تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,973 |
واکاوی تجاربزیسته دانشجومعلمان از تعامل هویت حرفهای و فلسفه تربیتی شخصی آنها | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 16، فروردین 1400، صفحه 235-263 اصل مقاله (483.11 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2021.240777.1453 | ||
نویسندگان | ||
مراد یاری دهنوی* 1؛ نعیمه شفیعی اپورواری2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی روایت تجارب زیستۀ دانشجو- معلمان از تعامل هویت حرفه ای و فلسفۀ تربیتی شخصی آنها در دوران دانشگاه است. در این راستا، رویکرد پژوهش، کیفی و ازنوع روایی است و هویت حرفه ای این قشر فرهنگی، متناسب با فلسفۀ تربیتی شخصی خود آنها بررسی شده است. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر سیاهۀ پرسش های بازپاسخ دانشجو- معلمان است و نمونه گیری را به صورت هدفمند و تا رسیدن به اصل اشباع نظری داده ها ادامه داده ایم. بدین منظور، خودزیستنگاری هفده نفر از دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان را ازمیان پنجاه دانشجو- معلم در سال تحصیلی 1394-1395 گرد آورده ایم. در مرحلۀ اجرای پژوهش، نوشته های روایی دانشجو- معلمان را بازبینی و چهارچوب گردآوری روایت ها را درقالب نوعی توالی تقویمی تدوین کرده ایم؛ از این روی، پرسشهایی درخصوص تجربه های قبل، حین و بعداز ورود به حرفۀ معلمی طراحی و درنهایت، یافته های این روایت پژوهی را با استفاده از الگوی کاترین کارتر (1993) تحلیل و تفسیر کرده ایم. نتایج به دست آمده از بررسی تعامل هویت حرفه ای با فلسفۀ تربیتی شخصی دانشجو- معلمان را میتوان درقالب چهار مقولۀ اصلی بدین شرح بیان کرد: نوع نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش؛ نوع نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش ازمنظر عملکرد حرفه ای دیگران؛ نوع نگاه دیگران به هویت حرفه ای فرد؛ نوع نگاه فلسفی فرد به زندگی و حرفۀ خود. نتایج این پژوهش، الهامبخش نوعی نگاه متفاوت دانشجو- معلمان به شغل و حرفۀ آیندۀ خود است تا از این طریق به شناختی ژرف تر دربارۀ هویت حرفه ای خویش دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت حرفه ای؛ فلسفۀ تربیتی شخصی؛ تجارب زیسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of student-teacher lived experiences of professional identity interaction and their personal educational philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Morad Yaridehnavi1؛ naeimeh shafiei2 | ||
1Shahid Bahonar University of Kerman | ||
2teacher... | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to analyze the narrative of student-teacher lived experiences of the interaction of their professional identity and their personal educational philosophy during university. In this regard, the research approach is qualitative and of a narrative type and the professional identity of this cultural group in proportion to their own personal educational philosophy has been examined. The data collection tool included a list of student-teacher answering questions, and sampling in this study was purposeful and continued until the theoretical data saturation principle was reached. For this purpose, the biographies of seventeen student-teachers of Farhangian University of Kerman have been collected from among fifty students-teachers in the academic year (2015-2016). During the research phase, the researchers reviewed the narrative writings of the student-teachers and compiled the framework for collecting the narratives in the form of a calendar sequence. Therefore, questions were asked about the experiences before, during and after entering the teaching profession. Finally, we have analyzed the findings of this research narrative using the model of Katherine Carter (1993). The results obtained from the research of the study of the interaction of professional identity with the personal educational philosophy of students-teachers can be expressed in the form of these four main categories as follows: a) the type of one's view of his/her own professional identity, b) the type of one's view of his/her professional identity based on the performance of others, c) the type of others' view of one's professional identity, and d) the type of one's philosophical view of his/her life and profession. This study can provide student teachers with a new perspective on their future jobs and professions to achieve a deeper understanding of their professional identity | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Identity, Personal Educational Philosophy, lived experiences | ||
مراجع | ||
ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا؛ و یاری دهنوی، مراد (1387). چرا معلمان به آموختن فلسفۀ تعلیموتربیت نیاز دارند؟. فصلنامۀ تعلیموتربیت، 24(1)، 34-67.
باقری، خسرو (1382). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (چاپ 8). تهران: مدرسه.
حیدری، حمید؛ و رضایی، احمد (1391). تحلیل جامعهشناختی هویت حرفهای دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران). فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، 5(2)، 1-29.
دیالمه، نیکو؛ و رحمانی، نیره (1390). مؤلفههای توانمندی معلمان ازمنظر اسلام و دانش مدیریت. فصلنامۀ مطالعات اسلامی در تعلیموتربیت، 2(4)، 51-83.
راشدی، معصومه؛ موسیزاده، زهره؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ و باقری، فریبرز (1399). پدیدارشناسی عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت ایرانی- اسلامی جوانان ازدیدگاه متخصصان. دوفصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 8(15)، 53-76.
سیدکلان، سید محمد؛ بازدارقمچیقیه، مرتضی؛ ابراهیمی، ایوب؛ و عیّاری، لیلا (1397). بازسرایی روایات و تجارب دانشجو- معلمان بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین هویت حرفهای آنان. فصلنامۀ پژوهش در تربیت معلم، 1(3)، 45-72.
صفایی حائری، علی (1388). تربیت کودک (چاپ 3). قم: لیلةالقدر.
علاقهبند، علی (1392). جامعهشناسی آموزشوپرورش (چاپ 2). تهران: نشر روان.
فکوهی، ناصر (1387). نگاهی انسانشناختی بر تجربۀ زندگی روزمرۀ دختران دانشجو در ایران. مجموعۀ مقالات همایش عوامل و پیامدهای فزونی ورود دختران به دانشگاه. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران. 56-59.
فلیک، اووه (1391). درآمدی بر تحقیق کیفی (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی: 2006).
قلیپور، آرین؛ محمداسماعیلی، ندا؛ و قلیپور، فتانه (1389). مدیریت هویت: شناسایی راهکارهای تقویت هویت اجتماعی زنان در نهادهای آموزشی. فصلنامۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(4)، 121-140.
مایر، فردریک (1350). تاریخ فلسفۀ تربیتی (2ج) (علیاصغر فیاض، مترجم). تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
محمدی، شادی؛ بلندهمتان، کیوان؛ و غلامی، خلیل (1394). بررسی فلسفۀ شخصی اساتید درزمینۀ تربیت دینی ازمنظر اساتید دانشگاه کردستان. فصلنامۀ تربیت اسلامی، 10(20)، 119-140.
مظفریپور، روحالله (1395). تبیین ویژگیهای معلم کاریزماتیک بهعنوان الگویی از معلم اثربخش. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 15(58)، 135-150.
یاری دهنوی، مراد (1384). تبیین و تحلیل سرفصل درس اصول و فلسفۀ تعلیموتربیت دورههای تربیت دبیر و ارائۀ الگویی برای آن با تأکید بر دیدگاههای مدرسان این درس و نحوۀ عرضۀ آن در برخی کشورها. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Canrinus, T. Esther; Helms-Lorenza, Michelle; Beijaardb Douwe; Buitinka, Hofman, Adriaan (2011), Profiling Teachers’ Sense of Professional Identity. Educational Studies, 37(5), 593-608. Carter, Katherine (1993). The Place of Story in the Study of Teaching and Teacher Education. Education Researcher, 22(1), 5-18. Centre for Teaching and Learning. https://teaching.uwo.ca/awardsdossiers/teachingphilosophy.html. Chong, S.; Ling, L. E.; and Chuan, G. K. (2011). Developing Student Teacher's Professional Identities: An Exploratory Study. International Education Studies, 4(1), 30-38. Connelly, F. M.; and Clandinin, D. J. (eds.) (1999). Shaping a Professional Identity: Stories of Education Practice. New York: Teachers College Press. Eggen, Birgkitte Astrid (2003). Aifa and Omega in Student Assessment: Exploring Identites of Secondary School Science Teachers. Institutt for Iaererutdanning Ogskoleutvikling Universitetet I Oslo. Huang, Y. C.; and Lin, S. H. (2014). Assessment of Charisma as a Factor in Effective Teaching. Educational Technology and Society, 17(2), 284-295. Ollerenshaw, J. A.; and Creswell, J. W. (2002). Narrative Research: A Compauujujuurison of Two Restorying Data Analysis Approaches. Qulitative Inquiry, 8(3), 329-347. Tajfel, H.; and Turner, J. C. (1978). An Integrative Theory of Intergroup Conflict. Organizational Identity: A Reader, 56-65. Tikhomirov, A. A.; and Spangler, W. D. (2010). Neo-Charismatic Leadership and the Fate of Mergers and Acquisitions: An Institutional Model of CEO Leadership. Journal of Leadership and Organizational Studies, 17(1), 44-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |