تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,219,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,796 |
تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401، صفحه 261-285 اصل مقاله (968.02 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242816.1533 | ||
نویسندگان | ||
پرستوسادات عقیلی1؛ معصومه باقرپور* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بررسی شده است. روش پژوهش ازنوع شبهآزمایشی، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری، شامل ۶۷۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر کردکوی در سال تحصیلی 1400 است. حجم نمونه بهصورت تصادفی در دو گروه (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامههای «پایبندی مذهبی» جانبزرگی (1388) و «امنیت روانی» مازلو (2004) بوده و ابزار مداخله نیز مشتمل بر محتوای جلسات آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی طبق الگوی نصرتی، جعفری اردی و غباری بناب (1399) در هشت جلسۀ نوددقیقهای بوده است. تجزیهوتحلیل داده ها ازطریق آزمون تحلیل صورت گرفته است و یافته ها نشان میدهد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفه های امنیت روانی، مشتمل بر کاهش احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و بهبود دید مردم درخصوص فرد در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی مؤثر است؛ همچنین براساس یافتههای پژوهش، آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفه های پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بهصورتی معنادار اثر میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودنظارتی؛ رویکرد مراقبۀ اسلامی؛ امنیت روانی؛ پایبندی مذهبی؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Self-monitoring Education with Islamic Meditation Approach on Psychological Security and Religious Adherence in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Parasto sadat Aghili1؛ Masumeh Bagherpur2 | ||
1A.M, in Educational sciences, BandarGaz branch, Islamic Azad University, BandarGaz ,Iran. | ||
2Assistant Professor,Department of Educational sciences, BandarGaz branch, Islamic Azad University, BandarGaz ,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the present study, the effect of self-monitoring training with the Islamic meditation approach on psychological security and religious adherence in female students of Payam Noor Kurdkovi University has been investigated. The research method is quasi-experimental, pre-test and post-test design with a control group, and the statistical population includes 675 female students of Payam Noor University in the city of Kurdkoy in the academic year of 2021. The sample size was randomly selected in two groups (25 people in the control group and 25 people in the control group). The data collection tools included the questionnaires of "Religious Commitment" by Jan Bozurgi (2009) and "Psychological Security" by Maslow (2004) and the intervention tools included the content of self-monitoring training sessions with an Islamic meditation approach according to the model of Nosrati, Jafari Ardi and Ghobari Bonab (2020), has been in eight sessions of ninety minutes. The analysis of the data has been done through an analysis test and the findings show that self-monitoring training with an Islamic meditation approach on the components of psychological security, including reducing the feeling of unhappiness, environmental incompatibility and improving people's view of the individual in the female students of Payam Noor Kordkoi University. It is effective; Also, based on the findings of the research, self-monitoring education with the Islamic meditation approach has a significant effect on the components of religious adherence (religious adherence, ambivalence and religious non-adherence) in the female students of Payam Noor Kurdkovi University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-monitoring, Islamic meditation approach, psychological security, religious adherence, students | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (مهدی الهی قمشهای، مترجم).
اشکارگر، زهرا (1400). پیشبینی امنیت روانی براساس احساس پیوستگی و کارکردهای تحولی خانواده در دانشجویان. گروه امور تربیتی و مشاوره. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران.
اکبری مقدّم، ناهید (۱۳۹۳). بررسی امنیت روانی در زنان و دختران بدحجاب و باحجاب. اولین همایش ملی فرهنگ عفاف و حجاب، بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز.
بوریانی، خدیجه؛ و شمسایی، محمدمهدی (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی احساس تنهایی و امنیت روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ اول شهرستان ساری. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 36(2)، 159-174.
جانبزرگی، مسعود (1388). ساخت و اعتباریابی آزمون پایبندی مذهبی براساس گزارههای قرآن و نهج البلاغه، مطالعات اسلام و روانشناسی، 79-107.
خنیفر، حسین؛ و پورحسینی، مژده (1394). مهارتهای زندگی. تهران: نشر هاجر.
دلیر، مجتبی؛ و رسانه، فرزانه (1392). نقش پایبندی مذهبی در پیشبینی مؤلفههای سلامت اجتماعی. کنگرۀ ملی روانشناسی اجتماعی ایران، 2، 39-50.
دهقانی، حمید؛ اکبرزاده، فاطمه؛ و نظر منصوری، علی (1392). تأثیر سرمایۀ اجتماعی در احساس امنیت اجتماعی دانشجویان. دانش انتظامی، 15(4-16)، 1-28.
رستگار هاشمی، نسرین؛ جعفرپور ممقانی، سارا؛ و هاشمی نصرتآباد، تورج (1396). بررسی رابطۀ سبکهای هویت و هوش معنوی با امنیت روانی دانشجویان. مجموعۀ مقالات ششمین کنگرۀ روانشناسی ایران، فصلنامۀ روانشناسی معاصر، 12(1)، 732-736.
زارعپور، محمد (1399). حدیث ولایت. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
سعیدی، میلاد (1399). بررسی مؤلفههای احساس امنیت روانی خانوادههای ایرانی و آسیبشناسی آن در خردهنظامهای خانواده و فرایند رشدی فرزندان. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 11(41)، 211-234.
صمدی، زهرا؛ میرنسب، میرمحمود؛ و فتحی آذر، اسکندر (1397). اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانشآموزان. دوماهنامۀ علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 92-101.
عسکریان، سمیه؛ اصغری، محمدجواد؛ و حسنزاده، محمدحسن (1392). تأثیر آموزش مهارتهای مقابلۀ دینی بر تابآوری، انطباقپذیری و مدیریت فشار روانی همسران جانبازان. طب جانباز، ۶(۱)، ۶۰-۶۷.
کلته، عالیه (1399). بررسی نقش سبک زندگی اسلامی، باور به جهان عادل و راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی امنیت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بندرترکمن. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران.
نازکتبار، حسین؛ بابایی، انسیه؛ و صفارفر، امیر (1398). بررسی ارتباط بین سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانشآموزان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۳(۳)، 32-40.
نصرتی، فاطمه؛ جعفری اردی، ثریا؛ و غباری بناب، باقر (1399). اثربخشی آموزش خود نظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر خویشتنداری دانشجویان دختر دانشگاه تهران. مجلة پژوهش در دین و سلامت، 6(2)، 20-36.
یاریان، سجاد؛ و دینپرور، زهرا (1399). اثربخشی آموزش امنیت هستیشناختی بر هویت دینی، امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۴(۱)، ۵۸-۶۵.
Brandt, P. Y. (2019). Religious and Spiritual Aspects in the Construction of Identity Modelized as a Constellation. Integr. Psych. Behav, 53, 138–157, https://doi.org/10.1007/s12124-018-9436-8. Chinomona, E. (2017). Modelling the Influence of Workplace Spirituality, Quality of Work Life, Expectations towards Work on Commitment to Long-Term Career of Employees in Gauteng Province, South Africa. Journal of Applied Business Research, 33(4), 693. Crystal, Amiel M. et al. (2019). Religious Education Can Contribute to Adolescent Mental Health in School Settings. Int J Ment Health Syst, 13, 28. Loureiro, A. C.; de Rezende, Coelho M. C.; Coutinho, F. B.; Borges, L. H.; and Lucchetti, G. (2019). The Influence of Spirituality and Religiousness on Suicide Risk and Mental Health of Patients Undergoing Hemodialysis. Comprehensive Psychiatry, 80, 39-45. Maria, Komariah; Urai; Hatthakit, Nongnut; and Boonyoung (2020). Impact of Islam-Based Caring Intervention on Spiritual Well-Being in Muslim Women with Breast Cancer Undergoing Chemotherapy. Religions and Health/ Psychology/ Social Sciences, 11(7), 361, https://doi.org/10.3390/rel11070361. Pio, R. J.; and Tampi, J. R. E. (2018). The Influence of Spiritual Leadership on Quality of Work Life, Job Satisfaction and Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Law and Management, 414-422. Piwko, A. M. (2021). Islam and the COVID-19 Pandemic: Between Religious Practice and Health Protection. J Relig Health, https://doi.org/10.1007/s10943-021-01346-y. Rego, A.; Riberiro, N.; Cunha, M. P.; and Jesunio, J. C. (2011). How Happiness Mediates the Organizational Virtuousness and Affective Commitment Relationship?. Journal of Business Research, 64, 524-532. Rego, A.; Vitória, A.; Magalhães, A.; Ribeiro, N.; and Cunha, M. P. (2013). Authentic Leadership Predicting Team Potency: The Mediating Role of Team Virtuousness and Affective Commitment. Leadership Quarterly, 24(1), 61-79. Santos, S. (1998). Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic. Journal of Agricultural Education, 35(3), 57-61. Shomali, M. A. (2010). Key Concepts in Islamic Spirituality: Love, Thankfulness and Humbleness. Message of Thaqalayn, 11, 2. Thomas Whetstone, J. (2005). A Framework for Organizational Virtue: The Interrelationship of Mission, Culture and Leadership. Business Ethics: A European Review, 14(4), 367-378. Yusuf, M. B. (2011). Effects of Spiritual Capital on Muslim Cconomy: The Case of Malaysia. Research on Humanities and Social Sciences, 1(2), 23-40. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |