تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,973 |
تحلیل اصل یاددهی ـ یادگیری در برنامهریزی درسی با تاکید بر منابع اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 16، فروردین 1400، صفحه 205-234 اصل مقاله (479.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2021.240957.1463 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا ویسی* 1؛ هادی حاجی دنیادیده2؛ نرجس شرفی3 | ||
1استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، پژوهشکدۀ فرهنگی- اجتماعی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی هدی، قم، ایران | ||
3دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی هدی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تحلیل مؤلفه های اصل یاددهی- یادگیری با تأکید بر منابع اسلامی در برنامهریزی درسی است. راهبرد یاددهی- یادگیری، جایگاهی ویژه در برنامهریزی درسی دارد؛ به گونهای که غفلت از آن و بی توجهی به مؤلفههای لازم برای شکلگیری فرایند مطلوب یاددهی- یادگیری، به میزانی قابل ملاحظه بر تعلیم و تربیت دانشآموزان اثر می گذارد. این پژوهش ازنوع تحقیقات کاربردی است و جمع آوری داده های موردنیاز برای انجام دادن آن با استفاده از روش فیش برداری صورت گرفته و به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مضمون به شیوۀ توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، مجموعه ای از کتاب های اسلامی و روایی را شامل می شود و یافته های تحقیق نشان می دهد مؤلفه های اصل یاددهی- یادگیری برای برنامه ریزی درسی در منابع اسلامی بدین شرحاند: سودمندی و ارزشمندبودن علم؛ شیوههای یاددهی- یادگیری؛ عوامل مؤثر بر یادگیری؛ فرایند یاددهی- یادگیری. | ||
کلیدواژهها | ||
یاددهی ـ یادگیری؛ برنامهریزی؛ برنامهریزی درسی؛ منابع اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the principle of teaching-learning in curriculum planning with emphasis on Islamic sources | ||
نویسندگان [English] | ||
Golamreza vaisi1؛ hadi haji donyadideh2؛ narjes sharafi3 | ||
1Assistant Professor / Imam Sadegh Institute of Islamic | ||
2Head of Department / Hoda Faculty of Islamic Studies and Studies | ||
3Hoda Faculty of Theology and Islamic Studies, Qom | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to analyze the components of the teaching-learning principle with emphasis on Islamic sources in curriculum planning. Teaching-learning strategy has a special place in curriculum planning; In such a way that neglecting it and not paying attention to the necessary components for the formation of the desired teaching-learning process, has a significant effect on the education and training of students in the community. This research is a type of applied research and the required data for it has been collected using the phishing method and in order to analyze the data, the content analysis method has been used in a descriptive-analytical manner. The statistical population of the research includes a collection of Islamic and narrative books and the research findings show that the components of the principle of teaching-learning for curriculum planning in Islamic sources are as follows: The value of science; Teaching-learning methods; Factors affecting learning; Teaching-learning process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching-learning, planning, curriculum planning, Islamic resources | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (محمدمهدی فولادوند، مترجم).
نهج البلاغه (1414ق). (محمد بن الحسین الرضی، مترجم) (صبحی صالح، مصحح). قم: هجرت.
نهج الفصاحه (1382). (ابوالقاسم پاینده، مترجم). تهران: دنیای دانش.
امام زینالعابدین (1376). الصحیفة السجادیة. قم: دفتر نشر الهادی.
امام عسکری (ع) (1409ق). تفسیر الامام العسکری (علیه السلام). قم: مدرسۀ امام هادی (علیه السلام).
ابنبابویه، محمد بن علی (1376). الأمالی. تهران: کتابچی.
ابنبابویه، محمد بن علی (1382). الخصال (2ج). (یعقوب جعفری، مترجم). قم: نسیم کوثر.
ابنبابویه، محمد بن علی (1385). علل الشرایع (2ج). قم: داوری.
ابنبابویه، محمد بن علی (1413ق). من لا یحضره الفقیه (4ج). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
الماسی، محمد؛ و عابدینی، مهنوش (1399). نگاهی تحلیلی به نظریههای یاددهی- یادگیری. فصلنامۀ رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(3)، 34-40.
برقى، احمد بن علی (1371). المحاسن (2ج). قم: دار الکتب الاسلامیه.
برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). تهران: وزارت آموزش و پرورش.
پاکمهر، حمیده (1397). گفتمانسازی آموزههای انقلاب اسلامی در برنامههای درسی آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران: چیستی، مدل و روشها. (رسالۀ دکتری). دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد (1410ق). غرر الحکم و درر الکلم. قم: دار الکتب الاسلامی.
حسنی، فاطمهزهرا (1393). نقش معلم برمبنای آیات تربیتی قرآن و دلالتهای آن در برنامۀ درسی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
حقانی، فریبا؛ معصومی، رسول (1389). مروری بر نظریههای یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پژشکی، 10(29)، 1188-1197.
حلوانى، حسین بن محمد (1408ق). نزهة الناظر و تنبیه الخاطر. قم: مدرسة الأمام المهدی (علیه السلام).
حمیدزاده، محمدصادق (1394). تبیین مبانی معرفتشناسی منابع درسی تعلیموتربیت عمومی براساس آموزههای قرآن کریم. (رسالۀ دکتری). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
الرضی، محمد بن الحسین (1406ق). خصائص الائمه (علیهم السلام). مشهد: آستان قدس رضوی.
شرفی، نرجس (1399). تبیین اصول برنامهریزی درسی در منابع اسلامی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی هدی، قم، ایران.
طبرسی، علی بن الحسن (1379). مشکوة الانوار (عبدالله محمدی و مهدی هوشمند، مترجمان). قم: دار الثقلین.
عاملی، زینالدین بن علی (1409ق). منیة المرید. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
علاقهبند، علی (1385). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: روان.
علمالهدی، جمیله (1384). مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی براساس فلسفۀ صدرا. (رسالۀ دکتری). دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۹۵). اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی. تهران: علم استادان.
قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور (جلد 7). تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
کراجکى، محمد بن علی (1410ق). کنز الفوائد (2ج). قم: دار الذخائر.
کلینی، محمد بن یعقوب (1375). الکافی (6ج). (محمدباقر کمرهای، مترجم). قم: اسوه.
کلینی، محمد بن یعقوب (1382). الروضة من الکافی (2ج). (محمدباقر کمرهای، مترجم). تهران: کتابفروشی اسلامیه.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار (111ج). بیروت: دار احیاء التراث.
مجلسی، محمدتقی (1414ق). لوامع صاحبقرانی (8ج). قم: اسماعیلیان.
محمدی ریشهری، محمد (1382). علم و حکمت در قرآن و حدیث (2ج). (عبدالهادی مسعودی، مترجم). قم: دار الحدیث.
مظاهری، حسین (1391). ویژگیهای معلم خوب. قم: اخلاق.
مغربى، نعمان بن حیون (1385). دعائم الاسلام (2ج). قم: مؤسسۀ آل البیت (ع).
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه (27ج). تهران: دار الکتب الاسلامیه.
Braun, V.; and Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |