حاجیان فروشانی, زهره, حمیدی, محمد رضا, سواعدی, فاطمه. (1401). بررسی مبانی فقهی موافقان و مخالفان حضور زنان در ورزشگاه. دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 27(77), 318-291. doi: 10.30497/flj.2022.243485.1822
زهره حاجیان فروشانی; محمد رضا حمیدی; فاطمه سواعدی. "بررسی مبانی فقهی موافقان و مخالفان حضور زنان در ورزشگاه". دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 27, 77, 1401, 318-291. doi: 10.30497/flj.2022.243485.1822
حاجیان فروشانی, زهره, حمیدی, محمد رضا, سواعدی, فاطمه. (1401). 'بررسی مبانی فقهی موافقان و مخالفان حضور زنان در ورزشگاه', دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 27(77), pp. 318-291. doi: 10.30497/flj.2022.243485.1822
حاجیان فروشانی, زهره, حمیدی, محمد رضا, سواعدی, فاطمه. بررسی مبانی فقهی موافقان و مخالفان حضور زنان در ورزشگاه. دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق), 1401; 27(77): 318-291. doi: 10.30497/flj.2022.243485.1822
بررسی مبانی فقهی موافقان و مخالفان حضور زنان در ورزشگاه
1گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
حق دسترسی به فضاها و عرصههای ورزشی و امکان انجام فعالیتهای آزادانه در آنها از برجستهترین مطالبات زنان در زمان حاضر به شمار میآید؛ بهویژه مسئلة جواز حضور زنان تماشاچی در ورزشگاههای مردانه همواره مورد مناقشه و اختلافنظر بوده است. فقهای معاصر مسئلة یادشده را با استناد به آیات و روایات مربوط به حرمت اختلاط و ایجاد مفسده، حرام میدانند؛ در حالی که موافقان برداشتهای متفاوتی از آیات و روایات مربوط ارائه دادهاند یا آنکه حضور در ورزشگاه را از مصادیق این ادله نمیدانند. در این نوشتار، ضمن دستهبندی حالات مختلف و متصور، ادلة طرفین مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند. حاصل آنکه بهطور کلی، با توجه به نامناسب بودن ساختار ورزشگاههای مردانه برای حضور زنان، قطعاً حضور زنان در آنها نوعی از اختلاط مفسدهانگیز است و ادلة موافقان در این زمینه، خدشهپذیر و ناتمام هستند. در عین حال و با توجه به اینکه صرفحضور زنان در ورزشگاههای مردانه دارای عنوان حرامی نیست، بلکه از حقوق زنان به شمار میآید، دولت میبایست با ایجاد شرایط مناسب، امکان حضور زنان را فراهم کند.
Investigating Jurisprudential Bases of Supporters and Opponents regarding the Presence of Women in the Stadium
نویسندگان [English]
zohre Hajian Forushani1؛ mohammad reza hamidi2؛ Fateme Savaedi3
1, Department of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Faculty of Theology & Islamic Studies, ShahidChamran University of Ahvaz,, Ahvaz, Iran.
2Assistant Professor of Department of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Faculty of Theology & Islamic Studies, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3Graduate master, Department of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Faculty of Theology & Islamic Studies, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The right of access to sports spaces and arenas and the freely perform related activities in such places is one of the most prominent demands of women at the present time; in particular, the issue of the permitting women to enter stadiums has always been a subject of controversy and disagreement. Contemporary jurists consider the mentioned issue to be Ḥaram (Forbidden) by referring to the verses and narrations related to the taboo nature of mixed presence of men and women in a place and the subsequent moral corruptions. While proponents have presented different interpretations of the related verses and narrations, or they do not consider the presence in the stadium as one of the examples of these proofs. In this article, while categorizing different and imagined situations, the arguments of the both parties have been investigated. Therefore, in general, due to the inappropriateness of the structure of men's stadiums for the presence of women, the presence of women in such places is definitely a kind of corrupting behavior, and the arguments of the proponents in this regard are flawed and incomplete. At the same time, considering that the mere presence of women in men's stadiums is not forbidden and is considered one of women's rights, the government should provide appropriate conditions to allow women's presence in such places.
کلیدواژهها [English]
women's rights, stadium, mixed, corruption, right to freedom
بجنوردی، حسن (1377). القواعد الفقهیه. قم: نشر الهادی.
تبریزی، جواد (1391). صراط النجاه. قم: دار الصدیقه الشهیده(س).
جعفریان، رسول (1380). رسائل حجابیه. قم: دلیل ما.
جمعی از پژوهشگران (1423ق). موسوعه الفقه الاسلامی طبق المذهب اهلالبیت علیهمالسلام. قم: مؤسسة دایرةالمعارف فقه اسلامی برمذهب اهلبیت علیهمالسلام.
جهانگیر، زهرا و کاوه پیشقدم، محمدکاظم (1398). «بررسی تطبیقی جایگاه حقوق شهروندی زنان در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامة زن و جامعه، 10(2)، ص119ـ148.
حر عاملی، محمد بن حسن (1416ق). تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. قم: مؤسسه آلالبیت علیهمالسلام لاحیاء التراث.