تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,932 |
روایت نهج البلاغه از اخلاق حرفهای مدیران | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 359-389 اصل مقاله (669.51 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242003.1496 | ||
نویسندگان | ||
آیت محمدی* 1؛ جواد کیهان2؛ کریم اسگندری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نامۀ امیرالمؤمنین علی (ع) به مالک اشتر، فرماندار مصر، یکی از مهمترین مصادیق مؤلفه های اخلاق حرفه ای مدیران و کارگزاران حکومتی در منابع اسلامی محسوب میشود که در آن، ویژگی های اساسی یک مدیر و کارگزار حکومتی بیان شده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی مؤلفه های اخلاق حرفهای مدیران ازدیدگاه حضرت علی (ع) است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ خطبهها (241 مورد)، نامهها (79 مورد) و حکمتهای نهج البلاغه (480 مورد) را دربر میگیرد و ازطریق سرشماری، تمام این مؤلفهها در آن بررسی شده است. برای جمعآوری اطلاعات از چکلیست حاوی مؤلفههای اخلاق حرفهای استفاده کردهایم و واحد تحلیل با توجه به ماهیت نهج البلاغه، پاراگرافهای کوتاه و بلندی بوده است که روایتهای این کتاب را شامل میشود. برای انجامدادن پژوهش، از روش تحلیل محتوا استفاده کرده و براساس تکنیک آنتروپی شانون، دادههای بهنجار، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت هریک از 25 مؤلفۀ شناساییشده را محاسبه کردهایم. اطلاعات موردنیاز برای تحقیق را از خطبهها، نامهها و حکمتهای نهج البلاغه گرد آورده و فراوانی واحدهای تحلیل جامعۀ آماری و ضریب اهمیت آنها را نیز مشخص کردهایم. از 241 خطبۀ نهج البلاغه، در دو خطبه (167 و 190)، از 79 نامۀ این کتاب، در هشت نامه (5. 26، 31، 46، 51، 53، 69 و 76) و از 480 حکمت آن، در شش حکمت (9، 15، 50، 161، 193 و 372) بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به اخلاق حرفهای پرداخته شده است. مؤلفۀ بردباری با 8/12 درصد، بیشترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت را درمیان مؤلفهها دارد و پساز خوشرفتاری، امانتداری، خدمتگزاری، و توجه به حرمت و کرامت کارمندان که در مراتب دوم و سوم قرار میگیرند، بقیۀ مؤلفهها دارای کمترین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفه ای؛ نهج البلاغه؛ تحلیل محتوا؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Narration of Nahj-al-balaghe professional ethice of managers | ||
نویسندگان [English] | ||
ayat mohammadi1؛ Javad Keyhan2؛ karim skandari3 | ||
1Phd student in educational management, Islamaic Azad University, Urmia Branch, Urmia, Iran. | ||
2Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Urmia Branch, Urmia, Iran. | ||
3Assistant Professor of the Department of Public Management, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In Islamic sources, specifically in Holy Quran and Nahj-Al-Balaghe all the rules and Do's and Don'ts and social and personal life necessities are all mentioned and referred to them. The basics and regularities of professional ethics, besides, is a new discussion in organizations and offices and occupations all are concerned 1400 years ago by the holy religion of Islam. By referring to these resources we can find specialized answers to these rules. The letter of Amir-Al-Momenin Ali (peace be upon him) to Malik-Al-Ashtar, the governor of Egypt is one of the facets of professional ethics for managers and governmental personal in Islamic resources in which the main characteristics and properties of a governmental manager and the ruler is mentioned.The present study is to analyse the components of professional ethics of managers from Imam Ali's point of view.The method used in this study is content analysing and is based on schanoon antropy technique of data. Data is normalized and data load and importance index of each one is 25% of the known components.From 241 khotbes of Nahj-Al-Balaghe (167-190) 2 khotbes.From 79 letters , 8 letters (5 - 26 - 31 - 46 - 51 - 53 - 69 - 76) and from 480 Hekmats, 6 Hekmats (9 - 15 - 50 - 161 - 193 - 372) are directly or indirectly related to professional ethics. The patient component with frequency of 12.8 have the maximum percentage and importance index in data load among others. After good behaviour, trustfullness and serving people and importance of self esteem and Takrim that all are the 2nd and 3rd factors, the remaining factors have less importance and data load. With respect to the importance and emphasis of Nahj-Al-Balaghe in professional ethics in choosing the proper personell and managers and workers we should respect professional ethics rules and principles and obey them in organizations and these rules should be considered in organizations respectfully and by providing ethic announcements and considering and respecting them we can take big steps toward internalization of these ethical rules and instructions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Ethics, Nahj-al -Balagha, Content Analysis, Shannon Entropy | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم).
نهج البلاغه (1383) (محمد دشتی، مترجم). قم: مؤسسۀ فرهنگی- تحقیقاتی امیرالمؤمنین.
آمدی، عبدالواحد (1367). شرح غرر الحکم و درر الکلم (محمدعلی انصاری، مترجم) (جلد 2). تهران: علمی.
احسانی، محمد (1379). تربیت سیاسی کارگزاران در مدرسۀ امام علی (ع). ماهنامۀ معرفت، 39، 462-478.
اسگندری، غلامرضا؛ اسگندری، کریم؛ بیکزاد، جعفر؛ و کردبچه، شیما (1391). تأثیر هوش اخلاقی مدیران بر مهارتهای ارتباطی آنان: سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی. فصلنامۀ فراسوی مدیریت، 6(21)، 105-128.
اسگندری، کریم (1393). اخلاق حرفهای: جزوۀ کارشناسی رشتۀ مدیریت کسبوکار. دانشگاه جامع علمی- کاربردی، واحد تعاون تبریز.
اسگندری، کریم؛ بیگلو، لیلا؛ سوسرایی، امیرحسن؛ و قربانی، لیلا (1392). نقش هوش اخلاقی در تجلیشدن عزتنفس مدیران. سومین کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری، کیش، ایران.
اسگندری، کریم؛ و کریمزاده، علی (1393). شناسایی مؤلفه های اخلاق حرفهای مدیران ازدیدگاه اسلام، قرآن و حضرت علی (ع). سومین همایش بین المللی فرهنگ غدیر، الگوی مدیریت جهادی، تبریز: دانشگاه تبریز.
امیری، علینقی؛ همتی، محمد؛ و مبینی، مهدی (1389). اخلاق حرفه ای، ضرورتی برای سازمان. فصلنامۀ معرفت اخلاقی، (4)، 137-159.
ایزدیفر، علی اکبر؛ و کاویار، حسین (1389). مسئولیت پذیری کارگزاران و مدیران ازدیدگاه امام علی (ع) با تأکید بر مؤلفه های اخلاق حرفه ای. پژوهشنامۀ علوی، (2)، 1-20.
باقری، حسین؛ صالحی، محمد؛ و حاجیزاده، محمد (1389). اخلاق حرفه ای در مدیریت. پژوهشنامۀ اخلاق، (7 و 8).
بورقانی فراهانی، سهیلا (1391). اخلاق حرفه ای. ماهنامۀ اصلاح و تربیت، (125)، 48.
بیکزاد، جعفر؛ حسین پور سنبلی، علیرضا؛ و صادقی، محمد (1389). اخلاق حرفه ای. ماهنامۀ کار و جامعه، (125 و 126)، 1-7.
بیکزاد، جعفر؛ صادقی، محمد؛ و ابراهیم پور، داود (1391). تأثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفه ای کارکنان. فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، (2)، 55-63.
پوریانسب، امیر (1379). اصول اخلاق حرفه ای. ماهنامۀ حسابدار، (137)، 18-73.
جبلی، پیمان (1383). اخلاق حرفه ای خبر در اسلام. فصلنامۀ دین و ارتباطات، (21).
چاووشی، سید کاظم (1390). بررسی رویکردهای نظری به مدیریت اسلامی. فصلنامۀ پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)، (2)، 42-53.
حسینی، لیلا (1390). اخلاق حرفه ای در آموزه های اسلامی. ماهنامۀ کار و جامعه، (136)، 81-99.
دلشاد تهرانی، مصطفی (1379). ارباب امانت: اخلاق اداری در نهج البلاغه (چاپ 3). تهران: دریا.
روزنامۀ کیهان، 9/6/83. ص 1.
سلاجقه، آزیتا؛ و صفری، ثنا (1394). رابطۀ اخلاق حرفهای با عملکرد استادان دانشگاه. فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، 10(3)، 103-110.
شالباف، عذرا؛ و سرمدی، محمدرضا (1386). اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فراگیر. فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، (3 و 4)، 99-110.
شاه علی، مهرزاد؛ رشیدپور، علی؛ کاووسی، اسماعیل؛ و اعتباریان، علیاکبر (1394). الگوی پیادهسازی اخلاق حرفهای در سازمانهای ایران. فصلنامۀ مدیریت شهری، 14(39)، 393-405.
صالحی امیری، سید رضا؛ رحمانی، جعفر؛ و باقی نصرآبادی، علی (1391). ضرورت اخلاق حرفهای در سازمانها. فصلنامۀ پژوهشهای اخلاقی، (9 و 10)، 155-172.
عاملی، منیژه (1388). رویکرد نظری به دانش اخلاق حرفه ای. پژوهشنامۀ اخلاق، (4)، 113-148.
غفوری نژاد، محمد (1383). از حکمت عملی تا اخلاق حرفه ای. ماهنامۀ آینۀ پژوهش، 15(87)، 56-61.
فرامرز قراملکی، احد (1381). اخلاق حرفه ای در مدیریت علوی. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، (32 و 33)، 63-78.
فرامرز قراملکی، احد و همکاران (1385). سازمانهای اخلاقی در کسب وکار. تهران: مرکز مطالعات جهانیشدن.
فرامرز قراملکی، احد و همکاران (1386). مبانی و الگوی اخلاق حرفهای در نهج البلاغه. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کریمزاده، علی (1393). شناسایی مؤلفه های اخلاق حرفهای مدیران ازدیدگاه اسلام و بررسی آن دربین مدیران سازمان تأمین اجتماعی تبریز. (پایاننامۀ کارشناسی). دانشگاه پیام نور اسکو، ایران.
ماهینی، سلمان (1383). اخلاق حرفه ای. کتاب نقد، 30.
مصباحی، مریم؛ و عباسزاده، عباس (1392). الگوی سیستمی اخلاق حرفهای در آموزش عالی. فصلنامۀ اخلاق زیستی، 3(10)، 11-33.
مطهری، مرتضی (1366). سِیری در سیرۀ نبوی. تهران: صدرا.
موسوی، صاحب (1384). مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی ازدیدگاه امام صادق (ع). تهران: دانشگاه شاهد.
نجارزادگان، فتحالله (1388). توحیدگرایی و اخلاق حرفه ای. پژوهشنامۀ اخلاق، (4)، 9-25.
نوشین، نوید (1388). ضرورت اصلاح مسیر و رعایت اخلاق حرفه ای. ماهنامۀ تدبیر، 211.
نیازآذری، کیومرث؛ عنایتی، ترانه؛ بهنامفر، رضا؛ و کهرودی، زهرا (1393). رابطۀ اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی. نشریۀ پرستاری ایران، 27(87)، 34-42.
یوسفی محله، ابراهیم (1387). پیرامون اخلاق حرفه ای. کانون وکلا، (202 و 203)، 57-64. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |