![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,943 |
تدوین الگویی برای تربیت زیبایی شناسانه بر اساس مبانی زیبایی در قرآن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 16، فروردین 1400، صفحه 83-113 اصل مقاله (474.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2021.241186.1475 | ||
نویسنده | ||
ام البنین حسین زاده* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، مازندران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش تدوین الگویی برای تربیت زیباییشناسانه بر اساس مبانی زیبایی در قرآن است. مسالۀ پژوهش حاضر عدم کارایی و جذابیت کافی در فعالیتهای تربیتی به ویژه در تعلیم و تربیت اسلامی و ایدۀ آن در رفع این مساله، ورود مفهوم سرشار، کارا و منحصر بفرد زیبایی در اسلام در فعالیتهای حوزۀ تعلیم و تربیت است. روش پژوهش حاضر، تحلیل مفهومی، تحلیل (شبه) استعلایی و استنتاج به صورت قیاس عملی بوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مسیر تربیت زیباییشناسانه، از تحقق زیبایی در باور و اندیشه و امیال و اراده آغاز و در عمل فرد تحقق مییابد. اتقان عمل، در این عرصه، به معنای حضور همۀ شروط زیبایی اعم از تعادل، تناسب، کارایی و هدفمندی، به عنوان اصول تربیت زیباییشناسانه، در تحقق امر زیباست. در این الگو، آنچه در نهایت، موجبات تحقق زیباییهای حقیقی را به وجود میآورد، توجه به هدف غایی تربیت زیباییشناسانه یعنی ربوبی شدن، خداگونگی یا تشبه به زیبایی مطلق است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ زیبایی؛ مبانی زیبایی؛ مبانی زیبایی در قرآن؛ تربیت زیباییشناسانه اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Model for Aesthetic Education based on the Foundations of Beauty in the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Ommolbanin Hosseinzadeh | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to develop a model for Aesthetic Education based on the foundations of Beauty in the Holy Quran and the research problem is the lack of efficiency and attractiveness in educational activities, especially Islamic Education and its idea in solving this problem, is the inclusion of the rich, efficient and unique concept of "Beauty in Islam" in the activities of the field of education. The method used in this research is conceptual analysis, transcendental (pseudo) analysis, and inference as a practical analogy. The results of this study indicate that the path of Aesthetic Education begins with the realization of Beauty in beliefs, thoughts, desires, and wills and is realized in actions. Perfect act, in this field, means the presence of all the conditions of Beauty, including balance, concinnity, efficiency, and purposefulness, as the principles of Aesthetic Education, in the realization of Beauty. In this model, what ultimately leads to the realization of true Beauty is attention to the ultimate goal of Aesthetic Education, which is to resembling Absolute Beauty. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, Beauty, foundations of Beauty, foundations of Beauty in Quran, Islamic Aesthetic Education | ||
مراجع | ||
قرآن (محمدمهدی فولادوند، مترجم). تهران: دار القرآن الکریم.
نهج البلاغه (1368). (سید جعفر شهیدی، مترجم). چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
نهج الفصاحه (1362). (ابوالقاسم پاینده، مترجم). تهران: سازمان انتشارات جاویدان.
آقایی، سیده الهام؛ زاهدی، انسیه؛ و علمالهدی، جمیله (1393). شناسایی دلالتهای شبکۀ مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطۀ هدفگذاری برنامهریزی درسی. تربیت اسلامی، 18، 7-30.
آقایی ابرندآبادی، سیده الهام؛ و علمالهدی، جمیله (1398). تحلیل مفهوم «زیبایی» در قرآن کریم بهکمک شبکۀ معنایی. آموزههای قرآنی، 29، 141-174.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1392). وبلاگ شخصی، تاریخ بازیابی: 23/1/1392،
الیاس، جان (1381). تربیت زیباشناختی (عبدالرضا ضرابی، مترجم). مجلۀ معرفت، 57، 69-84 (نشر اصلی 1995).
باقری، خسرو (1368). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد 1). تهران: مدرسه.
باقری، خسرو (1387الف). درآمدی بر فلسفۀ تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو (1387ب). هویت علم دینی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پاکسرشت، محمدجعفر (1386). نظریههای تربیتی و چالشهای نظریهپردازی در آموزش و پرورش ایران. مجلۀ نوآوریهای آموزشی، 20، 125-148.
تقوینسب، سیده نجمه؛ میرشاهجعفری، سید ابراهیم؛ و نجفی، محمد (1388). ضرورت نوآوری در روشهای تربیت دینی ازمنظر مبانی علمی، دینی و فلسفی. مجلۀ تربیت اسلامی، 9، 25-46.
جعفری، محمدتقی (1369). زیبایی و هنر ازدیدگاه اسلام. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
رازی، فخرالدین (بیتا). المباحث المشرقیة فى علم الالهیات و الطبیعیات (جلد 1 و 2). تهران: بیدار.
سهروردی، شهابالدین یحیی (بیتا). مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق (3ج). تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگ.
سینا، ابوعلی (بیتا الف). رسائل ابن سینا. تهران: بیدار.
سینا، ابوعلی (بیتا ب). رسائل اخرى لابنسینا (هامش شرح الهدایة الاثیریة). بیجا: بینا.
سینا، ابوعلی (بیتا ج). الشفاء (الالهیات) النص. قم: مکتبة آیةالله المرعشی.
صادقزاده، علیرضا؛ حسنی، محمد؛ کشاورز، سوسن؛ و احمدی، آمنه (1389). گزارش نهایی پژوهش ملی آموزشوپرورش. تهران: دبیرخانۀ شورای عالی آموزشوپرورش.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). تفسیر المیزان (جلد 1، 6، 11، 15، 16 و 18) (سید محمدباقر موسوى همدانى، مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
طباطبایی، سید محمدحسین (1386). قرآن در اسلام. قم: مؤسسۀ بوستان کتاب.
طوسی، خواجه نصیر (بیتا الف). آغاز و انجام. تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
طوسی، خواجه نصیر (بیتا ب). أساس الاقتباس. تهران: دانشگاه تهران.
طهماسبزادۀ شیخلار، داوود؛ و علمالهدی، جمیله (1398). ظرفیتهای برنامۀ درسی در مواجهه با تعلیم آموزههای دینی با الهام از رویکرد زیباییشناسی. علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام. 12، 79-100.
علمالهدی، جمیله (1388). نظریۀ اسلامی تعلیموتربیت. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
غزّالی، ابوحامد (بیتا الف). رسائل الامام الغزّالى. قم: دارالفکر.
غزّالی، ابوحامد (بیتا ب). محک النظر. قم: دارالفکر.
فارابى، ابونصر (بیتا الف). آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. بیروت: مکتبة الهلال.
فارابى، ابونصر (بیتا ب). السیاسة المدینة. بیروت: مکتبة الهلال.
قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور (جلد 3). تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
قرشی، سید علیاکبر (1371). قاموس قرآن (جلد 2، 4 و 5). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
کشاورز، سوسن (1387). شاخصها و آسیبهای تربیت دینی. دوفصلنامة تربیت اسلامی، 6، 93-122.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه (جلد 1، 7، 11). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (بیتا الف). الحاشیة على الهیات الشفاء (جلد 9). تهران: بیدار.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (بیتا ب). شرح الهدایة الاثیریة. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (بیتا ج). المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
مهرمحمدی، محمود (1390). تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیموتربیت: درسهای خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر. فصلنامۀ تعلیموتربیت، 105، 11-34.
نصر، سید حسین (1385). قلب اسلام (محمدصادق خرازی، مترجم). نهران: نشر نی.
نکونام، محمدرضا (1386). اخباریها و اصولیها چه میگویند؟. قم: ظهور شفق.
هاشمی رفسنجانی، اکبر (1376). تفسیر راهنما. قم: حوزۀ علمیۀ قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
Al-Attas, N. (1977). The Concept of Islamic Education. Delivered in: First World Conference on Muslim Education. Makkatul Mucarramah. Chittick, W. C. (2014). Love in Islamic Thought. Religion Compass, 8(7), 229-238. Chittick, W. C. (2011). The Aesthetics of Islamic Ethics. Islamic Philosophy and Occidental Henomenology in Dialogue, 6. Source: Springer Link Contemporary (1997 to Present). Eisner, E. (2009). What Can Education Learn from the Arts?. Art Education, 62(2), 6-9. Fasheh, M. (2014). Healing from Modern Superstitions. This Week in Palestine, 14-199. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |