تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,029 |
مدل نظری مدیریت جهادی در اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 135-166 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.241879.1493 | ||
نویسندگان | ||
زهره موسی زاده1؛ فرشته مقدم* 2؛ سوسن کشاورز3 | ||
1دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجامدادن این پژوهش، شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی براساس اسناد تحولی نظام آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران بوده است. این پژوهش ازنوع کیفی است و برای انجامدادن آن از رویکرد نظریۀ زمینه ای و الگوی اشتراوس و کوربین (1990) استفاده کردهایم. جامعۀ آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیۀ اسناد معتبر مربوط به حوزۀ مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی، مشتمل بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (1390) است. روش نمونه گیری در این پژوهش ازنوع نظری بوده است و یافته ها درقالب شش محور مدل مذکور طبقه بندی شدند. مقولة تربیت جهادی (محور مرکزی) از مقوله های اهداف تربیت جهادی، اصول تربیت جهادی، ویژگیهای نسل تربیت یافتة جهادی و باور جهادی؛ محور شرایط علّی از مقوله های ایمان به مبدأ و معاد، حقایق هستی و حاکمیت قطعی سنن الهی؛ محور شرایط مداخله گر از مقولههای درمقابل مانع و دشمن بودن؛ و محور زمینۀ مدیریت جهادی از مقوله های ساخت جهادی، روابط جهادی و ارکان تربیت جهادی تشکیل شده است. در محور راهبردها، به مقولههای تعالی مجدّانۀ مرتبتی، موقعیت محوری، شایستگی محوری، علم محوریِ اسلامی، انعطاف پذیریِ معیارمدار، رصد و پایش مداوم و جامع، و رویکردهای ترکیبی، مرتبه ای، تمدن سازی، تربیتی- فرهنگی، مشارکتی و راهبردی اشاره شده است. محور پیامد، مقوله های تربیت فرد صالح، تربیت جامعة صالح، تأسیس تمدن نوین اسلامی و تحققیافتن حیات طیبه را شامل میشود. مؤلفه های مدیریت جهادی درقالب مدل پارادایمی مدیریت جهادی در اسناد تحولی عرضه شدهاند و از این مدل می توان در مدیریت سطوح مختلف نظام آموزش وپرورش استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت جهادی؛ تربیت جهادی؛ اسناد تحولی؛ نظام آموزشوپرورش؛ مدیریت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theoretical model of jihadi management in development documents of The education system of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh musazadeh1؛ fereshteh moghadam2؛ Sousan Keshavarz3 | ||
1Associate Professor of the Department of Islamic studies and Educational Sciences, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran. | ||
2M.A. in Educational Administration, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor of the Department of Philosophy of Education, Kharazmi University. Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to identify the theoretical model of Jihadi management in the development documents of the educational system of the Islamic republic of Iran. This research is qualitative and was conducted with the oretical approach and using Strauss and Corbin method(1990). The statistical population of the current study in the department of Jihadi management, including books, articles, jurnals, theses and all documents related to the Jihadi management area. In addition, in the field of evolutionary documents, the oretical fundamentals of fundamental change in theofficial education and public education system of the republic Islamic of Iran(1390), national curriculum of the Islamis republic of Iran(1391) and the document on the fundamentals transformation of the education system(1390) were included. Sampling is a purposeful type, In order to validate the findings of the research.The findings of this study are classified according to six categories. The category of jihadi education(the central category) Consists of subsections of jihadi education objectives, jihadi education principles, characteristics of the Jihadi educated generation and Jihadi belief. The category of the causal conditions is formed from faith in the original source, the facts of existence and the definitive sovereignty of divine traditions. The category of intervening conditions is comprised of a subcategory against impediment and hostility. The category of field is formed from subcategories Jihadi construction, Jihadi relations and elements of Jihadi education. The category of strategies consisting of 13 subcategories of Regular exaltation, ….The category of result includes educating the person of Saleh, cultivating the society of Saleh, establishing a new Islamic civilization and realizing the Tayyebeh life. The components of Jihadi management in development documents can be presented in the form of a paradigmatic Jihadi management modle. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jihadi management, development documents, jihadi education, jihadi paradigm model, Ejucation management, theoretical model of jihadi management | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم).
ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
احمدیان، علیاکبر (1393). مدلسازی مدیریت جهادی با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری. مجلۀ سیاست دفاعی، 22(87)، 137-169.
اصلی پور، حسین (1395). درآمدی بر نظریۀ مدیریت جهادی. تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، معاونت علم و فناوری.
امامی، سید مجتبی؛ و دانایی فرد، حسن (1386). استراتژی های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه پردازی داده بنیاد. اندیشۀ مدیریت، 1(2)، 69-97.
جاجرمی زاده، محسن؛ حسینیان، محمدجعفر؛ و امیری طیبی، مسلم (1397). رویکردی تطبیقی به مبانی نظری مدیریت جهادی و مدیریت راهبردی جهادی. فصلنامۀ تحقیقات بنیادین علوم انسانی، 13، 63-89.
حجازیفر، سعید؛ باقری کنی، مصباح الهدی؛ و دانایی فرد، حسن (1394). شناسایی مؤلفه های سازمانهای فضیلت محور و جهادی. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 23(4)، 45-71.
حر عاملی، محمد بن حسن (بیتا). وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة (جلد 15). بیروت- لبنان: دار احیاء التراث العربی.
حرانی، أبومحمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه (1376). تحف العقول عن آل الرسول (ص). تهران: مکتبة الصدوق.
خامنه ای، سید علی (1365). بیانات در دیدار با معلمان. قابل دسترسی در:
http:www.farsi.khamenei.ir. خصاف مفرد، حسین؛ و باقری نصرآبادی، محسن (1395). الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس). نشریۀ مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)، 27-46.
خمینی، روح الله (رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران) (1378). صحیفۀ امام. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
خنیفر، حسین (1389). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش. تهران: دبیرخانۀ شورای عالی آموزش وپرورش.
دشتی، محمد (1384). ترجمۀ نهج البلاغه. قم: امام علی (ع).
ذاکری قزاآنی، زهرا؛ و پورصادق، ناصر (1394). بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان در سه بُعد رهبر، زمینه و پیرو. فصلنامۀ پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 7(4)، 95-116.
رضایی، محمدرضا؛ و طلایی، رضا (1393). تبیین الگوی مطلوب مدیریت جهادی در سازمانهای امنیتی. فصلنامة مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، 9(32)، 159-199.
رهنمایی، سید احمد (1396). ظرفیت تربیت ولایی جهادی، زمینه ساز برپایی تمدن اسلامی. نشریۀ معرفت سیاسی، (2)، 93-110.
سعدآبادی، حسن؛ و لطیفی، میثم (1393). پژوهش پدیدارشناسانه برای فهم جوهرۀ مدیریت جهادی. راهبرد فرهنگ، (28)، 91-122.
سلطانی، محمدرضا (1393). مدیریت جهادی: چالشها و الزامات. دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 22(2)، 9-39.
سلمان پور سیاوشی، غلامرضا؛ و سلمانی، عباسعلی (1394). تدوین الگوی تربیت جهادی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع). دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 5(11)، 139-185.
سلمانی، عباسعلی؛ و اسمعیلی گیوی، غلامرضا (1394). تدوین الگوی تربیت جهادی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع). پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 5(11)، 139-185.
شماعی کوپایی، میلاد؛ و اسمعیلی گیوی، محمدرضا (1393). مدل پارادایمی مدیریت جهادی با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد. چشم انداز مدیریت دولتی، (19)، 119-150.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش.
صاحبجواهر، محمدحسن بن باقر (1362ق). جواهر الکلام فی شرح شرایع الإسلام (43ج). بیروت- لبنان: دار احیاء التراث العربی.
صدری، محمدجعفر (1389). المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم (حسب حروف الکلمات). طهران: مکتبة السهروردی للدراسات و النشر.
طباطبایی، سید محمدحسین (1377). تفسیر المیزان (20ج) (سید محمدباقر موسوی، مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی (نشر اصلی بیتا).
قائدعلی، حمیدرضا؛ و مشرّف جوادی، محمدحسین (1393). فرهنگ سازمانی حاصل از مدیریت جهادی (مطالعۀ موردی: جهاد سازندگی در دفاع مقدس). مهندسی فرهنگی، 8(78)، 62-78.
قجری، ناصر؛ مزیدی، محمد؛ و شمشیری، بابک (1399). واکاوی و فهم اهمّ چالشها و موانع عملی پیشِرو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیرنظامهای اصلی آن. مجلۀ علمی- پژوهشی پژوهشهای برنامۀ درسی، انجمن مطالعات برنامة درسی ایران، 10(1)، 1-33.
کوشکی، امین (1393). مدیریت جهادی چیست؟ (با تأکید بر منظومۀ فکری مقام معظم رهبری). قابل دسترسی در: http:www.salamsarbedar.com.
گنجعلی، اسدالله؛ علیشیری، محمدمهدی؛ و بیدی، مجتبی (1393). شایستگیهای مدیریتی مدیران جهادی: تحلیلی داده بنیاد. چشم انداز مدیریت دولتی، (19)، 39-56.
گودرزی، غلامرضا؛ رقیبی، المیرا؛ و پوینده، محمدهادی (1400). بررسی نقش مدیریت جهادی در توسعۀ کشورها مبتنیبر نهادهای جغرافیایی. فصلنامۀ راهبرد توسعه، 17(2)، 178-209.
محمدی، طالب؛ حسنی، رفیق؛ و محمدی، مجید (1398). آگاهی و نگرش معلمان نسبتبه مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین آموزش وپرورش. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(4)، 31-57.
محمدیان، یدالله؛ سلطانی، محمدرضا؛ سنجقی، محمدابراهیم؛ و فرهی، علی (1395). طراحی الگوی فرهنگ جهادی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی. فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 8(2)، 53-83.
مرادی، حسن؛ و فیروزآبادی، سید حسن (1395). دکترین و اهداف مدیریت جهادی ازدیدگاه مقام معظم رهبری. دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی مطالعات قدرت نرم، 6(15)، 160-191.
مرتضوی، مهدی؛ و زارعپور نصیرآبادی، فضل الله (1391). فرهنگ سازمانی جهادی، عامل کلیدی مدیریت جهادی. فصلنامۀ مهندسی فرهنگی، 7(71 و 72)، 100-114.
موسیزاده، زهره؛ مقدّم، فرشته؛ و کشاورز، سوسن (1397). کاربست مؤلفههای مدیریت جهادی در سازمانهای آموزشی. دوفصلنامۀ علمی علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 6(11)، 5-27.
نقش، علی؛ و پارچه باف دولتی، محمد (1394). مفهومشناسی و اهمیت تربیت جهادی ازنگاه قرآن و نهج البلاغه. نشریۀ کتاب و سنت دانشگاه قرآن و حدیث، (7)، 93-116.
نوری همدانی، حسین (1366). جهاد. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نوید ادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش وپرورش. راهبرد فرهنگ، (17 و 18)، 295-323.
وزارت آموزش وپرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.
وزارت آموزش وپرورش (1391). سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
هاشمی گلپایگانی، سید محمدحسین؛ لطیفی، میثم؛ و یخچالی، مصطفی (1395). شناسایی و توصیف مؤلفه های سازمانهای جهادی. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 24(2)، 135-165.
یخچالی، مصطفی؛ لطیفی، میثم؛ پورصادق، ناصر؛ و هاشمی گلپایگانی، سید محمدحسین (1397). واکاوی الگوی سازمان جهادی در بخش صنعت. دوفصلنامۀ اندیشۀ مدیریت راهبردی، 12(1)، 49-80.
Strauss, Anselm L.; and Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. CA: Sage Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 328 |