تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,359 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,055,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,057,008 |
ترسیم آیندههای معنوی و فرهنگی جوامع بشری در پارادایم ترنسمدرن مطالعه موردی: تحلیل گفتمان انتقادی فیلم «پرسی جکسون و دزد صاعقه» | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقاله 13، دوره 28، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 705-679 اصل مقاله (462.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2022.76104 | ||
نویسندگان | ||
مهدی یعقوبی* 1؛ علی اکبر فرهنگی2؛ سید جمال الدین طبیبی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران | ||
2استاد و عضو هیئتعلمی گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران | ||
3استاد و عضو هیئتعلمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درحالیکه ذهنیت دانشی و اجتماعی جوامع دانشگاهی بیشتر روی مطالعه پارادایمهای مدرن و پُستمدرن مستقر است، در عرصه هنر و رسانه با سطح دیگری از آثار سینمایی مواجه هستیم که حاکی از بروز پارادایم متفاوتی از پارادایمهای پیشگفته است و گزارههای نوینی را برای آیندههای معنوی و فرهنگی جوامع بشری به تصویر میکشد. هنر با استمداد از رسانه، بازنماییکننده و درعینحال متأثر از تفکر جهانی است که معانی و راههای ممکن نگریستن به جهان را پیش مینهد. این پژوهش درصدد بازنمایی نشانههای ماوراءالطبیعی پارادایم ترنسمدرنیسم در فیلم «پرسی جکسون و دزد صاعقه» ساخته کریس کلمبوس است. جستوجوی فراپیام فیلم، در چهارچوب نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با رویکرد پدام انجام شده است. به منظور شناسایی و صورتبندی مفاهیم و پیشفرضهای ماوراءالطبیعیِ پارادایم ترنسمدرن، از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از ظهور قلمرو معنایی جدیدی برای انسان ذیل پارادایم ترنسمدرن در هزارۀ سوم است که به بارزترین شکل میتوان تأثیر آن را در سینمای هالیوود مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترنسمدرنیسم؛ تحلیل گفتمان انتقادی؛ جوامع آینده؛ فیلم پرسی جکسون؛ ماوراءالطبیعه | ||
موضوعات | ||
آینده نگری؛ سینما؛ فلسفه و فرهنگ و ارتباطات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mapping the spiritual and cultural futures of human societies in the transmodern paradigm (Case Study: Critical Discourse Analysis of “Percy Jackson and the Lightning Thief”) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Yaghobi1؛ Aliakbar Farhangi2؛ Seyyed Jamaledin Tabibi3 | ||
1PhD Student in Communication Sciences, Islamic Azad University, Research Sciences Branch | ||
2Professor and Faculty Member, Department of Media Management, Islamic Azad University, Research Sciences Branch | ||
3Professor and Faculty Member, Department of Management, Islamic Azad University, Research Sciences Branch | ||
چکیده [English] | ||
While the knowledge and social mentality of academic societies is more based on the study of modern and postmodern paradigms, in the field of art and media we are faced with another level of cinematic works that indicate the emergence of a paradigm different from the aforementioned paradigms. Be and depicts new propositions for the spiritual and cultural futures of human societies. Using media, art is representative and at the same time influenced by global thinking, which suggests possible meanings and ways of looking at the world. Beyond the positive, interpretive and critical ideas of the modern-postmodern world, a considerable number of cinematic works present a new image of the cumulative presence of premodern spiritual-historical propositions with modern and postmodern cognitive-interpretive components as well as propositions. In order to identify and formulate the supernatural concepts and assumptions of the transmodern paradigm, a descriptive-analytical method has been used. The supernatural discourse represented in the film represents a new trans-modern paradigm. Discourse styles such as myth, savior and future are the most important components of the discourse that governs the film. These components cannot be reinterpreted in current and conventional governing discourses and must therefore be articulated in the new discourse; The discourse that we have mentioned in this research with a transmodern interpretation. The findings of this study indicate the emergence of a new semantic realm for humans under the transmodern paradigm in the third millennium, the most obvious effect of which can be seen in Hollywood cinema. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transmodernism, Critical Discourse Analysis, Future Societies, Jackson Percy Film, The Supernatural | ||
مراجع | ||
استوری، جان (1389). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه (حسین پاینده، مترجم). تهران: آگه.
بشیر، حسن؛ حاتمی، حمیدرضا (1388). «مطالعۀ مقایسهای رویکردهای انتخاباتی: تحلیل گفتمان سرمقالههای روزنامههای کیهان و جمهوری اسلامی دربارۀ دومین مرحله انتخابات مجلس هشتم (از 25 اسفند 86 تا 6 اردیبهشت 1387)». نشریه پژوهشهای ارتباطی، شماره 1، صص 114-93.
بشیر، حسن؛ فهیمیفر، اصغر (1395). «تحلیل گفتمان گزارشهای شبکههای تلویزیونی الجزیره، العربیه، بیبیسی، عربی و العالم دربارۀ انقلاب مصر». مجلۀ رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارۀ دوم، صص 76-53.
جوادی یگانه، محمدرضا؛ هاتفی، حمیده (1387). «پوشش زن در سینمای پس از انقلاب اسلامی». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شماره 11.
کلایو، مارش (1384). کاوش در الهیات سینما. تهران: بنیاد سینما فارابی.
میرفخرایی، تژا (1383). فرایند تحلیل گفتمان. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
هالینگ دیل، رجینالد (1387). تاریخ فلسفه غرب (عبدالحسین آذرنگ، مترجم). تهران: انتشارات ققنوس، 72-61.
یونگ، کارل گوستاو و همکاران (1352). انسان و سمبلهایش (ابوطالب صارمی، مترجم). تهران: امیرکبیر.
Ateljevic, I. (2008). Transmodernity, changing our (tourism and hospitality) world?. Available at: http://www.nztri. org/node/236 Date of access: 23 March, 2010.
Ateljevic, I. (2011). Transmodern critical tourism studies: a call for hope and transformation. Tourismo em analise, 22 (3), 497-515.
Ateljevic, I. (2012). Can transmodern tourism help change the world? Presentation at UHPA Conference. Sustainability for competitiveness in tourism, Zagreb, 22-23 November, p. 65.
Ateljevic, I. (2013a). Transmodernity: integrating perspectives on societal evolution. Futures, 47, 38-48.
Ateljevic, I. (2013b). Visions of transmodernity: a new renaissance of our human history. Integral review, 9 (2), 200-219.
Attwood, S. (2014). A Future to Pine for Transmodernist Movement in Japan. [Dissertation]: School of Social Science University of Adelaide, p. 96.
Brugger, Bill; Hannan, Kate (1983). Modernisation and revolution. London: Croom Helm, p. 60.
Cole, Mike (2008). Psychology Press. p. 68.
Drycker: (1993). Post capitalist society. New York: Harper Collins publishers, p. 232.
Dussel, E. (2002). World-system and trans-modernity. Nepanthia: Views from the South, 3 (2), 221-244.
Epstein, M. (2009). Transculture: A Broad Way between Globalism and Multiculturalism, Am. J. Econ. Sociol, 68, 327-352
Ghisi, M. L. (2006). Transmodernity and transmodern tourism. Keynote at the 15th Nordic Symposium in Tourism and Hospitality Research: Visions of Modern Transmodern Tourism, 19th-22nd of October, Savonlinna, Finland, p. 43.
Ghisi. M. L. (2007). The European Union in a time of world transformation. EU workshop syllabus, 1-35. April 14-15.
Ghisi, M. L. (2008). The knowledge society a breakthrough toward genuine sustainability. Cochin: Arunachala Press, p. 114.
Ghisi, M. L. (2010). Towards a Transmodern Transformation of our Global Society: European Challenges and Opportunities. Futures Studies, 15 (1), 39-48.
Granskog, J. E. (2003). Spirit matters: an exploration of shamanic techniques to transform the environment. Flagstaff, AZ: Southwestern anthropological association newsletter, 44 (2), 22-26.
Inayatullah, S. (2005). Spirituality as the fourth bottom line?. Futures, 37 (6), 573-579.
Kale, S. H. (2005), Spirituality, religion, and globalization, Journal of Macromarketing, 24 (2), 92-107.
Kapoor, R. (2010). Signs of emerging planetary transformation. Futures, 42, 1035-1039.
Koenig, H.; McCullough, G, M.; and Larson, D. B. (2001). Handbook of Religion and Health: A Century of Research Reviewed. New York: Oxford University Press.
Koenig, HG; McCullough, ME; Larson, DB (2011). A history of religion, science and medicine. In: Koenig, HG; McCullough, ME; Larson, DB, editors. Handbook of religion and health. New York (NY). Oxford University Press; Chapter 2; pp. 24-49.
Luyckx. Marc (1999). The transmodern hypothesis: towards a dialogue of cultures. Futures, 31, 971-982.
Magda, R. M. R. (2004). Transmodernidad. Barcelona, ES: Anthropos, 212-232.
Middendorf, B (1999). Cultural Creatives: Cultural Creatives making a difference for the future. Conscious Choice. January Edition, p. 134.
Paul H. Ray SPRING (1996). The Rise of Integral Culture. (edited version), Vol. 37, p. 4.
Pearson, C. S. (1998). The Hero Within: Six Archetypes We Live. By New York: Harper Collins.
Pritchard. A; MORGAN, N; Ateljevic, I. (2011). Hopeful tourism: a new transformative perspective. Annals of tourism research, 38 (3), 941-963.
Ray: H. (2008). The potential for a new, emerging culture in the U.S. Chapter 2: The Cultural Creatives. Report on the 2008. American value survey. p. 65.
Rifkin, L. (2005). The European dream: how Europe's vision of the future is quietly eclipsing the American dream. New York: Penguin, p. 448.
Robinson, D. M (1999). Emerson, Thoreau, Fuller, and transcendentalism. American Literary Scholarship, 3-32.
Rodriguez, M. R. (2004). Globalization as transmodern totality. Translated: Chapter 1 of Transmodernidad. Barcelona: Anthropos. http://transmodern-theorv.blogspot.com/Date of access: 17 November 2011.
Takanashi, Y. (2009). Emerson and Zhu Xi: the role of the scholar in pursuing peace. The Japanese Jouenal of Americak Studies, p. 67 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 590 |