تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,143 |
فهم فرآیند نقشآفرینی رسانهها در ارتباط خطمشیگذار، سیاستمدار و افکار عمومی با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 33، مهر 1401، صفحه 75-96 اصل مقاله (617.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2023.243724.3425 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر فانی* 1؛ نیما پروین2؛ حسن داناییفرد3؛ شهرزاد نیری4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2دانش آموخته دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
گسترش و توسعه رسانهها توانسته است عرصه خطمشیگذاری را دگرگون ساخته و بر فعل و انفعالات عرصه خطمشی تأثیر جدی بگذارد. با وجود اینکه نقش و اثر رسانه بر خطمشیهای عمومی مورد توجه پژوهشگران پیشین قرار داشته است، کمتر مطالعهای این نقش را در ارتباط با سایر بازیگران خطمشی واکاوی و نقش روندهای نوظهور و فناورانه را شناسایی کرده است. پژوهش حاضر به مسئله نقشآفرینی رسانهها در ارتباط افکار عمومی با سیاستمدار و خطمشیگذار پرداخته و نقشها و کارویژههای رسانه در عرصه خطمشی را با لحاظ تحولات نوظهور آن، مورد بررسی قرار میدهد. این مقاله، دادههای موردنیاز خود را از مصاحبه با صاحبنظران حوزه خطمشی و رسانه جمعآوری کرده و با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد، نظریهای را برای تبیین نقش رسانه خلق کرده است. یافته پژوهش حاضر بسط نظری مدل و ارائه توصیههای سیاستی به خطمشیگذار بوده است. این مدل ارتباطات نحوه نقشآفرینی رسانهها را در ارتباط افکار عمومی با سیاستمدار و خطمشیگذار نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ خطمشیگذاری عمومی؛ نظریه داده بنیاد؛ خطمشیگذار؛ سیاستمدار؛ افکار عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding the Role of Media in the Relations Among Actors of Policy Arena Applying the Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Aliasghar Fani1؛ Nima Parvin2؛ Hasan Danaei Fard3؛ Shahrzad Nayyeri4 | ||
1Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
4Department of Management and Planning, Management and Technology Expansion Studies Center, Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
Novel technologies and social changes have transformed the media and their influences on different aspects of society. Although the role and effect of the media on public policies have been focused on by previous researchers, few studies have identified this role in relation to other policy actors and the role of emerging and technological trends. The public policy arena, as one of these societal aspects, has been revolutionized by novel media changes, so the interaction between public policy actors in the new circumstances should be scrutinized. The present paper deals with the issue of media's function regarding the relations among the public, policy-makers, and politicians. Extracting the required from the interviews, the research has applied the grounded theory method to deliberate the issue. The paper concludes with a theoretical development of its model and presents policy recommendations. The contribution of this research is to provide a theory respecting the actor’s relations and consider new technological changes in media | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Media, Public Policy-making, Grounded Theory, Public Opinion, Public Arena | ||
مراجع | ||
رضایی، رامین (1392). مکانیسم تأثیرگذاری رسانهها بر فرآیند دستور کارسازی در جریان خطمشی عمومی. رسالت مدیریت دولتی. 4 (11 و 12). 39-55.
زارعیان، داوود (1386). شناخت افکار عمومی. سازمان جهاد دانشگاهی.
گودرزی، غلامرضا (1386). نظریۀ تصویر و تصمیم راهبردی. اندیشه مدیریت راهبردی. ۱ (1). 93-109.
Barberá, P., Casas, A., Nagler, J., Egan, P.J , Bonneau, R., Jost, J.T., & Tucker, J.A. (2019). Who leads? Who follows? Measuring issue attention and agenda setting by legislators and the mass public using social media data. American Political Science Review. 113 (4). 883-901.
Bou-karroum, L., El-Jardali, F., Hemadi, N., Faraj, Y., Ojha, U., Shahrour, M., … & Alk, E.A. (2017). Using media to impact health policy-making: an integrative systematic review. Implementation Science. 12 (1). 1-14.
Charmaz, K., & Belgrave, L.L. (2007). Grounded theory. In R. George (Ed.). The Blackwell encyclopedia of sociology. John Wiley and Sons, Ltd.
Chen, Q., Xu, X., Cao, B., & Zhang, W. (2016). Social media policies as responses for social media affordances: The case of China. Government Information Quarterly. 33 (2). 313-324.
Chun Tie, Y., Birks, M., & Francis, K. (2019). Grounded theory research: A design framework for novice researchers. SAGE open medicine. 7. 2050312118822927.
Conlon, C., Timonen, V., Elliott-O’Dare, C., O’Keeffe, S., & Foley, G. (2020). Confused about theoretical sampling? Engaging theoretical sampling in diverse grounded theory studies. Qualitative Health Research. 30 (6). 947-959.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among five approaches. London, Sage publications.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston, Pearson.
Dal Bo, E., Finan, F., Folke, O., Persson, T., & Rickne, J. (2017). Who Becomes a Politician?, The Quarterly Journal of Economics. 132 (4). 1877-1914.
Dong, X., & Lian, Y. (2021). A review of social media-based public opinion analyses: Challenges and recommendations. Technology in Society. 67. 101724.
Dye, T. R. (2013). Understanding public policy. Pearson Education.
Iyengar, S., & Reeves, R. (1997). Do the media govern? Politicians, voters and reporters in America. Electoral Studies. 3 (16). 429.
Jones, B. D., & Wolfe, M. (2010). Public policy and the mass media: an information processing approach. In S. Koch- Baumgarten & K. Voltmer (ed.). Public policy and mass media: The interplay of mass communication and political decision making. New York: Routledge, 17-43.
Kleinnijenhuis, J., & Rietberg, E.M. (1995). Parties, Media, the Public, and the Economy: Patterns of Societal Agenda-setting. European Journal of Communication. 28. 95-118.
Koch-Baumgarten, S., & Voltmer, K. (2010). The interplay of mass communication and political decision making - policy matters. In Koch-Baumgarten, S., & Voltmer, K. (ed.). Public policy and mass media: The interplay of mass communication and political decision making. New York: Routledge. 215-227.
Page, B. I., & Shapiro, R. Y. (2010). The Rational Public: Fifty Years of Trends in Americans’ Policy Preferences. Chicago: University of Chicago Press.
Rowbotham, S., McKinnon, M., Marks, L., & Hawe, P. (2019). Research on media framing of public policies to prevent chronic disease: a narrative synthesis. Social Science & Medicine. 237. 112428.
Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models. Journal of communication. 57 (1). 9-20.
Soroka, S., & Wlezien, C. (2019). Tracking the coverage of public policy in mass media. Policy studies journal. 47 (2). 471-491.
Straubhaar, J., LaRose, R. & Davenport, L. (2015). Media now: Understanding media, culture, and technology. Boston: Cengage Learning.
Voltmer, K., & Koch-Baumgarten, S. (2010). Introduction: Mass media and public policy – Is there a link? In Koch-Baumgarten, S., & Voltmer, K. (ed.). Public policy and the mass media: The interplay of mass communication and political decision making. New York: Routledge. 1 - 14.
Walgrave, S., & Aelst, P. V. (2006). The contingency of the mass media's political agenda setting power: Toward a preliminary theory. Journal of communication. 56 (1). 88-109.
Persian Resources in English:
Goudarzi, G. (2007). Image Theory and Strategic Decision. Strategic Management Thought. 1 (1). 93-109. doi: 10.30497/smt.2007.101
Rezayi, Ramin. (2013). Mechanism tasirgozarie resaneha bar farayand dastoor karsazi dar jaryan khat mashy ommomi, Resalat modiriat dolati. 4 (11,12). 39-55.
Zareian, Davood (2007). Public Opinion Cognition, Academic Center for Education, Culture and Research | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |