تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,525 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,057 |
بررسی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جشنوارههای بینالمللی فیلم | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقاله 7، دوره 28، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 533-503 اصل مقاله (552.42 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2022.76098 | ||
نویسندگان | ||
علی رحیمی1؛ فاطمه عزیزآبادی فراهانی* 2؛ محمود عزیزی3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت فرهنگی، تهران، ایران | ||
3استاد پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، گروه هنرهای نمایشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
برگزاری جشنوارههای فیلم که هرساله با عنوان و موضوع خاصی در سراسر دنیا برگزار میشوند، در درون خود موقعیتهای خاصی را برای شرکتکنندگان از کشورهای میزبان و میهمان فراهم میسازند. در این رویداد جهانی، دستاندرکاران تولیدات سینمایی و بخشی از مخاطبان حرفهای و آماتور این امکان را مییابند تا ضمن تماشا، تحلیل و اهدای جوایز، به بحث و تبادل نظر بپردازند. در مقالۀ حاضر، فرصتها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف پیش روی سینمای جمهوری اسلامی ایران در جشنوارههای بینالمللی فیلم که بخشی از دیپلماسی فرهنگی است، بررسی شده است. بدینمنظور با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با کارشناسان، پرسشنامهای تنظیم و پس از دو مرحله پاسخگویی و جمعآوری و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بالای7 از بین 123 نفر و تحلیل آن با روش SWOT به شناخت موارد یادشده انجامید که نشان داد جشنوارهها با هشت فرصت و هشت تهدید روبهرو هستند و همچنین سینمای ایران دارای 16 نقطه قوت و 15 نقطه ضعف است. در ادامه برای استفاده و بهرهبرداری از این موقعیتها چندین پیشنهاد عملیاتی ارائه شده است که با توجه به دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران و پیشینۀ فرهنگ اسلامی و آنچه امروزه در حال انجام است، تحلیل شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
جشنوارههای فیلم؛ فرصتها؛ تهدیدها؛ دیپلماسی فرهنگی؛ چانهزنی فرهنگی | ||
موضوعات | ||
دیپلماسی؛ دیپلماسی رسانهای؛ دیپلماسی عمومی؛ دیپلماسی فرهنگی؛ سینما | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Cultural Diplomacy of the Islamic Republic of Iran in International Film Festivals | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Rahimi1؛ Fatemeh Azizabadi Farahani2؛ Mahmoud Azizi Soldoz3 | ||
1PhD Student in Cultural Management and Planning, Science and Research Branch, Asmi Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Department of Cultural Management, Tehran, Iran | ||
3Professor, Fine Arts Campus, University of Tehran, Faculty of Performing Arts and Music, Department of Performing Arts, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Holding film festivals that are held every year with a specific title and theme around the world provide special opportunities for participants from host and guest countries. In this global event, opportunities are provided for those involved in film production and a part of professional and amateur audiences to watch, analyze and award awards. In this article, these opportunities are presented as opportunities and threats and strengths and weaknesses. Face to face, the cinema of the Islamic Republic of Iran has been studied in international film festivals, which are part of cultural diplomacy, and has analyzed each of them in terms of the situation they create. Therefore, in order to receive opportunities and threats and strengths and weaknesses created in these festivals by Delphi method and interviews with experts in this field, a questionnaire was prepared and after two stages of answering and collecting and calculating Cronbach's alpha coefficient above 7 out of 123 people and analyzing it. Using the SWOT method, it was possible to identify the mentioned cases, which showed that festivals face 8 opportunities and 8 threats, and also Iranian cinema has 16 strengths and 15 weaknesses. Continue to study more and identify these points and their impact on use and interest. Taking advantage of these situations, several operational proposals were made. These proposals have been analyzed in light of the cultural diplomacy of Iranian cinema and the background of Islamic culture and what is being done today. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Film festivals, opportunities, threats, cultural diplomacy, cultural bargaining | ||
مراجع | ||
اسدی، محمدصابر؛ نصراللهی، محمدصادق (1398). «الگوی صورتبندی مسائل سینمای ایران از منظر رهبر معظم انقلاب؛ از وضع موجود تا وضع مطلوب». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیستوششم، شماره اول، صص 28-1.
اطبایی، محمد (1387). «حضور بینالمللی سینمای ایران، پیروزی یا شکست؟». فیلم، شماره، 382.
اعظم کاری، فائزه؛ بخشی، حامد (1394). «بررسی نیمرخ مؤلفههای دینداری و تأثیرپذیری دینی مخاطبان فیلمهای جشنواره رویش». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیستوسوم، شماره اول، صص 108-81.
آزاد ارمکی، تقی (1388). «بررسی کارکردهای سینما در ایران (ارزیابی سینمای سالهای 1375-1374 براساس توزیع کارکردی فیلمها). فصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، سال اول، شماره 2.
بشیر، حسن (1395). دیپلماسی گفتمانی (تعامل سیاست، فرهنگ و ارتباطات). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
بیچرانلو، عبدالله (1396). تأملی در بازنمایی بدن در رسانهها در http://pejvakmag.ir/archives/383
بیلیس، جان؛ اسمیت، استیو (1383). جهانیشدن سیاست: روابط بینالملل در عصر نوین (ابوالقاسم راهچمنی و دیگران، مترجمان). تهران: مؤسسه فرهنگی ابرار معاصر، ج2، ص 1029.
تابش، علیرضا (1397). «نقش رسانه سینما بهعنوان ابزار دیپلماسی در القای بینالمللی محتوای هدف و فرهنگ ایرانی». فصلنامه رسانه، سال سیام، شماره 1، صص 117-101.
حسینی، مجید (1388). «فیلم، معنا و تحول در فرهنگ سیاسی». فصلنامه سیاست، دوره 42، شماره 1، صص 165-151.
حسینی، مجید؛ افضلی، رسول؛ رنجگر، لیلا؛ مختاری، رضا (1392). «رسانه و قدرت: سیمای سینمایی خاورمیانه». پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 8، 2، صص 251-227.
حقیقی، رضا، (1386). فرهنگ و دیپلماسی. تهران: انتشارات المهدی.
خاشعی، وحید؛ میرحاجی، مهدی (1394). «بازنمایی مدیران دولتی در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال شانزدهم، شماره 32.
درخشه، جلال؛ اسماعیلی، علیرضا (1396). «دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا؛ فرصتها، تهدیدها و راهبردها». فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال هفتم، شماره 2، صص 53-27.
راودراد، اعظم (1386). «سینمای دینی ایران، مقایسۀ فیلمهای کویر و قدمگاه». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال چهاردهم، شماره دوم، صص 99-79.
راودراد، اعظم؛ تمنایی، امیرحسین (1392). «تحلیل رابطه سیاستهای فرهنگی ـ سینمایی ایران با فیلمهای معرفیشده بهعنوان نمایندگان سینمای ایران به آکادمی اسکار». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره ششم، شماره1، صص 103-81.
زیباکلام، صادق؛ جلیل بیات (1393). «سینما و قدرت نرم؛ سیاست تطبیقی امریکا و چین». فصلنامه میان فرهنگی، سال دهم، شماره 24، صص 74-43.
سیمبر، رضا؛ مقیمی، احمدعلی (1394). «منافع ملی و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست جهانی، دوره چهارم، شماره اول.
سیوتا، میشل (1386). رؤیای امریکایی، درونمایههای اساسی سینمای امریکایی (نادر تکمیلهمایون، مترجم). تهران: چشمه، جلد اول، چاپ اول.
صالحیامیری، رضا (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
عبداللهزاده، علی (1377). «سفر جشنوارهایسازان به ناکجاآباد». نقد سینما، شماره 13، صص 34-29.
محمدیمهر، غلامرضا و عبدالله بیچرانلو (1391). «رویکرد فیلمهای ایرانی برگزیدهشده در جشنواره بینالمللی به مسائل اجتماعی ایران». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال چهاردهم، شماره 21.
محمدیمهر، غلامرضا؛ عبدالله بیچرانلو (1393). «بازنمایی فرهنگ ایران در فیلمهای تحسینشده در جشنوارههای بینالمللی». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال پانزدهم، شماره 26.
معززینیا، حسین (1388). سینما ـ جشنواره، سینمای ایران، جشنوارههای جهانی. تهران: سروش.
هانگر جی دیوید؛ ویلن توماس ال (1386). مبانی مدیریت استراتژیک (سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، مترجمان)، چاپ سوم. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Branston, Gill (2000). Cinema and cultural Modernity. open university Press.
Cumming, Milton C. (2003). Cultural Diplomacy and united state Government; A survey. Washington DC: center for Arts and culture, available at: www.culturalpolicy.org.
Groote M, De. (2002). Impact of E-Commerce Innovation on Marketing Management. McMaster University.
Gunelius, S. (2011). Minute Social Media Marketing. New York: Mc graw hill.
Kalyanam, Kirthi; McIntyre, Shelby (2002). The E-Marketing Mix. Department of Marketing. Leavey. Vol. 30, Issue 4.
Karayanni, Despina; Baltas, George. (2002). Web Site Characteristics and Business. Marketing. Intelligence & Planning. Leavey, Vol. 30, Issue 4, 2-21.
Kerrigan, Finola (2010). film marketing in euroupe: bridging the gap between policy and practice. Elsevier / Butterworth-Heinemann.
KueiLee, Yao (2015). Impact of government policy and environment quality on visitor loyalty to Taiwan music festivals: Moderating effects of revisit reason and occupation type. Tourism Management, Vol. 53, 187-196.
Mohammaed, Rafi (2001). Internet Marketing. Mc Grow Hill.
Nye, Joseph S. (2003). Propaganda Isn’t the Way: Soft Power. International Herald Tribune. https://www.belfercenter.org/publication/propaganda-isnt-way-soft-power.
Tohimma, S. (2010). The Role of Internet in Marketing Premiering. Finland.
Watson, James and Hill, Anne (2006). Dictionary of Media and Communication Studies. 7th Edition, Hodder Arnold Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |