تاجیک اسماعیلی, سمیه, همتی, ابراهیم. (1400). نقش سواد رسانه ای در نگرش به جهانی شدن. دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 5(2), 157-190. doi: 10.30497/lcc.2022.243074.1074
سمیه تاجیک اسماعیلی; ابراهیم همتی. "نقش سواد رسانه ای در نگرش به جهانی شدن". دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 5, 2, 1400, 157-190. doi: 10.30497/lcc.2022.243074.1074
تاجیک اسماعیلی, سمیه, همتی, ابراهیم. (1400). 'نقش سواد رسانه ای در نگرش به جهانی شدن', دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 5(2), pp. 157-190. doi: 10.30497/lcc.2022.243074.1074
تاجیک اسماعیلی, سمیه, همتی, ابراهیم. نقش سواد رسانه ای در نگرش به جهانی شدن. دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 1400; 5(2): 157-190. doi: 10.30497/lcc.2022.243074.1074
1عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد رسانه ای در نگرش به جهانی شدن در بین دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه گیری پرسشنامه انجام شده است. پرسش اصلی پژوهش مبنی بر این است که سطح و میزان سواد رسانه ای دانشجویان چه تأثیری بر نگرش آنها به مقوله جهانی شدن در سه بعد پذیرش بی قید و شرط جهانی شدن، نگرش فعال و انتقادی به جهانی شدن و نگرش منفعلانه به جهانی شدن دارد؟ جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران(3800 نفر) است که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 348 نفر، محاسبه شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین سواد رسانه ای و نگرش منفعلانه به جهانی شدن رابطه معنادار (000/0=Sig) و منفی وجود دارد (321/0 -)، همچنین نتایج نشان داده است که بین متغیر مستقل سواد رسانه ای با نگرش مثبت و پذیرش بی قید و شرط جهانی شدن رابطه معنادار (000/0=Sig) و منفی وجود دارد (401/ 0-) و بین متغیرهای سواد رسانه ای و نگرش فعال به جهانی شدن رابطه معنادار (000/0=Sig) و مثبت وجود دارد (401/0).
The Role of Media literacy in the Attitude to Globalization
نویسندگان [English]
somayeh Tajik Esmaeili1؛ Ebrahim Hemmati2
1Faculty member of Social Communication Department, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2Islamic Azad University
چکیده [English]
The present study aimed to investigate the role of media literacy in the attitude to globalization in between the students of the medicine school of Iran University of Medical Sciences. To this end، the author has been tried provide an answer to this questions that what effect has the level and extent of media literacy of the students on their attitude to the globalization، in three aspects، the unconditional acceptance of globalization، active and critical attitude to the globalization، and the passive attitude to the globalization? present study was a descriptive - correlation survey. The statistical population included students of the Medical Sciences Faculty of Iran University of Medical Sciences. The volume of statistical sample was calculated using an input of the statistical population of the study (N=3800) in the Cochran's formula of the sample size estimation which was 348 persons. An interview was done using an organized questionnaire having provided enough validity and reliability of study which was handed over to 348 students of the University of Medical Sciences. The results of data analysis showed that there is a significant (Sig=0.000) and negative (Sig=-0.321) relationship between media literacy and passive attitude to globalization. As well، the results showed that there is a significant (Sig=0.000) and negative (Sig=-0.401) relationship between the independent variable of media literacy with a positive attitude and unconditional acceptance of globalization، and also there is a significant (Sig=0.000) and positive (Sig=0.401) relationship between variables of media literacy and active attitude to globalization.
کلیدواژهها [English]
Media literacy, globalization, attitude, critical attitude, passive attitude, positive and unconditional attitude
مراجع
احراری، ابراهیم (1383). نقش رسانهها در کنترل جامعه. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 11 (37)، صص. 107-128.
امیر انتخابی، شهرود و سید مسعود رجبی (1387). بررسی و تحلیل سطوح مختلف سواد رسانهای. پژوهشنامه سواد رسانهای، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
الهی، سیدمجید و نیلوفر متفکر (۱۳۹۴). نگرشی بر جهانی شدن اقتصاد ایران با استفاده از روش SWOT، کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی مدیریت حسابداری اقتصاد، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان.
باقری، منیره سادات و سیدحسن باقری (۱۳۹۴). جهانی شدن و توسعه پایدار، اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، گیلان، موسسه پویندگان اندیشههای نو و شهرداری صومعهسرا، مجتمع فرهنگی و هنری فارابی اداره فرهنگ و ارشاد.
بیگدلی، زاهد و ماریا نصیری (1392). تحلیل وضعیت سواد رسانهای دانشجویان کارشناسیارشد مجموعه رشتههای علوم انسانی شهر اهواز بر اساس رویکرد نظری تامن. مجله روانشناسی اجتماعی، سال هشتم، شماره 29، زمستان 1392.
تاجیکاسماعیلی، سمیه (1391). تأثیر جهانی شدن بر هویت ملی و دینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران. طرح پژوهشی. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
حسینی مهر، مصطفی و سعید خسروی (۱۳۹۵). جهانی شدن فرهنگ، نخستین کنفرانس بینالمللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، شیراز، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا).
خانی، فاطمه، (۱۳۹۴). بررسی نقش سواد رسانهای و استفاده از فضای مجازی بر سرمایه اجتماعی در بین کاربران فضای مجازی مطالعه موردی دانشجویان پیام نور مرکز دولتآباد، سومین کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه اطلاعرسانی نارکیش.
رجبیان ده زیره، مریم (۱۳۹۵). نقش سواد رسانهای بهعنوان مهارت ضروری در عصر جدید، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس، موسسه بینالمللی مطالعات و توسعه علم خاورمیانه.
رجبیان ده زیره، مریم و فریبا درتاج (۱۳۹۵). قلمرو سواد رسانهای اصول، مفاهیم و مراحل کسب آن، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس، موسسه بینالمللی مطالعات و توسعه علم خاورمیانه.
رجبیان ده زیره، مریم و فریبا درتاج (۱۳۹۵). نگاهی به مراحل تکامل، عناصر و رویکردهای سواد رسانهای، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس، موسسه بینالمللی مطالعات و توسعه علم خاورمیانه.
صبوحی لکی، بهروز (۱۳۹۴). مدیریت و توسعه جهانی و چالشهای جهانی شدن، کنفرانس بینالمللی علوم و مهندسی، امارت - دبی، موسسه ایده پرداز پایتخت ویرا.
صبوحی لکی، بهروز (۱۳۹۴). مدیریت و توسعه جهانی و چالشهای جهانی شدن، کنفرانس بینالمللی علوم و مهندسی، امارت - دبی، موسسه ایده پرداز پایتخت ویرا.
فاضلیان دهکردی، مهری و اصغر محمدی (۱۳۹۴). بررسی تأثیر سواد رسانهای بر مصرف کالاهای فرهنگی زنان 15-39 سال (مطالعه موردی شهر شهرکرد)، کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا.
کاردان مقدم، حسین و حسین مرادی (۱۳۹۴). مقایسه سواد رسانهای و دیجیتالی در دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند و پونای هند، دومین کنفرانس ملی ریاضیات صنعتی، تبریز، سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز و شرکت ارتباطات صنعت قلم شرکت اعضای هیئت علمی.
گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید (ناصر موفقیان، مترجم). تهران: نشر نی.
لطفآبادی، حسین (1384). بررسی چگونگی نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیشدانشگاهی ایران به جهانی شدن و تأثیر آن بر ارزشها و هویت دینی و ملی آنان. طرح پژوهشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. دفتر برنامهریزی درسی آموزشهای فنی و حرفهای.
لطفآبادی، حسین (1384). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سازمان سمت.
مهدی زاده، سید محمد (1384). مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران.
Aarsand،، & Melander، H. (2016). Appropriation through guided participation: Media literacy in children׳ s everyday lives. Discourse، Context & Media.
Arsenijević، Jasmina، and Milica Andevski. "New Media Literacy within the Context of Socio-Demographic Characteristics." Procedia Technology 22 (2016), pp. 1142-1151.
Cleveland،، Rojas-Méndez، J. I.، Laroche، M.، & Papadopoulos، N. (2016). Identity، culture، dispositions and behavior: A cross-national examination of globalization and culture change. Journal of Business Research، 69(3)، pp. 1090-1102.
Kovtun،، & Ignatyuk، A. (2014). Multidimensional Assessment of Globalization at the Level of a Company (Sectors). Procedia Economics and Finance، 16، pp. 690-702.
Koc،، & Barut، E. (2016). Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for university students. Computers in Human Behavior، 63 ،pp. 834-843.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 301
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب