تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,367 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,082,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,090,178 |
بهرهگیری از ابعاد موقعیت در برنامۀ درسی آموزش دینی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 5-31 اصل مقاله (767.76 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2021.241180.1474 | ||
نویسندگان | ||
مریم شریفی دروازه1؛ احمدرضا نصراصفهانی* 2؛ سید ابراهیم میرشاه جعفری3 | ||
1دانشآموختۀ دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران . | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه بهره گیری از ابعاد یک موقعیت در رشد و شکل گیری افکار، بسیار مؤثر واقع میشود، هدف اصلی این پژوهش، واکاوی نظرهای متخصصان علوم دینی و تربیتی، و تجارب زیستۀ آموزگاران درخصوص نقش موقعیت های آموزش دینی در دورۀ دوم دبستان است و بدین منظور، از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با متخصصان و آموزگاران استفاده کردهایم. تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از روش کدگذاری و مقوله بندی صورت گرفته است. یافته های حاصل از مصاحبه با متخصصان به صورت اصول ناظر بر انتخاب بهینۀ موقعیت های آموزش دینی تدوین شده که خود مشتمل بر سه قسم است: مغتنمشمردن فرصتها، درگیریِ شناختی و عاطفی در موقعیت، و جذابیت و توسعهبخشی موقعیتها. براساس تجارب آموزگاران، ابعادی از موقعیت که باید از آنها در اجرای برنامۀ درسی آموزش دینی استفاده شود، به هشت مقوله تقسیم میشوند: موقعیت های برهمزنندۀ عادتها و نظم طبیعی، موقعیت های برانگیزانندۀ عواطف و احساسات، موقعیت های برانگیزانندۀ اندیشه و تعقل، موقعیت ها و فعالیت های جمعی، موقعیت های غیررسمی، موقعیت های زمان بروز مسائل و چالشهای اخلاقی، موقعیت های زمان بروز پدیده های طبیعی، و موقعیتهای اماکن و آثار تاریخی. | ||
کلیدواژهها | ||
موقعیت های آموزشی؛ آموزش دینی؛ تجربۀ زیسته؛ دورۀ دوم دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Utilizing the dimensions of the situation in the religious education curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam sharifidarvazeh1؛ AhmadReza Nasr2؛ seyd ebrahim mirshahjafari3 | ||
1Phd in Curriculum, Isfahan University, Isfahan, Iran. | ||
2Professor of the Department of Educational sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran . | ||
3Professor of the Department of Educational sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Given that the use of the dimensions of a situation is very effective in the growth and formation of ideas, the main purpose of this study is to analyze the views of religious and educational experts, and teachers' lived experiences about the role of religious education situations in second elementary school. The approach of the present study is qualitative and phenomenological. To this end, we have used semi-structured interviews with experts and teachers. The data were analyzed using coding and categorization methods. Cognitive and emotional in situations, and the attractiveness and development of situations. Based on teachers' experiences, dimensions of the situation that should be used in the implementation of religious education curriculum are divided into eight categories: Disruptive situations of habits and natural order, stimulating situations of emotions and feelings, stimulating situations of thought and reason, collective situations and activities, informal situations, time of moral issues and challenges, occurrence of natural phenomena, places and historical monuments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational situations, Religious Education, Lived experiences, Second elementary school | ||
مراجع | ||
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبةالله (1404ق). شرح نهج البلاغه. قم: مکتبة آیتالله المرعشی النجفی.
ارغیانی، مصطفی (1399). مؤلفه های مؤثر بر ارتقای حس جمعی در فضاهای آموزشی دبیرستان. نشریۀ علمی فناوری آموزش، 15(1)، 154-164.
استراس، آنسلم؛ و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیقی کیفی: نظریۀ مبنایی رویهها و روشها (بیوک محمدی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اسماعیلی مبارکه، محمد (1391). روش تدریس و کلاسداری تبلیغی. قم: مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
اعتصامی، محمدمهدی؛ و راصد، سعید (1390). مبانی و روش تدریس تعلیموتربیت دینی در دورۀ ابتدایی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
باقری، خسرو (1389). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد 1). تهران: مدرسه.
بهروز، سید محمد؛ و ضرغامی، اسماعیل (1396). جایگاه طبیعت و فضاهای باز در یادگیری کودکان برمبنای مطالعهای زیستگرایانه. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 7(2)، 37-58.
بهشتی، سعید؛ و شکرینیا، محمدعلی (1390). ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻃﺒﯿﻌﺖ در ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻧﺴﺎن ازدﯾﺪﮔﺎه ﻗﺮآن ﮐﺮیم. پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 19(12)، 9-38.
حسین پور صباغ، داوود؛ شرفی، محمدرضا؛ علم الهدی، جمیله؛ و سوزنچی، حسین (1398). بازشناسی مفهوم موقعیت در رویکردهای تربیت ارزشی معاصر. مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 1-26.
دانشمند، مرتضی (1390). امیران کوچک: روشهای انتقال آموزه های اعتقادی. قم: عمو علوی.
سیف، علیاکبر (1378). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شکوهی، غلامحسین (1369). مبانی و اصول آموزشوپرورش. مشهد: آستان قدس رضوی.
صفایی موحد، سعید؛ و محبت، هدیه (1391). جامعهشناسی آموزشوپرورش. تهران: آییژ.
عباسنژاد، محسن (1384). قرآن و روانشناسی. مشهد: بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه.
فاضلی، نعمتالله (1390). آموزش مردمنگاری. تهران: علم.
قاسم پور خوشرودی، عرفانه؛ تلخابی، محمود؛ دهقانی، مرضیه؛ و صالحی، کیوان (1398). تبیین مؤلفههای برنامۀ درسی تربیت معلم برمبنای نظریۀ شناخت موقعیتی. تازه های علوم شناختی، 21(4)، 58-78.
قرائتی، محسن (1387). تفسیر نور (جلد 2). تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و وگال، جویس (1394). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (احمدرضا نصر و همکاران، مترجمان). تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
محمدی، علی؛ و محمدی، جمشید (1392). ادراک دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. توسعۀ آموزش در علوم پزشکی، 6(11)، 50-60.
مطهرى، مرتضى (1377). مجموعۀ آثار شهید مطهری (نبرد حق و باطل، فطرت، توحید) (جلد 4). قم: صدرا.
ملکی، حسن (1374). صلاحیتهای حرفۀ معلمی: اجرای برنامۀ درسی: آموزش. رشد معلم، (112)، 10-12.
موسی پور، نعمتالله (1397). مبانی برنامهریزی درسی آموزش ابتدایی. قم: اشک یاس.
Brown, J. S.; Collins, A.; and Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42. Che Ahmad, C. N.; Osman, K.; and Halim, L. (2013). Physical and Psychosocial Aspects of the Learning Environment in the Science Laboratory and Their Relationship to Teacher Satisfaction. Learning Environ Research, 16, 367-385. Greeno, J. G. (2014). Distributed Cognition (Phillips, D. C. Ed.). Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, 1, 239-241. Kumpulainen, K.; and Renshaw, P. (2007). Cultures of Learning. International Journal of Educational Research, 46, 109-115. Lave, J.; and Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press. Milner, H. Richard (2010). Culture, Curriculum and Identity in Education. USA: Palgrave Macmillan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |