تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 507 |
تعداد مقالات | 4,374 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,115,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,106,870 |
دلالتهای نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی در آموزشدادن ارزشها | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401، صفحه 169-199 اصل مقاله (936.49 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.243061.1545 | ||
نویسندگان | ||
نرگس رحیمی1؛ اکبر رهنما* 2؛ محمدحسن میرزامحمدی2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد فلسفۀ تعلیموتربیت، داشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تحلیل و تبیین نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی (ره) و استنباط دلالتهای آن در آموزش ارزشها بوده است و برای انجامدادن تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد استنتاجی و شیوۀ اسنادی استفاده کردهایم. در این پژوهش بهمنظور تبیین ماهیت ارزشها، براساس استنباط انواع اعتباریات ارزشی ازدیدگاه علامه، دلالتهای تربیتی نظریۀ اعتباریات در تعلیم ارزشها استخراج شده است. علامه ازجمله فیلسوفانی بوده که بحث اعتباریات را ابداع کرده و برای تبیین چیستی، چرایی و مفهومشناسی ارزشها، علوم و ادراکات اعتباری را پشتوانۀ ارزشها قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند از نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی، پانزده اصل برای آموزشدادن ارزشها، شامل تبیین پایه های مطلق ارزشی، تهییج احساسات، عقلانیت، نتیجه گرایی، حُسن و قبح ذاتی امور، معنویت فطری، توجه به بُعد معرفتشناختی، توجه به ویژگی تکاملیِ آموزشدادن ارزشها و باورهای پیشین مخاطب، انگیزه سازی، تعیین حُسن و قبح فعلیِ افعال، مسامحت در آموزشدادن ارزشها، اصلاح وضعیت محیطی، استفاده از ارتباط کلامی و غیرکلامی برای آموزشدادن ارزشها، و تناسبداشتن روش با موقعیت را میتوان احصا کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشدادن ارزشها؛ نظریۀ اعتباریات؛ علامه طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implications of the Etebariat Theory' Tababatabaie in Teaching Values | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Rahimi1؛ Akbar Rahnama2؛ Mohamadhasan Mirzamohamadi2 | ||
1Master's degree of Philosophy of Education, Shahed University. Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor of the Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is analysis and concretising Etebariat theory, Tabatabaie perception and its implications in teaching values. And to conduct the research, we have used descriptive-analytical method with inferential approach and documentary method. In this research in order to finding the explanation of what nature of values is, has been extracted educational implications of Etebariat theory in teaching religious values, spiritualmoral values and, education and social values, from the point of view of the different types of valuable Etebariat from the perspective of Allama Tabatabaie. Allama Tabatabaie including philosophers who respond to these fundamental question innovating Etebariat discussion and explaining what and why the values are, by using science and credit perceptions. According to the results of this research, it's possible to extract fifteen principles for teaching values, including: explaining the basis of absolute value, rationality, stimulation feelings, pragmatism, natural indecency and decencies, spirituality instinctive, according to the epistemological dimension, according to the evolutionary characteristics of values education, according to previous beliefs audience, stimulating, indecency actions of current values (current actions determine good and evil), the neglect in education, improving environmental conditions, using verbal communication and non-verbal to teach values, incongruous the standing and method, and the principle of encouragement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, values, etebariat theory, Allame Tabatabayi | ||
مراجع | ||
اردستانی، محمدعلی (1388). علامه طباطبایی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
باقری، خسرو (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
باقری، خسرو (1387). درآمدی بر فلسفۀ تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
پورحسن، قاسم (1392). اعتباریات اجتماعی و نتایج معرفتی آن. حکمت و فلسفه، 9(36)، 47-70.
جوادی، محسن (1375). مسئلۀ باید و هست. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حسنی، محمد (1383الف). بررسی دیدگاه ارزششناسی علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی. روانشناسی و علوم تربیتی، 34(2)، 199-224.
حسنی، محمد (1383ب). دیدگاه ارزششناسی محمدحسین طباطبایی. مقالات و بررسیها، 37 (75)/، 105-126.
رضایی، ایرج (1393). نقش رفتارهای غیرکلامی در ارتباطات انسانی ازمنظر آیات و روایات. بصیرت و تربیت اسلامی، 11(31)، 47-72.
رهنمایی، سید احمد (1385). درآمدی بر مبانی ارزشها. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رهنمایی، سید احمد (1390). کتب تربیتی علامه طباطبایی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
سجادی، سید مهدی (1379). رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی. پژوهشهای فلسفی- کلامی، 3، 3-6.
ضرغامی، سعید (1390). فلسفۀ پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین، فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هریک در پژوهش تربیتی. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت: مطالعات تربیتی و روانشناسی مشهد، قابل دسترسی در: HYPERLINK http://fa.journals.sid.ir/JournalListPaper.aspx?ID=39607 ، 1، 75-98.
طباطبایی، سید محمدحسین (1362). اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 1 و 2). تهران: صدرا.
طباطبایی، سید محمدحسین (1364). تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم) (جلد 2، 10 و 20). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). نهایة الحکمة (علی شیروانی، مترجم). قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
محسنیان راد، مهدی (1375). انقلاب، مطبوعات و ارزشها. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
مصباح یزدی، محمدتقی (1384). آموزش فلسفه. قم: مرکز انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پرورشی امام خمینی.
ندایی، هاشم (1373). بررسی فلسفۀ ایدئالیسم (برکلی، باتلر) و رئالیسم در فلسفۀ اسلامی (علامه طباطبایی، استاد مطهری) و رابطۀ این دو مکتب با مسائل تربیتی. (رسالۀ دکتری). مصباح، 15.
وارنوک. ج. (1368). فلسفۀ اخلاق در قرن حاضر (صادق لاریجانی، مترجم و تعلیقهنویس). بیجا: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
Alvarez, Carmen (2014). Dialogue in Classroom: The Ideal Method for Values Education in Multicultural Contexts. Social and Behavieral Science, 132, 336-342. Balaji Iyer, Ranjani (2013). Value-Based Education: Professional Development Vital towards Effective Integration. IOSR Journal of Research and Method in Education, 17-20. Butler, J. Donald (1957). Four Philosophies and Their Practice in Education and Religion. New York: Harper. Keskin, Yusuf (2013). Phenomenological Study of Social Studies Teachers and Values Education in Turkey. Social and Behavieral Science, 116, 4526-4531. Shoba, Sandarsan; and Nandakumar, Kala (2014). Value Education towards Empowerment of Youth: A Holestic Approch. Social and Behavieral Science, 172, 192-199. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |