تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,666 |
طراحی الگوی مطلوب مدرسه محوری با روش پژوهش آمیخته اکتشافی | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 34، دی 1401، صفحه 103-136 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2023.244015.3440 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه احمدی1؛ مسلم صالحی* 2؛ مژگان امیریان زاده3؛ عباداله احمدی3 | ||
1دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
چکیده | ||
فرهنگ برنامهریزی در مدرسه و دستیابی به اهداف و مأموریتهای از پیش تعیین شده به عنوان پایهای برای مدیریت مدرسه محوری است. پژوهش حاضر با هدف، طراحی الگوی بهینه مطلوب مدرسه محوری در آموزش و پرورش انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، معلمان و سایر پرسنل مدارس استان فارس است که بالغ بر 50 هزار نفر میباشند. اطلاعات پژوهش در دو بخش کیفی (مصاحبه) و کمی (پرسشنامه محققساخته) جمعآوری شد. در بخش کیفی پس از مصاحبه نیمهساختاریافته با مصاحبهشوندگان و از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی تعداد 20 مقوله اصلی (تمرکززدایی، تفویضاختیار، مسئولیتپذیری، توانمندسازی، تعهد، انعطافپذیری، مشارکت، فرهنگ سازمانی، پاسخگویی، استقلال، اعتماد و احترام، اقتصادی و امکانات، اجتماعی، استعداد و خلاقیت دانشآموزان، نوع و شرایط مدرسه، محتوای آموزشی، شایستهسالاری، عدالت، رسالت و عدمتبعیض) و 60 مقوله فرعی برای مدیریت مدرسه محوری شناسایی شد. تعداد 100 سوال در پرسشنامه برای مؤلفهها (5 سوال برای هر مؤلفه) طراحی و در بین 382 نفر از جامعه آماری توزیع و جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد، تمامی مؤلفههای فوق بر مدیریت مدرسه محوری مؤثر میباشد. به دلیل حجم بالای اطلاعات از طریق تحلیل عامل اکتشافی (با تعیین بارعاملی برابر با 5/0)، تعداد 30 سؤال در سه عامل اصلی (استقلال و امکانات، انتخاب مدیران شایسته، اجتماعی و عدالتمحور، اشتراک اطلاعات و اهداف در سازمان) قرار گرفتند که 6/40 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. شاخصهای برازش کلی الگوی مدیریت مدرسه محوری حاکی از برازش قابل قبول و اعتبار بالای الگوی طراحی شده میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ تمرکززدایی؛ مدیریت مدرسه محوری؛ مدارس؛ استان فارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing of school-centered model by mixed exploratory research method | ||
نویسندگان [English] | ||
marzieh Ahmadi1؛ moslim salehi2؛ Mojgan Amirianzadeh3؛ Ebadullah Ahmadi3 | ||
1Ph. D student in educational management, Islamic Azad University, Marvdasht branch, Iran | ||
2Assistant Professor Department of Educational Administration, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The culture of planning in the school and achieving the predetermined goals and missions is central to school management. The current research was conducted with the aim of designing an optimal school-centered management model in education. The statistical population of the research includes principals, assistants, teachers and other personnel of schools in Fars province, which are more than 50000 people. Research information was collected in two qualitative (interview) and quantitative (researcher-made questionnaire) sections. In the qualitative section, after semi-structured interviews with the interviewees and through open, central and selective coding, 20 main categories (decentralization, delegation, responsibility, empowerment, commitment, flexibility, participation, organizational culture, accountability, independence, trust and respect, economic and Facilities, social, talent and creativity of students, type and conditions of school, educational content, meritocracy, justice, mission and non-discrimination) and 60 sub-categories were identified for school management. 100 questions in the questionnaire for the components (5 questions for each component) were designed and distributed and collected among 382 people from the statistical population. The results of the research showed that all the above components are effective on school-centered management. Due to the large amount of information through exploratory factor analysis (with factor loading equal to 0.5), the number of 30 questions were placed in three main factors (independence and facilities, selection of competent, social and justice-oriented managers, sharing of information and goals in the organization). They explained 40.6% of the total variance. The general fit indices of the school-centered management model indicate an acceptable fit and high validity of the designed model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Decentralization, School Management, Schools, Fars Province | ||
مراجع | ||
جعفری، سکینه (1400). تدوین و رواسنجی مدل مدیریت مدرسهمحور براساس سند تحول بنیادین. فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمانها. 10 (2). ۲۲۳-۱۸۷.
حبیبالهی، معصومه؛ مهرعلیزاده، یداله و حجتاله، درفش (1395). بررسی مؤلفههای مدرسهمحوری در مدارس ابتدایی شهرستان ایذه با توجه به آئیننامهها و مقررات و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
خاوری، ابوذر؛ رفعتی، محسن؛ صاحب اختیاری، بهارک و آقامحمدی، محبوبه (1393). دگرگونی در مدیریت مدارس (مدیریت مدرسهمحور بررسی اصول مدیریت مدرسهمحور در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
سلیمانزاده، آمنه؛ شجاعی، علیاصغر و حسینیدرونکلا، سیدهزهرا (1399). ارائه مدل تأثیرگذاری مدیریت مدرسهمحور بر خلاقیت معلمان در مدارس ابتدایی شهرستان بابل، جامعه شناسی آموزش و پرورش، پاییز و زمستان. 6 (2). 173-162.
علیمحمدی، حدیث؛ زرینسبب، مهدی و زرینسبب، اعظم (1393). تمرکز زدایی آموزشی، ضرورتها، چالشها و راهکارها (بررسی تجربیات نظامهای آموزشی پیشرو)، اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، بصورت الکترونیکی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
قلیزاده، علیباز؛ قاسمیزاد، علیرضا و مشایخ، پری (1400). مدیریت مدرسهمحور در تراز جمهوری اسلامی ایران، نشریه پژوهشهای تربیتی. 9 (43). 19-50
مرادی، سعید و امین بیدختی، علیاکبر (1398). نظام آموزش و پرورش و خلاء ده ساله یک الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور از منظر سیستم مدیریت مدرسهمحور. مدیریت برنامهریزی در نظامهای آموزشی. 12 (1). 124-101.
مولایی، حمیدرضا؛ شریفی، اصغر و صابرگرکانی، افسانه (1399). ارائه الگوی بومی مدیریت مدرسهمحور در مدارس متوسطه شهر تهران با کاربرد الگوی پارادایمی داده بنیاد. مجله سبک زندگی اسلامی مرکز سلامت. 4 (2). 329-318.
همتی، فاطمه و صمدی، پروین (1394). تبیین عوامل مؤثر بر اجرایی شدن طرح مدیریت مدرسهمحوری در نظام آموزش و پرورش، همایش ملی مدیریت و آموزش. ملایر.
Ga, V. S. V., & Daudb, K. (2015). The implementation of school based management policy: an exploration. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 172 (16). 693-700.
Aja-Okorie, U. (2010). Administrative challenges confronting school principals in Nigeria: A gender-based perspective. Knowledge Review. 1 (3). 5-14.
Banks, J. A. (Ed.). (2012). Encyclopedia of diversity in education. Sage Publications.
Botha, J., & Muller, N. J. (Eds.). (2016). Institutional Research in South African HigherÿEducationÿ: Intersecting Contexts andÿPractices. AFRICAN SUN MeDIA.
Bush, T. (2007). Educational leadership and management: Theory, policy and practice. South African journal of education. 27 (3). 391-406.
Bush, T., & Glover, D. (2016). School leadership and management in South Africa: Findings from a systematic literature review. International journal of educational management. 30 (2). 211-231.
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and proce-dures for developing grounded theory. Sage publications.
Evans, N. N., Bosire, J., & Ajowi, J. (2012). Analysis of the challenges faced by principals in the management of support staff in public secondary schools in Nyamira County, Kenya. Journal of research in humanities and social science. 4 (3). 41-50.
Gamage, D. T. (1996). School-Based Management: Theory. Research and Practice, Karunaratne and Sons, Colombo.
Goldring, E., Porter, A., Murphy, J., Elliott, S. N., & Cravens, X. (2009). Assessing learning-centered leadership: Connections to research, professional standards, and current practices. Leadership and policy in schools. 8 (1). 1-36.
Grant, C., Gardner, K., Kajee, F., Moodley, R., & Somaroo, S. (2010). Teacher leadership: a survey analysis of KwaZulu-Natal teachers' perceptions. South African Journal of Education. 30 (3). 401-419.
Hale, E. L., & Moorman, H. N. (2003). Preparing school principals: A national perspective on policy and program innovations. Institute for Educational Leadership. 4455 Connecticut Avenue NW Suite 310, Washington, DC 20008.
Hendricks, W., Botha, N., & Adu, E. O. (2016). Collective efficacy and changes in the school curriculum: South African context. International Journal of Educational Sciences. 14 (3). 265-274.
Kitavi, M. W., & Van Der Westhuizen, P. C. (1997). Problems facing beginning principals in developing countries: a study of beginning principals in Kenya. International journal of educational development. 17 (3). 251-263.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement. 30 (3). 607-610.
Lund, L. (2020). When school-based, in-service teacher training sharpens pedagogical awareness. Improving Schools. 23 (1). 5-20.
Makoelle, T. M., Makhalemele, T., & Du Plessis, P. (Eds.). (2021). School Leadership for Democratic Education in South Africa: Perspectives, Achievements and Future Challenges Post-Apartheid. Routledge.
Ndaba, E. M. (2022). Generation, management and use of school data by the school management team in one primary school (Doctoral dissertation).
Parra, J. D. (2022). Decentralisation and school-based management in Colombia: An exploration (using systems thinking) of the Full‐Day Schooling programme. International Journal of Educational Development. 91 (1). 102579.
Santibanez, L., Abreu-Lastra, R., & O’Donoghue, J. L. (2014). School based management effects: Resources or governance change? Evidence from Mexico. Economics of Education Review. 39 (4). 97-109.
Sawada, Y., Aida, T., Griffen, A. S., Kozuka, E., Noguchi, H., & Todo, Y. (2015, August). Election, implementation, and social capital in school-based management: Evidence from a randomized field experiment of COGES project in Burkina Faso. In Workshop on Participatory School-based Management for Improving Quality: Findings and Policy Implications from Three Studies. Ouagadougou: Ministry of Education of Burkina Faso and JICA.
Sawada, Y., Aida, T., Griffen, A. S., Kozuka, E., Noguchi, H., & Todo, Y. (2022). Democratic institutions and social capital: Experimental evidence on School-Based management from a developing country. Journal of Economic Behavior & Organization. 198 (13). 267-279.
Strand, P. S., & Lovrich, N. P. (2014). Graduation outcomes for truant students: An evaluation of a school-based, court-engaged community truancy board with case management. Children and Youth Services Review. 43 (8). 138-144.
Vally, G. V. S., & Daud, K. (2015). The implementation of school-based management policy: an exploration. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 172 (11). 693-700.
Wang, W., Vaillancourt, T., Brittain, H. L., McDougall, P., Krygsman, A., Smith, D., ... & Hymel, S. (2014). School climate, peer victimization, and academic achievement: results from a multi-informant study. School psychology quarterly. 29 (3). 360.
Yamauchi, F. (2014). An alternative estimate of school-based management impacts on students’ achievements: evidence from the Philippines. Journal of development Effectiveness. 6 (2). 97-110.
Yusuf, H. A., Amzat, I. H., & Bint Saidin, K. (2019). The mediating effect of school-based management on school climate, bureaucracy and effectiveness in secondary school. MOJEM: Malaysian Online Journal of Educational Management. 7 (3). 19-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |