تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,334 |
واکاوی ساختاری و محتوایی روشها و راهکارهای طرح تربیتی مدارس امین | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401، صفحه 319-350 اصل مقاله (869.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242308.1507 | ||
نویسنده | ||
معصومه صمدی* | ||
دانشیار فلسفۀ تعلیموتربیت، پزوهشکدۀ تعلیموتربیت، پزوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجامدادن این پژوهش، واکاوی ساختاری و محتوایی روشها و راهکارهای شاخصهای طرح تربیتی مدارس امین است که بهشیوۀ تحلیلی- توصیفی، با استفاده از روش تحلیل متن صورت گرفته است. جامعۀ تحقیق، چهارچوب مفهومی طرح تربیتی مدارس امین، مصوبۀ معاونت تبلیغ حوزۀ علمیۀ قم را شامل میشود و کل طرح عمیقاً مطالعه شده است. ابزار مورداستفاده برای انجامدادن تحقیق، فیش بوده و همزمان با فرایند جمعآوری اطلاعات، دادههای بهدستآمده دستهبندی، تجزیهوتحلیل و تفسیر شده است. یافتهها نشان میدهد روشها و راهکارهای طرح تربیتی مدارس امین در بُعد ساختاری، کاستیهایی دارد که ازجمله آنها میتوان پایبندنبودن به ویزگیهای راهکار در عرضۀ آنها، همراهنبودن راهکارها با نیازهای روز متربیان و وجودنداشتن الگوی یکسان در عرضۀ راهکارها را نام برد. در بُعد محتوایی، بررسیها نشاندهندۀ آن است که روشها و راهکارهای عرضهشده در شاخصهای دهگانه، قابلیتها و کاستیهایی دارند که در مقاله به آنها اشاره شده است؛ اما مهمترین کاستیهای روشها و راهکارهای تربیتی شاخصهای دهگانه، عبارتاند از: عرضۀ بیرونیِ دین (عرضۀ اطلاعات دینی به متربی قبلاز ایجاد سؤال در ذهن وی)، صورتنگرفتن زمینهسازی برای پرسشگری دینی، کلیبودن راهکارها و استفاده از کلمات تفسیرپذیر در راهکارها که باید به آنها توجه شود؛ از این روی، لازمۀ گسترش این طرح در مدارس، بازاندیشی در روشها و راهکارهای تربیتی شاخصهای دهگانه ازطریق فراهمکردن زمینه برای مواجهۀ مطلوب با کاستیهای یادشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح تربیتی مدارس امین؛ واکاوی ساختاری و محتوایی؛ قابلیتها؛ کاستیها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural and Content Analysis Methods and Strategies of Amin Schools Educational Plan | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoome Samadi | ||
Associate Professor of Reaserch Institute for Education, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the structure and content of the methods and solutions of the indicators of the educational plan of Amin schools. Which was done analytically-descriptively with a content analysis of method. The research community was the conceptual framework of the educational plan of Amin School approved by the Propaganda Office of Qom Seminary, that the whole scheme was studied in depth. The instrument used was a receipt that, at the same time as the data collection process, the resulting data were categorized, analyzed and interpreted. Findings showed that the methods and strategies of Amin schools educational plan have structural shortcomings. One of the shortcomings of the structural dimension is the lack of adherence to the features of the solution in presenting them, Lack of solutions with the daily needs of trainers, the lack of a uniform pattern in providing solutions. In terms of content, the studies showed that the methods and solutions presented in the ten indicators each have the capabilities and shortcomings that are mentioned in the article. But the most serious shortcomings of educational methods and strategies are the ten indicators of external presentation of religion (providing religious information to the educator before creating a question in his mind), Lack of ground for religious questioning, the generality of the solutions and the use of interpretable words in the solutions that need to be considered. Therefore, it is necessary to expand this plan in schools, rethinking the training methods and strategies of the ten indicators, it is by providing the ground for dealing favorably with the above-mentioned shortcomings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Amin schools educational plan, Structural and content analysis, capabilities, shortcomings | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم).
نهج البلاغه (1383) (محمد دشتی، مترجم). قم: مؤسسۀ فرهنگی- تحقیقاتی امیرالمؤمنین.
اسدیان، صدیقه؛ قطبی، ثریا؛ و شعیری، محمدرضا (1394). طراحی مقدمانی مدل حیا مبتنیبر برداشت از آیات قرآن و مقایسۀ آن با روانشناسی. فصلنامۀ دانشور رفتار، 22، 12(2) پیاپی 12، 145-159.
انصاری، مریم؛ و محسنیپور، محمدصادق (1397). بررسی دیدگاه دبیران دورۀ متوسطه پیرامون فرصتها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 3(1)، 7-30.
ایازی، سید علینقی (1401). بررسی ضعف صداقت (دروغگویی) در آموزههای قرآن. آموزههای قرآنی، 19(1)، 59-80.
باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ و توسلی، طیبه (1395). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفۀ تعلیموتربیت. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقری، محمدحسن (1396). سخنرانی هفتۀ پژوهش. تهران: دانشگاه امام حسین.
بخشنده، مجتبی؛ شمشیری، بابک؛ کریمی، محمدحسن؛ و خوشبخت، فریبا (1400). بررسی نسبت میان کارآمدی نظام تعلیموتربیت رسمی ایران با اهداف کلان تدوینشده. مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2) پیاپی 28، 1-20.
برادران، ابوالقاسم؛ داوودی، محمد؛ حسنی، محمد؛ و ستاری، علی (1398). تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی. پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 27(2) پیاپی 43، 57-76.
بلوردی، طیبه؛ و قویدل، زهره (1399). آسیبشناسی برنامههای ترویج و توسعۀ فرهنگ اقامۀ نماز دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان. نشریۀ پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 10(2)، 127-156.
پاتریک، مک نیل (1376). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (محسن ثلاثی، مترجم) (چاپ 1). تهران: نشر آگه.
پسندیده، عباس (1383). پژوهشی در فرهنگ حیا. قم: مؤسسۀ فرهنگی دارالحدیث.
تقوینسب، سیده نجمه؛ و شمشیری، بابک (1395). تربیت اخلاقی ازمنظر رویکرد نقلگرایی و دلالتهای تربیتی متأثر از آن. فصلنامۀ اخلاق، 12(2) پیاپی 44، 311-323.
تقوینسب، سیده نجمه؛ میرشاهجعفری، سید ابراهیم؛ و نجفی، محمد (1393). ضرورت نوآوری در روشهای تربیت دینی. نشربۀ ادیان، 4(5)، 23-65.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1366). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم (شیخ مهدی انصاری قمی، مصحح). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
جعفری کمانگر، فاطمه؛ و تقیزادۀ چاری، رمضانعلی (1398). علم در معنای ارزش و روش ازنگاه قرآن. دوفصلنامۀ علمی قرآن و علم، 13(1) پیاپی 25، 287-304.
حر عاملی، محمد بن حسن (1384). وسائل الشیعه. قم: دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
حسینی شریفی، احمد (1392). سبک زندگی (چاپ 1). تهران: آفتاب توسعه.
خجسته، نجمه؛ و خرمینسب، الهام (1398). شیوههای ترویج حیا با محوریت سورۀ نور. فصلنامۀ اخلاق، 9(33) 1، 41-67.
داوودی، محمد (1385). رویکردها و پرسشهای بنیادین در تربیت اخلاقی. فصلنامۀ انحمن معارف اسلامی، 2(2)، 153-175.
داوودی، محمد (1388). تأملی در هدف تربیت اعتقادی. دوفصلنامۀ تربیت اسلامی، 4(2) پیاپی 9، 47-61.
دهخدا، علیاکبر (1359). لغتنامۀ دهخدا. تهران: روزنه.
راغب اصفهانی، حسن بن محمد (1374). مفردات الفاظ قرآن (غلامرضا خسروی حسینی، مترجم و محقق). تهران: مرتضوی.
زینب، فاطمه؛ و سیفی، کناری (1399). تأثیر الگو در تربیت عبادی کودک. مطالعات دینپزوهی، 4(2) پیاپی 7، 33-44.
شریفزاده، فتاح؛ رضاییمنش، بهروز؛ و عزتی، امیرحسن (1398). عوامل مؤثر بر نهادینهسازی فرهنگ سازمانی مبتنیبر ارزشهای اسلامی. فصلنامۀ علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 28(2)، 135-163.
شورای عالی حوزههای علمیه (1391). سند چشمانداز حوزههای علمیه. قم: شورای عالی حوزههای علمیه.
شورای عالی حوزههای علمیه (1393). اساسنامۀ مدارس امین. قم: شورای عالی حوزههای علمیه.
شورای عالی وزارت آموزشوپرورش (1390الف). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران: شورا ی عالی وزارت آموزشوپرورش.
شورای عالی وزارت آموزشوپرورش (1390ب). مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران: شورای عالی وزارت آموزشوپرورش.
صمدی، معصومه (1400). آسیبشناسی تربیت اسلامی دانشآموزان در نظام آموزش رسمی و عمومی (طرح پژوهشی). تهران: پزوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
ضرغامی فرد، مژگان؛ و دانایی فرد، حسن (1395). فهم پدیدۀ راستکرداری مدیران و شناسایی عوامل شکلدهندۀ آن. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 5(2) پیاپی 12، 293-315.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طهماسب، علیرضا؛ قربانی، نیما؛ و پورحسین، رضا (1385). خودشناسی انفکاکی و انسجامی: رابطۀ وجوه خودشناسی با پنج عامل بزرگ شخصیت. مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی، 36(2)، 57-76.
عطار، شیما؛ ناطقی، فائزه؛ و عرفانی، نصرالله (1400). بررسی محتوای کتابهای درسی قرآن دورۀ متوسطۀ اول براساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 6(2)، 87-108.
غلامی، سمیه؛ ذاکری، مخبر؛ و زینلی، فاطمه (1398). مطالعۀ چگونگی نهادینهکردن نمازخوانی فرزندان نوجوان توسط والدین: ارائۀ مدل مطلوب با رهیافت گراندد تئوری. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 4(2)، 119-142.
کلینی، محمد بن یعقوب (1375). الکافی (علیاکبر غفاری، گردآورنده). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مردانی، علی؛ آیتی، سید محمدرضا؛ و نقیبی، سید ابوالقاسم (1396). راهکارهای توسعۀ امر به معروف و نهی از منکر در آموزش دانشآموزان. توسعۀ آموزش جندیشاپور، 8(3)، 54-94.
مروجی طبسی، محمدهادی؛ و کریمزاده، صادق (1398). فراترکیب پژوهشهای مربوط به نظریۀ ولایت فقیه در نظام آموزشوپرورش رسمی و عمومی. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 11(1) پیاپی 21، 1-28.
مطهری، محمدلطیف (1399). رفق و مدارا در تربیت عبادی فرزندان. دوفصلنامۀ گفتمان فقه تربیتی، 12(2) پیاپی20، 123-149.
معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی ادارۀ کل همکاریهای تبلیغی حوزههای علمیه (1394). طرح تربیتی مدارس امین. قم: مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
موسوی، سیده زهرا (1396). سیرۀ حضرت زهرا (ع) در تربیت فرزند. نشریۀ نامۀ جامعه، 122(14)، 103-122.
نصیری فقیر سمیعی، فرهاد (1395). رابطۀ استراتژی (راهبرد) با تاکتیک (راهکار). دوماهنامۀ مهندسی مدیریت، پیاپی 65، 56-66.
نوروزی، رضاعلی؛ موسوی، ستاره؛ موسویزاده، میرمحمد؛ و نصرتی هشی، کمال (1393). درآمدی بر اخلاق و تربیت اخلاقی در اندیشۀ علامه طباطبایی. فصلنامۀ اخلاق، 4(1)، پیاپی 35، 39-67.
نوری، عالیه؛ غلامی حیدری، زهرا؛ سوادی، عصمت؛ چمنی، مریم؛ زارع، سیده زهرا؛ و نوروزی، زهرا (1398). نقش نماز در کاهش آسیبهای اجتماعی. فصلنامۀ سبک زندگی با محوریت سلامت، 3(2)، 113-119.
هاشمی رفسنجانی، اکبر (1387). تفسیر راهنما: روشی نو در ارائۀ مفاهیم و موضوعات قرآنی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
هدایتی، محمدرضا (1399). آیندۀ تعاملات علم و فناوری ایران با کشورهای اسلامی براساس نقشۀ راه توانمندسازی علمی جهان اسلام. فصلنامۀ مطالعات بنیادین و کاربردی جهان اسلام، 2(4)، 111-145.
یادگاری، مطهره؛ صالحی، کیوان؛ و سجادیه، نرگس سادات (1398). ارائۀ نظریۀ دادهبنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطۀ شهر تهران. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 4(2)، 147-186.
Tuli, K. R.; Kohhhli, A. K.; and Bharadw, S, G. (2007). Rthinking Customer Solution: from Product Bundles to Relational Processes. Journal of Marketing, 71(3), 1-17. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |