تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,365 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,081,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,361 |
ارائه مدل مفهومی «مرجعیت علمی» براساس اندیشه و گفتار مقام معظم رهبری | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 33، مهر 1401، صفحه 1-28 اصل مقاله (921.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2023.243030.3382 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه فرازکیش1؛ قاسم آزادی احمدآبادی* 2؛ ساجده عبدی3 | ||
1عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران. | ||
3کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اصطلاح «مرجعیت علمی» اولینبار توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان امام صادق(ع) در عید غدیر سال 1384 عنوان گردید. هدف این پژوهش، ارائه مدل نظاممند «مرجعیت علمی» مبتنی بر اندیشه و گفتار مقام معظم رهبری، براساس رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل مضمون است. یکی از فنون تحلیل مناسب در تحقیقات کیفی، تحلیل مضمون است که میتوان به خوبی برای شناخت الگوهای موجود در دادههای کیفی استفاده نمود. بدینمنظور محتوای مرتبط با مضامین مرجعیت علمی از هر یک از بیانات مقام معظم رهبری با برچسب مرجعیت علمی استخراج شد و با طی مراحل روش پژوهش، 38 مضمون اصلی در چهار بُعد علمی، مدیریتی، فرهنگی و سیاسی و شش کارکرد اصلی مداقّه، مراقبه، مداخله، راهبری، زیرساخت و نهادسازی طبقهبندی شد. پس از شناسایی سه گونه مؤلفه مشتمل بر مفاهیم (مضامین و کلیدواژههای اصلی)، ابعاد و کارکردهای مرتبط با مرجعیت علمی، مدل سهسطحی مرجعیت علمی استخراج شد. نتایج نشانگر آن است که مؤلفههای علمی، فرهنگی و مدیریتی به ترتیب بیشترین تأکید رهبری بر مرجعیت علمی بر اساس رویکرد ابعادی است و همچنین مؤلفه «راهبری» در صدر اولویت رویکرد کارکردی مقام معظم رهبری قرار دارد و مؤلفه «نهادسازی» کمترین میزان اهمیت در بین سایر مؤلفهها را به خود اختصاص داده است که میتوان دلیل برتری راهبری در این مقوله را توجه به تدابیر زیرساختهای نهادی و فرهنگی را پس از تحقق جهتگیریهای کلان و الزامات سطح سیاستگذاری دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
مرجعیت علمی؛ بیانات مقام معظم رهبری؛ تحلیل مضمون؛ ابعاد و کارکردهای مرجعیت؛ سیاست علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptual Model of "Scientific Leadrship" from the Supreme Leader Ayatollah Khamenei’s Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdiyeh Farazkish1؛ Ghasem Azadi Ahmadabadi2؛ Sajedeh Abdi3 | ||
1Assistant professor, Faculty Member, National Research Institute for Science Policy (NRISP), | ||
2Faculty member / National Research Institute for Science Policy (NRISP) | ||
3Research Assistant, National Research Institute for Science Policy (NRISP), | ||
چکیده [English] | ||
The term "Scientific Leadership" (SL) was first coined by the Supreme Leader during a meeting with Imam Sadegh students on Eid Ghadir in 2005. The aim of this study is to present a systematic model of "Scientific Leadership" based on the viewpoints of the Supreme Leader, based on a qualitative approach and the use of the Thematic Analysis Method, well suited for recognizing the patterns of data. For this purpose, the content related to SL was extracted from each Supreme Leader's statements about SL. Then through the three stages of the research methodology, 40 main themes in four dimensions of SL including scientific, managerial, cultural, and political dimensions, and five functions of SL including agenda-setting, policy formulation, policy adoption, policy implementation, and policy evaluation, were categorized. After identifying three types of components including concepts (topics and main keywords), dimensions, and functions related to SL, the three-level model of SL was achieved. The results show that the scientific, cultural, and management dimensions are respectively the most emphasized by the leadership, and "Policy formulation" is at the top of the functions. Also, "Policy adoption" is the least important function. In the final part, the comparison of research findings with previous similar research and the most important policy suggestions of the research are presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scientific Leadrship", Khamenei&rsquo, s Viewpoints", Thematic Analysis", Scientific Leadrship dimensions and functions", ", Science Policy" | ||
مراجع | ||
آزادی احمدآبادی، قاسم (1400). استخراج و اولویتبندی راهبردهای دستیابی به مرجعیت علمی در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری. فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. 12 (41). 240-265.
پوررضا، رسول (1390). رسالت آموزش در کسب مرجعیت علمی از منظر نقشه جامع علمی کشور، مجموعه مقالات اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت.
پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری (1400). مجموعه بیانات مقام معظم رهبری برگرفته از تارنمای: https://farsi.khamenei.ir
رودی، کاوه (1389). دانشگاه و مرجع علمی: براساس تجربه دانشگاه امام صادق (ع). تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
سعدآبادی، علیاصغر؛ رحیمیراد، زهره و فرتاش، کیارش (1399). بازشناسی مؤلفههای ناظر بر مفهوم مرجعیت علمی. پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 10 (35). 87-115.
عابدیجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151-198.
فیاض، ایراندخت (1390). نقش و جایگاه نظام آموزشی در فرایند مرجعیت علمی کشور. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت.
قبادی، عبدالحمید (1385). مرجعیت علمی با رویکرد اسلامی. روزنامه رسالت. چهاردهم مرداد. ص. 18.
قلیپور، حسین (1399). ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). چاپ اول.
قوامآبادی، محمدغلام؛ مرتضوینژاد، سیدمهدی؛ نوروزی، سمیه؛ جوادی، مجتبی؛ نانی، سعید و عبدالحسینزاده، محمد (1394). الگوی مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران براساس بیانات مقام معظم رهبری. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج. 18 (68). 5-30.
لطیفی، میثم؛ طهماسبی بلوکآباد، رضا؛ جوادی، مجتبی و میرزایی هاوشکی، محمدحسن (۱۳۹۷). استخراج و اولویتبندی راهبردهای نیل به مرجعیت علمی ج.ا.ایران با روش تحلیل عملکرد- اهمیت (IPA). فصلنامه راهبرد. ۲۷ (۸۶). 5-29.
واثقی بادی، محمد؛ جوانعلی آذر؛ مرتضی و خندان، علی اصغر (1400). شناسایی و اولویتبندی موانع تحقق مرجعیت علمی در عرصه علوم انسانی (مورد مطالعه دانشگاه امام صادق علیهالسلام). اندیشه مدیریت راهبردی. 15 (1). 29-72.
Doi: 10.30497/smt.2021.239314.3117
یزدانی، شهرام (1398). مرجعیت علمی: کتاب اول: مفاهیم، واژگان و تعاریف. تهران: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی.
Eslami, M., Moghadamneya, S., Eslami, M., Ayati, M., Shafiee Jafarabadi, M. (2015). Scientific Authority in Health Sciences; Challenges and Solutions. Future of Medical Education Journal. 5 (4). 36-40.
Doi: 10.22038/fmej.2015.6456. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |