تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,550 |
رهیافتی از الگوسازی تربیتی تا الگوپذیری از شهید سلیمانی ازسوی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 233-264 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242590.1521 | ||
نویسندگان | ||
محمود سعیدی رضوانی* 1؛ فاطمه غلامی2؛ محمدمهدی محبی3 | ||
1دانشیار گروه مطالعات برنامۀ درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران . | ||
2دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعۀ حاضر برپایۀ کشف تجاربزیستۀ دانشجویان بهمنظور دستیابی به ظرفیت الگوسازی از منش و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای نسل جوان صورت گرفته است. روش پژوهش، پدیدارشناسی توصیفی بوده و با پانزده دانشجوی پسر دانشگاه فردوسی مشهد مصاحبه شده است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، موارد نوعی انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها با استفاده از روش کدگذاری استراوس و کوربین، طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت و درنهایت، 572 مفهوم کشف و درقالب 38 مقوله جای داده شد. نتایج نهایی نیز تحت هشت مضمون قرار گرفت. مضامین کشفشده در مدلی با اقتباس از چهار مدل حیطۀ عاطفی بلوم، یادگیری مشاهدهای بندورا، نفوذ اجتماعی ارونسون و اقسام الگوپذیری مصباح یزدی، در پنج سطح، شامل «جذابیت سردار»، «تثبیت جذابیت»، «اراده در تغییر رفتار»، «ظهور کنش» و «کنشگزینی متعالی» جایگذاری شد؛ بدین ترتیب که سه مضمون «برجستگی اخلاق فردی سردار»، «برجستگی اخلاق بینفردی سردار» و «برجستگی سبک مدیریتی سردار» در سطح اول قرار گرفتند. سطح دوم، دو مضمون «اثرپذیری عاطفی مخاطب» و «اثرپذیری شناختی مخاطب» را دربر میگیرد. دو مضمون «تلاش برای تغییردادن دیدگاه و رفتار» و «مطالبهگریِ الگوسازی از سردار» نیز در سطح سوم گنجانده شدند و مضمون «آثار اجتماعی الگوگیری از سردار» هم شامل دو سطح چهارم و پنجم شد. درمجموع، تحلیل یافتهها ظرفیت بالای زندگی و شهادت سردار در الگوسازی تربیتی برای نسل نوجوان و جوان را تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوسازی تربیتی؛ الگوپذیری؛ شهید سلیمانی؛ تجربۀ زیسته؛ پدیدارشناسی توصیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An approach from educational modeling to modeling of Shahid Soleimani by students of Ferdowsi University of Mashhad | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Saeedy Rezvani1؛ fatemeh gholami2؛ mohammad mahdi mohebbi3 | ||
1Associate Professor of the Department of Curriculum and Education Studies, Institute of Islamic Studies in Humanities, Ferdowsi University of Mashhad , Mashhad, Iran. | ||
2Master of Educational Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
3Master student of educational psychology, Birjand University, Birjand, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study, based on the discovery of students' lived experiences, seeks to discover the capacity to model the character and martyrdom of Martyr Haj Qasem Soleimani for the younger generation. The research method was descriptive phenomenological and interviews were with 15 male students of Ferdowsi University of Mashhad, who were selected by "Typical Case" sampling method. The data obtained from the interviews were analyzed by Strauss and Corbin coding method in three stages of open, axial and selective coding. Finally, 572 concepts were discovered, which were classified into 38 categories appropriateness. The final results were also covered by eight themes. The themes discovered, in a model based on four models of Bloom's emotional domain, Observational learning Bandura, Aronson's social influence and Mesbahyazdi's types of patternability, in five levels "Sardar charm", "stabilization of charm", "will to change behavior", "emergence of action" and "transcendent action", Was placed. Thus, the three themes of "Sardar's personal morality", "Sardar's interpersonal morality" and "Sardar management style prominence" were in the first level. The second level included the two themes "audience emotional affect" and "audience cognitive affect". The two themes of "trying to change attitudes and behavior" and "demanding modeling from the commander" were also included in the third level, and the theme of "social effects modeling of the commander" also included the fourth and fifth levels. Overall, the findings show the high capacity of life and martyrdom of Sardar in modeling education for adolescents and young people. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational modeling, Patterning, Martyr Soleimani, lived experience, Descriptive phenomenology | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آیتالله خامنهای، سید علی (1398). بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعۀ تهران بهتاریخ 27/10/1398. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=44709.
آیتالله خامنهای، سید علی (1400). بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خانواده و ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بهتاریخ 11/10/1400. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49260.
احمدی، مجتبی؛ نودهی، محمدعلی؛ و تبریزیان بروجنی، علیرضا (1399). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود الگوسازی ورزشکاران در فضای مجازی. مجلۀ مطالعات مدیریت ورزشی، 12(63)، 69-88.
ارونسون، الیوت (1382). روانشناسی اجتماعی (حسین شکرکن، مترجم). تهران: رشد.
اسلامیان، حسن (1399). گفتمان مقاومت تربیتی در مدرسۀ شهید سلیمانی: بستر ایدئولوژیک جهت تحقق رسالت «انتقام سخت» در میدان تعلیموتربیت. اولین کنگرۀ بینالمللی مکتب شهید سلیمانی، جبهۀ مقاومت دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد.
امیرکانیان، مریم؛ مهرام، بهروز؛ و سعیدی رضوانی، محمود (1396). تأثیر مطالعۀ کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی- ایرانی و رفتار اخلاقی دانشآموزان دختر با زمینۀ انحرافات اخلاقی. فصلنامۀ راهبرد فرهنگ، 10(39)، 183-211.
بابایی طلاتپه، محمدباقر (1399). اصول راهبرد فرهنگی مدیریت مکتب سلیمانی. مجلۀ مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4(16)، 189-228.
بهزادی، حسن؛ و محمودی، حسن (1397). بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعۀ دانشآموزان پسر دورۀ متوسطه براساس نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا. فصلنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 21(81)، 25-54.
تاجبخش، غلامرضا (1399). تحلیل کیفی تأثیرات جامعهشناختی شهادت اسطورۀ مقاومت بر جوانان. فصلنامۀ معرفت فرهنگی- اجتماعی، 11(42)، 61-78.
حسنزاده، سهیلا (1398). نقش الگو در تربیت فرزند ازمنظر قرآن کریم. فصلنامۀ مطالعات پژوهشی زنان، 6(10)، 5-28.
خانی، علی؛ و محمدی، حمیدرضا (1399). بازشناسی مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی مبتنیبر بیانات امام خامنهای- مُدَّ ظِلُّهُ العالی. فصلنامۀ مطالعات راهبردی بسیج، 23(86)، 5-38.
خلیفه، مصطفی (1398). الگوسازی و الگوپذیری دانشآموزان در آموزشوپرورش. سومین کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علومتربیتی و جامعهشناسی ایران. همایشهای توسعهمحور دانش و فناوری سام ایرانیان در شهر تهران.
خلیلی سامانی، مسیب (1391). روشهای مؤثر الگودهی به نوجوانان و جوانان جامعه از فرهنگ ایثار و شهادت. (پایاننامۀ کارشناسیارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
دهقانی پوده، حسین؛ و پاشایی هولاسو، امین (1399). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 28(2)، 13-37.
ربانی، رسول؛ و کجباف، محمدباقر (1388). روانشناسی اجتماعی: دیدگاهها و نظریهها. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
روحاللهی، مهدی (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفههای نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 29(2)، 5-42.
زارعی، سعدالله (1398). کنکاشی مقدماتی در مکتب سلیمانی. فصلنامۀ مطالعات راهبردی جهان اسلام، 20(3)، 5-24.
زارعی توپخانه، محمد (1392). زینب- سَلامُ اللهِ عَلَیها: الگوی سلامت روان. معرفت، 22(192)، 73-82.
زرسازان، عاطفه (1396). جستاری در تربیت دینی با تأکید بر روش الگویی در سیرۀ رضوی. دوفصلنامۀ علومتربیتی ازدیدگاه اسلام، 5(9)، 143-162.
سعیدی رضوانی، محمود (1400). تقلیلگرایی در تربیت و پیچیدگی امر جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سعیدی رضوانی، محمود؛ و غلامی، فاطمه (1400). زیستنامۀ شهدا و لایههای ذهنی مخاطبان: ربایشها، رانشها، رویشها. فصلنامۀ پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 29(53)، 123-164.
سعیدی رضوانی، محمود؛ موسوی مشهدی، سید جمالالدین؛ و باغگلی، حسین (1389). نگرش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به موضوع شهادت و ارائۀ الگوی آماری- احتمالی برای جامعۀ آماری. نشریۀ تربیت اسلامی، 5(11)، 135-164.
سیف، علیاکبر (1393). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش 7). تهران: دوران.
شفیعی سیفآبادی، محسن؛ و عابدی اردکانی، محمد (1400). ارزیابی عوامل نفوذ الگوی رفتاری و مدیریت جهادی سردار سلیمانی برمبنای نظریۀ اِوِرت راجرز: مطالعۀ موردی: محور مقاومت در منطقۀ خاورمیانه. فصلنامۀ مطالعات راهبردی بسیج، 24(91)، 5-40.
صلواتیان، سیاوش؛ گودرزی، غلامرضا؛ و حقوردی طاقانکی، میثم (1396). الگوی رهبری شهید سید مرتضی آوینی در فعالیتهای رسانهای. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 25(4)، 95-121.
ضماهنی، مجید؛ و حجرگشت، سعید (1394). طراحی و تبیین الگوی فرماندهی (رهبری) سردار شهید حسن باقری. فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت انتظامی، 10(4)، 584-607.
طهماسبی، عالمه؛ موسوی، لیلا؛ و قربانی، مهدی (1399). سلیمانی عزیز: گذری بر زندگی و رزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بهانضمام متن وصیتنامه. قم: حماسۀ یاران.
عباسزاده، محمد (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. نشریۀ جامعهشناسی کاربردی، 23(1)، 19-34.
قائمی مقدّم، محمدرضا (1389). روش الگویی در تربیت اسلامی. مجلۀ معرفت، (69).
کتابی، ابراهیم؛ رحمتی، محمدحسین؛ و خنیفر، حسین (1395). الگوی رهبری امام حسین- علیهِ السَّلام- در قیام عاشورا. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 24(3)، 129-145.
کریمی، یوسف (1392). روانشناسی اجتماعی: نظریهها، مفاهیم و کاربردها. تهران: ارسباران.
کوشا، غلامحیدر؛ و ساجدی، ابوالفضل (1393). خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان. نشریۀ اسلام و پژوهشهای تربیتی، 6(1)، 113-136.
محمدی، زهرا (1390). حضرت زهرا- سَلامُ اللهِ عَلَیها- الگوی زن مسلمان. پژوهشنامۀ اسلامی زنان و خانواده، 4(10)، 15-39.
مصباح یزدی، محمدتقی (1392). جامى از زلال کوثر. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
موسوی، سید محمد (1398). مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهلبیت. نشریۀ مطالعات بیداری اسلامی، 8(15)، 75-100. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |