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران. | ||
2دانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانة تربیت در سند تحول در کتاب های فارسی متوسطة اول (1399-1400) و ارزیابی انطباق محتوای این کتاب ها با ساحت های یادشده است. در این پژوهش که با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی و با واحد تحلیل جمله انجام شده است، ابتدا با توجه به هدف های سند تحول بنیادین در دورة یادشده، مؤلفه های مربوط به هر ساحت (شامل ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی: 31 مؤلفه؛ ساحت اجتماعی و سیاسی: نُه مؤلفه؛ ساحت زیستی و بدنی: چهار مؤلفه؛ ساحت علمی و فناوری: نُه مؤلفه؛ ساحت اقتصادی و حرفه ای: دَه مؤلفه؛ ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری: نُه مؤلفه) را استخراج و تبیین کرده ایم؛ سپس متن کتاب های موردبحث را براساس این مؤلفه ها بررسی کرده و داده های هر بخش را با استفاده از شاخص های آماری-توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل کرده ایم. طبق نتایج به دست آمده، از مجموع 688 فراوانی، ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی با 262 واحد و ساحت تربیت زیستی و بدنی با نوزده واحد، به ترتیب دارای بیشترین و کمترین فراوانی هستند؛ همچنین بالاترین ضریب اهمیت (0.17176) و بارِ اطلاعاتی (0.99704) به ساحت اعتقادی، عبادی، اخلاقی و پایین ترین میزان به ساحت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی با ضریب اهمیت 0.15648 و بارِ اطلاعاتی 0.90833 اختصاص دارد. توجه به ساحت اعتقادی و اخلاقی در کتاب های مورد مطالعه به عنوان اولویت اول، با هدف های کلی سند تحول بنیادین مناسبت و مطابقت دارد؛ اما بازنگری در محتوای این آثار ازمنظر ساحت تربیت زیستی و بدنی، با توجه به نیازهای جسمانی و وضعیت سنی فراگیران در دورۀ متوسطة اول، ضروری به نظر می رسد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساحتهای ششگانة تربیت؛ سند تحول بنیادین؛ کتابهای فارسی متوسطة اول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of First Secondary Persian textbooks based on six educational domains system in Fundamental development document | ||
نویسندگان [English] | ||
Navazollah Farhadi1؛ Zahra Grami Teybi2 | ||
1Assistant professor, department of persian language and literature, farhangian university, tehran, lran. | ||
2Zahra gerami teybi Teacher of shiraz high schools and MA. Of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate level of attention to these areas in the first secondary Persian books (1399-1400) and to assess compliance of these books content with the mentioned areas. In this research, which has been done through quantitative content analysis method and considering sentence analysis unit, components related to each area (including religious and moral 31 components, social and political 9 components, biological and physical 4 components, scientific and technological 9 components, economic and…) were extracted and explained firstly according to objectives of document of fundamental change in mentioned grade. The text of these books was analyzed based on these components and data of each section were analyzed using statistical-descriptive indicators. According to obtained results out of 688 frequencies and components, field of religious and moral education got 262 units& field of bio-physical education got 19 unit having the highest and lowest frequencies, respectively. Also, the highest coefficient of importance (0.17176) and information load (0.99704) was given to religious, devotional and moral fields & field of social and political education possess the lowest coefficient of importance (0.15648) and information load (0.90833).Paying attention to religious and moral field in studied books is appropriate and in accordance with general objectives of fundamental change document as the first priority, however reviewing content of these works from perspective of bio-physical education and according to physical needs and age requirements of learners, seems necessary among first secondary students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
six educational domain, fundamental development document, first secondary persian books | ||
مراجع | ||
قرآن مجید (محمدمهدی فولادوند، مترجم).
ابراهیمزاده، عیسی (1397). فلسفۀ تربیت. تهران: پیام نور.
بابالحوائجی، فهیمه؛ و عینی، اکرم (1388). تحلیل محتوای میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت تربیت سند ملی چشمانداز بیستسالۀ آموزشوپرورش (ساحت فرهنگی- هنری و ساحت علمی- فناوری). فصلنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 12(48)، 163-184.
حاجیبابایی، حمیدرضا (1391). ویژگیهای مدرسهای که دوست دارم با توجه به سند تحول بنیادین. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 42، 52-74.
سعدیپور (بیابانگرد)، اسماعیل (1396). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.
شورای عالی آموزشوپرورش (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین. تهران: شورای عالی وزارت آموزشوپرورش.
علیپور، فاطمه؛ حیدری، زهرا؛ و سنجری، فاطمه (1396). بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانۀ تربیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در کتابهای درسی هدیههای آسمانی دورۀ دوم ابتدایی. همایش کشوری دانش موضوعی- تربیتی (دانشآموزمحتوا): آموزش دینی و قرآن.
فایضی، علی؛ و آشتیانی، محسن (1375). مبانی تربیت و اخلاق اسلامی. قم: روحانی.
قاسمی، حسین؛ و کاظمی، محمود (1393). تحلیل محتوای کتاب درسی هدیههای آسمانی پایۀ ششم و میزان انطباق آن با مبانی قرآن و سند تحول بنیادین. نوآوریهای آموزشی، 13(52)، 100-116.
گودرزی، ابوالفضل (1392). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش: فلسفه و جایگاه تربیت بدنی. رشد آموزش تربیت بدنی، 13(4)، 32-34.
محمدی پویا، فرامرز؛ صالحی، اکبر؛ و مومیوَند، فاطمه (1394). تحلیل محتوای نهج البلاغه براساس ساحتهای ششگانۀ تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. پژوهشنامۀ نهج البلاغه، 3(10)، 63-81.
مرزوقی، رحمتالله (1384). تربیت بدنی ازدیدگاه اسلام: رویکردهای پرورش سیاسی. فصلنامۀ تربیت اسلامی، 1(1)، 93-108.
مطهری، مرتضی (1399). تعلیموتربیت در اسلام. تهران: صدرا.
معین، محمد (1388). فرهنگ فارسی (جلد 4). تهران: امیرکبیر.
ملاسیس، لوییز (1367). آموزش برای توسعه (اسدالله زمانیپور و ژان توما، مترجمان). مسائل جهانی آموزشوپرورش.
مهرمحمدی، محمود؛ و محمودی، فیروز (1391). وارونگی رویکردی نوین به طراحی برنامههای درسی معطوف به تربیت حرفهای با تأکید بر علوم تربیتی. دوفصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، 3 (141)، 141-177.نیلی، محمدرضا؛ موسوی، ستاره؛ نصر، احمدرضا؛ مسعود، محمد (1393). بررسی میزان آگاهی اعضای هیئتعلمی گروههای فنی- مهندسی دانشگاههای اصفهان از مؤلفههای اساسی نوآوری برنامهریزی درسی و میزان کاربست آنها. فصلنامۀ آموزشی مهندسی ایران، 16(64)، 59-88.
وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی (1399الف). کتاب فارسی پایۀ هشتم دورۀ اول متوسطه. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی (1399ب). کتاب فارسی پایۀ هفتم دورۀ اول متوسطه. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی (1399ج). کتاب فارسی پایۀ نهم دورۀ اول متوسطه. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
وفایی، رضا؛ فضلاللهی، سیفالله؛ و طالعی فرد، احمد (1396). بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانۀ تربیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 2(3)، 131-154.
Fagerlind, I.; and Saha, J. (1989). Education and National Development. Herkenrath, M. (2002). Quantitative Cross-National Analysis as a Research Tool in the Sociology of Developing Countries. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,383 |