تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 507 |
تعداد مقالات | 4,374 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,115,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,107,022 |
شناسایی ابعاد و مؤلفههای مناظرات مطلوب انتخابات ریاست جمهوری در ایران از منظر رهبر معظم انقلاب | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 32، تیر 1401، صفحه 1-44 اصل مقاله (651.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2022.243710.3424 | ||
نویسندگان | ||
حسام الدین نعمتی* 1؛ مصباح الهدی باقری کنی2؛ محمدامین باقری کنی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مناظرات انتخاباتی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین گونههای پیامدهی مبارزاتی، جایگاه مهمی در بازاریابی سیاسی دارد. از این رو در تحقیق حاضر به دنبال شناسایی مؤلفههای مؤثر جهت برگزاری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران به نحو مطلوبی از منظر رهبر انقلاب هستیم. در حقیقت این تحقیق که برای اولین بار به بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون مناظرات انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است، به دنبال ارتقاء کیفیت برگزاری مناظرات انتخاباتی در ایران است تا از این طریق، افزایش مشارکت مردم در انتخابات، ارتقاء آگاهی سیاسی مردم و حفظ سلامت انتخابات رقم بخورد. روش انجام تحقیق بدین صورت است که تمامی بیانات رهبری از ابتدا تاکنون که در رابطه با مناظرات انجام گرفته است، مورد بررسی قرار گرفته و فیش برداری شدهاند. پس از آن، بیانات کدگذاری شده و ابعاد و مؤلفههای مناظرات مطلوب از منظر رهبر معظم انقلاب شناسایی شده و تبیین شدهاند. پس از بررسی فیشها و کدگذاری اولیه، 64 شناسه ثانویه (مضمون پایه)، 19 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شده که در این میان، ابعاد و مؤلفههای مناظرات مطلوب که به ترتیب مضامین فراگیر و سازماندهنده میباشند، در قالب یک نمودار به نمایش گذاشته شده است. نتایج حاکی از این است که اصلاحات فرمی و محتوایی، در کنار اصلاح شیوه مدیریت مناظرات و توجه به اهداف، میتواند به ساخت و پرداخت یک مناظره مطلوب کمک کند، در این میان خود کاندیداها نیز وظایفی دارند که تا به آنها پایبند نباشند، فرآیند مناظرات اصلاح نخواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی سیاسی؛ مناظره مطلوب؛ مناظرات تلویزیونی؛ انتخابات ریاست جمهوری؛ رهبر انقلاب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the dimensions and components affecting a favorable presidential election debate in Iran from the perspective of the supreme leader of the revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Hesamedin Nemati1؛ Mesbaholhoda Bagherikani2؛ Mohammadamin Bagherikani3 | ||
1Master's student in business management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. (Author) | ||
2Associate Professor, Department of Business Management, School of Management and Islamic Studies, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
3Doctoral student of business management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In this research, we seek to identify the effective components for holding the presidential election debates in the Islamic Republic of Iran in a favorable manner. In fact, this research, which for the first time examined the words of the supreme leader of the revolution regarding the presidential election debates, seeks to improve the quality of holding election debates in Iran in order to increase people's participation in elections, improve people's political awareness and maintain health. Elections take place. The method of conducting the research is that all the statements of the leadership from the beginning until now, which have been made in relation to the debates, have been examined and recorded. After that, the statements were coded and the dimensions and components affecting a favorable debate from the perspective of the supreme leader of the revolution were identified and explained. After reviewing the slips and initial coding, the findings indicate that; 64 secondary identifiers (basic theme), 19 organizing themes and 5 overarching themes have been identified, among which, the dimensions and components affecting a desirable debate, which are overarching and organizing themes respectively, have been displayed in the form of a diagram. The results indicate that reforming the form and content, along with reforming the way of managing debates and paying attention to the goals, can help to build and pay for a favorable debate. It will not be corrected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Political marketing, Favorable debate, Televised debates, Presidential election, Revolutionary leader | ||
مراجع | ||
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (16/11/1381). پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (14/03/1388). بیانات در مراسم بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله).
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (29/03/1388). بیانات در نماز جمعه تهران.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (16/05/1390). بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (14/03/1392). بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله).
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (22/03/1392). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (05/04/1392). بیانات در دیدار مسئولان و کارکنان قوهی قضائیه.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (30/10/1394). بیانات در دیدار دستاندرکاران برگزاری انتخابات.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (28/07/1395). بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (12/08/1395). بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (14/03/1396). بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمهالله).
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (03/08/1399). بیانات در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (06/03/1400). بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (26/03/1400). سخنرانی تلویزیونی در آستانه برگزاری انتخابات.
آیت الله خامنهای؛ سیدعلی (07/04/1400). دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه.
سیاری، سروش (1396). ارتباطات بازاریابی در بازاریابی سیاسی. انتشارات مشاوران صعود ماهان. چاپ اول. تهران.
سید جوادین، سیدرضا؛ تنعمی، محمدمهدی و مختاری، امیر (1395). استخراج معیارهای کارمندیابی در سازمان با رویکرد اسلامی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی. 24 (1). 181-159.
شریفی، سیدمهدی؛ فرجیان، محمدمهدی؛ دیانی، میکائیل و سلمانیزاده، شمسی (1394). تأثیر مناظرههای تلویزیونی بهعنوان یک روش تبلیغاتی بر شکلدهی به نظر رأیدهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. 22 (3). 67-53.
شمسایینیا، رامین (1392). تحلیل گفتمان خبرگزاریها و پایگاههای خبری داخلی درباره مناظرههای انتخاباتی رسانه ملی (1388- 1392). فصلنامه مطالعات انتخابات. 2 (4). 67-90.
صدقی، مهدی و امیری، مجتبی (1397). تبیین الگوی انتخاب راهبرد کنش گفتگویی توسط مناظرهکنندگان با مورد مطالعه مناظرههای انتخاباتی. فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری. 13 (3). 83-107.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ زاده، محمد ( 1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151.
علیمحمدی، محبوبه (1400). بازنگری الگوی سهوجهی مناظرههای انتخاباتی-رسانهای از نگاه اسلامی. دوفصلنامه علمی-تخصصی مطالعات هنر و رسانه. 3 (5). 43-73.
نیومن، بروس آی؛ کوالینا، ووسیچ و فالکوفسکی، آندرژ (1393). بازاریابی سیاسی. (حمیدرضا عسگری دهآبادی و شهاب طلایی شکری، مترجمان). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر. (نشر اثر اصلی، 2011)
لیز- مارشمنت، جنیفر (1394). مدیریت بازاریابی سیاسی (اصول و کاربردها). (بهرام خیری و پدرام باقرنژاد، مترجمان). تهران: انتشارات بهمن برنا. (نشر اثر اصلی، 2009)
نظام بکایی، احسان و شیرمحمدی، بهناز (1388). «مقایسه تطبیقی مناظرههای تلویزیونی ایران و آمریکا». با نظارت و کارشناسی محمدرضا شهیدیفر. مجله همشهری. جوان، شماره 215.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3 (2). pp. 77-101.
Lees-Marshment, J., Conley, B., Elder, E., Pettitt, R., Raynauld, V., & Turcotte, A. (2019). Political Marketing Principles and Applications (3th ed.). Oxon: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331 |