تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,358 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,049,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,053,264 |
طراحی مدل عوامل ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی دانشآموزان در کانونهای فرهنگی- تربیتی کمیتۀ امداد امام خمینی (ره) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 19، مهر 1401، صفحه 303-328 اصل مقاله (591.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2023.243498.1576 | ||
نویسندگان | ||
محمد قیصرزاده1؛ فرانک موسوی* 2؛ علیرضا قاسمی3؛ محمد جواد کرم افروز4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشکاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل عوامل ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی دانشآموزان در کانونهای فرهنگی- تربیتی کمیتۀ امداد است و برای انجامددن تحقیق از روش کِیفی دادهبنیاد استفاده کردهایم. جامعۀ آماری پژوهش، مدیران ارشد کانونهای فرهنگی- تربیتی، مدیران ارشد کمیتۀ امداد و اعضای هیئتعلمی دانشگاه در استانهای غربی کشور (ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان) را شامل میشود که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، یازده نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختارمند بوده و کُدگذاری دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شده است. یافتههای تحقیق با استفاده از کدگذاری مصاحبههای صورتگرفته نشان میدهد دویست کد اولیه درقالب مفهوم مدل عوامل مؤثر (علّی و زمینهای، مداخله، راهبرد و پیامد) بر ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی دانشآموزان اثر میگذارند و درنهایت، 147 کد اولیه بهعنوان شاخصهای ارزیابی الگو ازطریق همپوشانی مفاهیم و حذف کدهای هممعنی، با استفاده از نظرات استاد راهنما انتخاب شد. این کدها در مفاهیم و مقولات محوری جای گرفتند و مجموعاً شصت مقولۀ بنیادی برای تبیین مدل ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی دانشآموزان در کانونهای فرهنگی- تربیتی کمیتۀ امداد، موردنظر بوده است؛ لذا طراحی مدل عوامل ارتقای سطح علمی، فکری و فرهنگی دانشآموزان به مدیران کانونهای فرهنگی- تربیتی کمک میکند تا با برنامهریزی اصولی درراستای تعلیموتربیت اسلامی، با توجه به ابعاد روانشناختی، اجتماعی و...، زمینۀ لازم برای رشد همۀ ابعاد وجودی دانشآموزان را فراهم آورند و تحققیافتن اهداف موردنظر از تعلیموتربیت را تسهیل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کانونهای فرهنگی؛ سطح علمی- فکری؛ امور فرهنگی؛ کمیتۀ امداد؛ دانشآموزان تحت حمایت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model of Factors for Promoting the Scientific, Intellectual and Cultural Level of Students in the Cultural and Educational Centers of Imam Khomeini Relief Foundation | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ghaysarzadeh1؛ Faranak Mosavi2؛ Alireza Ghasemi3؛ Mohammad javad Karamafrooz4 | ||
1Ph.D student in Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran. | ||
4Assistant Professor, Department of Educational Scinces, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to design a model of factors for promoting the scientific, intellectual and cultural level of students in the cultural and educational centers of the Relief Committee. The method of the present study is a qualitative data type of the foundation. The statistical population of the study is senior managers of cultural and educational centers, senior managers of relief committees, faculty members of universities in the western provinces of the country (Ilam, Kermanshah, Hamedan, Kurdistan). Using purposive sampling method, 11 people were selected as a statistical sample. The data collection tool in the interview was semi-structured. Data coding was performed using MAXQDA software. The research findings using the coding process of the interviews showed that the 200 initial codes in the form of the concept of effective factors (causal, context, intervention, strategy and outcome) are effective in improving the scientific, intellectual and cultural level of students. Finally, 147 primary codes were selected as model evaluation indicators by overlapping concepts and deleting synonymous codes and using the opinions of the tutor. These codes were placed in central concepts and categories, the number of which is 60 basic categories to explain the model. Improving the scientific, intellectual and cultural level of students in the cultural and educational centers of the Relief Committee. Designing a model for improving the scientific, intellectual and cultural level of students will help the managers of cultural and educational centers that plan in principle and in line with Islamic education and considering all psychological, social and….Then it provides the growth of all aspects of students' existence and facilitate the realization of the goals of education with an open mind and a modern view of issues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cultural centers, scientific-intellectual level, cultural affairs, Relief Foundation, sponsored students | ||
مراجع | ||
آقایی، الهام؛ و رهنما، اکبر (1397). جایگاه تربیت فکری کودکان در آرای فلسفی و تربیتی ابنسینا. فصلنامۀ علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، 13(26)، 117-136. ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کِیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم. اسفندیاری مقدّم، علیرضا؛ محققی، حسین؛ و رضوی ملایری، زهرا (1394). تأثیر فعالیتهای کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعۀ موردی: شهر همدان). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه)، 2(21)، 74-98. حسینپور، شهره؛ و زینآبادی، حسنرضا (1398). مدرسۀ پژوهشمحور: تدوین و آزمون یک الگوی علّی بهروش ترکیبی اکتشافی. خانواده و پژوهش، 16(1)، 27-47. رحیمی، سلام؛ واحدی، شهرام؛ و ایمانزاده، علی (1398). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تابآوری کودکان ابتدایی. تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 10(2)، 47-67. زارعزاده، طاهره (1394). عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی کودکان در آموزش ابتدایی. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، تهران. زندیان، جلال؛ و فلامرزی، سکینه (1393). بررسی نقش کانون پرورش فکری کودکان با رویکرد آموزش نوین در پرورش خلاقیت. اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعۀ پایدار، تهران. شکیبا، سارا؛ و گلابی، بایزید (1395). طراحی کانون پرورش فکری و خلاقیت کودک و نوجوان در شهر ارومیه با توجه به معیارهای آموزش و یادگیری کودکان. اولین مسابقۀ کنفرانس بینالمللی جامع علوم مهندسی در ایران، تهران. صفری، محمود (1400). شناسایی عوامل توسعهدهندۀ فرهنگ تأکید علمی در مدارس: مطالعۀ پدیدارشناسی. بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 7(27)، 139-156. عزتی، ساره؛ شریفیان، لیلا؛ تورانی، حیدر؛ برزگر، نادر؛ و اسماعیلی، زهره (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر نقشآفرینی مدارس بهعنوان کانون تجربیات تربیتی دانشآموزان. فصلنامۀ علمی- پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(2)، 1-14. محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کِیفی ضدروش: مراحل و رویههای عملی در روششناسی. تهران: جامعهشناسان. محمدی نصرآباد، محدثه؛ علوی لنگرودی، سید کاظم؛ زندوانیان، احمد؛ و استبرقی، مهدیه (1398). اثربخشی آموزش ارزشهای اخلاقی بر رشد مهارتهای اجتماعی پیشدبستانی. تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 10(2)، 239-262. نبیئی، اسماعیل؛ کاظمپور، اسماعیل؛ و شکیبایی، زهره (1399). شناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعة تفکر پژوهشی دانشآموزان در نظام آموزش عمومی ایران. فصلنامۀ نوآوری آموزشی، 76(19)، 137-155. Banik, P.; and Kumar, B. (2019). Impact of Information Literacy Skill on Students Academic Performance in Bangladesh. International Journal of European Studies, 3(1), 27-33. Geremew, M. A.; and Abdissa, G. D. (2017). Factors that Influences Students Academic Performance: A Case of Rift Valley University, Jimma, Ethiopia. Journal of Education and Practice, 6(22), 55-64. Islam, A.; and Sanzida, T. (2021). An Analysis of Factors Influencing Academic Performance of Undergraduate Students: A Case Study of Rabindra University, Bangladesh (RUB). Shanlax International Journal of Education, 9(3), 127-135. Kapur, R. (2018). Factors Influencing the Students Academic Performance in Secondary Schools in India. 3(13), 575-587, Available in: https://www.researchgate.net/publication/324819919. Khan, Z.; and Saeed, K. (2022). Factors Affecting Students’ Academic Performance: A Case Study of District Dir Lower and Malakand Agency, Khyber Pakhtunkhwa. Indian Journal of Economics and Business. 21(1), 339-342, Copyright@ Ashwin Anokha Publications and Distributions, Available in: http://www.ashwinanokha.com/IJEB.php. Mercer, N.; Hennessy, S.; and Warwick, P. (2019). Dialogue, Thinking Together and Digital Technology in the Classroom: Some Educational Implications of a Continuing Line of Inquiry. International Journal of Educational Research, 97, 187-199. Onopriienko, O.; Skvortsova, S.; and Ishchenko, A. (2019). Development of Critical Thinking of Primary School Pupils at Mathematics Lessons. EME 2019: Primary Mathematics Education-Reflection of Current Abilities and Needs of Younger School Age Children, April 10-12, Bratislava, Slovakia. Pedaste, M. et al. (2015). Phases of Inquiry-Based Learning: Definitions and the Inquiry Cycle. Educational Research Review, 14, 47-61. Pinto, G.; Bigozzi, L.; Vettori, G.; and Vezzani, C. (2018). The Relationship between Conceptions of Learning and Academic Outcomes in Middle School Students according to Gender Differences. Learning, Culture and Social Interaction, 16, 45-54. Rodríguez, G.; Pérez, N.; Núñez, G.; Baños, J. E.; and Carrió, M. (2019). Developing Creative and Research Kills through an Open and Interprofessional Inquiry-Based Learning Course. BMC Medical Education, 19(1), 134. Strauss, A.; and Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Tamnayfar, M.; Amini, M.; and Yazdani Kashani, Zh. (2011). Reflection of the Functions of Art Education in the Educational System. Journal of Art Education, (24), 42-49. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |