تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,335 |
ضوابط فقهی حلوفصل عشایری در فقه اجتماعی آیتالله سیدمحمدسعید حکیم و تطبیق آن با اصول عدالت ترمیمی | ||
پژوهشنامه فقه اجتماعی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، اسفند 1401، صفحه 187-204 اصل مقاله (568.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/irj.2022.76401 | ||
نویسنده | ||
احسان بابایی | ||
استادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کاستی روشهای مرسوم در عدالت کیفری با محوریت سزادهی یا اصلاح مجرم که با تحمیل هزینههای زیاد همراه است و نیز ناتوانی عدالت کیفری در ترمیم خسارتهای مادی و معنوی به بزهدیده و جامعه، زمینه را برای گسترش رویکرد عدالت ترمیمی فراهم کرده است. شیوههای حلوفصل عشایری یکی از جلوههای قدیمی عدالت ترمیمی است که از ظرفیتهای فرهنگ قومی و قبیلهای برای ترمیم روابط آسیبدیده از جرم و جبران خسارتهای وارد بر بزهدیده حکایت میکند. یکی از مؤلفههای تأثیرگذار در پذیرش و تثبیت روشهای ترمیمی در نظام حقوقی ایران، هماهنگی این روشها با احکام شرعی است. اختصاص فصلی از رساله توضیحالمسائل سیدمحمد سعید حکیم از مراجع تقلید معاصر به ضوابط فقهی حلوفصل عشایری، امکان بررسی رویکرد فقهی به روشهای عدالت ترمیمی را فراهم میآورد که موضوع مقاله حاضر است. تفکیک حلوفصل عشایری از قضاوت، اصل رضایت، لزوم عدم مخالفت با احکام شرعی، لزوم رعایت حقوق مجنی علیه و صاحبان حق و استفاده از ظرفیتهای کدخدامنشی، سرفصلهای رویکرد فقهی به حلوفصل عشایری است. به نظر میرسد میتوان سیره عقلا را مبنای جواز استفاده از حلوفصل عشایری دانست که البته مانند دیگر موارد میتواند با تغییر همراه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت ترمیمی؛ عدالت کیفری؛ میانجیگری؛ حلوفصل عشایری؛ محمدسعید حکیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Jurisprudence rules of nomad settlement in the social jurisprudence of Ayatollah Seyyed Mohammad Saeed Hakim and its adaptation to the principles of restorative justice | ||
نویسندگان [English] | ||
ehsan babaei | ||
Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The inadequacy of the conventional methods in criminal justice with the focus on punishing or reforming the criminal, which is associated with the imposition of high costs, as well as the inability of criminal justice to repair the material and moral damages to the victim and the society, has provided the ground for the expansion of the restorative justice approach. Nomadic settlement methods are one of the old manifestations of restorative justice, which speaks of the capacities of ethnic and tribal culture to restore relationships damaged by crime and compensate the victims. One of the influential components in the acceptance and stabilization of restorative methods in Iran's legal system is the coordination of these methods with religious instructions. Dedicating a chapter of Seyyed Mohammad Saeed Hakim's explanatory text on the questions of religious injunctions from contemporary imitation sources to the jurisprudential rules of nomadic settlement provides the possibility of examining the jurisprudential approach to restorative justice methods, which is the subject of this article. The separation of nomadic settlement from judgment, the principle of consent, the necessity of not contradicting religious instructions, the necessity of respecting the rights of the victim and the right holders, and using the capacities of settlement of disputes through arbitration are the main points of the jurisprudential approach to nomadic settlement. It seems that usages of the wise can be considered as the basis for the use of nomadic settlements, which of course, like other cases, can be accompanied by change. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Restorative justice, criminal justice, mediation, nomad settlement, Mohammad Saeed Hakim | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |