تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,671 |
مدل کسب و کار پایدار (م.ک.ک.پ) و شبکه سازی: مرور نظام مند | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 34، دی 1401، صفحه 137-166 اصل مقاله (552.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2023.242087.3322 | ||
نویسندگان | ||
سعید عباس نژاد1؛ اصغر مشبکی اصفهانی* 2؛ سید حمید خداداد حسینی3؛ امیرمحمد کلابی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پایداری به یکی از اصلی ترین بخش های استراتژی کسب وکارها بدل شده است. شرکت ها می خواهند با به کارگیری تکنیک ها و استراتژی های مربوطه در جهت پایداری، هم به خلق ارزش اقتصادی بپردازند و نیز به طور همزمان از اثرات منفی زیست محیطی کاسته و موضوعات اجتماعی را مدنظر قرار دهند. از طرفی نیز آنها برای اتصال به بازارهای جهانی و موفقیت در آنها ناگزیر از حضور در شبکه های مرزگستر بوده و لازم است پس از ایجاد و اصلاح مدل کسب وکار (م.ک.ک) (پایدار) خود منطبق با شبکه مورد فعالیت، به بهره مندی از فرصت های بازار بپردازند. این تحقیق از نوع تحقیقات مروری سیستماتیک و استنادی بوده و در آن پس از استخراج کلیدواژه های مرتبط از ادبیات تحقیق، با شکل گیری دستور جستجوی تحقیق و ورود آن به پایگاه داده اسکوپوس نسبت به ارائه پرارجاعترین مقالات، نویسندگان، وابستگی های سازمانی، مجلات و... در نرم افزار بیبلیومتریکس اقدام گردید. هفت محور اصلی و برآیند پاسخهایی که مقالات مرور شده به این محورها دادهاند ارائه گردیده اند. این محورها عبارتند از: چگونگی رخداد پایداری در م.ک.ک، شبکه های کسب وکار و پایداری م.ک.ک، شکل گیری شبکه های کسب وکارها در م.ک.ک.پ، خلق ارزش در شبکه ها در م.ک.ک.پ، چالش های حضور م.ک.ک.پ در شبکه ها، عوامل مؤثر در موفقیت و شکست م.ک.ک.پ در شبکه ها، فرایند نوآوری در شبکه ها در م.ک.ک.پ. هدف از این مقاله بررسی نطام مند پیشینه پژوهشی در راستای ارائه تحلیل های اخیرالذکر در جهت دسته بندی مضامین مورد مطالعه، روندهای مطالعاتی، آمارهای توصیفی مطالعات پیشین و پیشنهادات برای مدیران و تحقیقات آتی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل کسب و کار پایدار؛ شبکه سازی؛ مرور نظام مند؛ مطالعه استنادی؛ نرم افزار بیبلیومتریکس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sustainable Business Modeling and Networking: A Systematic Review | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed abbasnejad1؛ asghar moshabbaki2؛ Seyed Hamid Khodadad Hosseini3؛ amirmohamad colabi4 | ||
1PhD Candidate in Strategic Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2faculty member in tarbiat modares university | ||
3faculty member at tarbiat modares university | ||
4faculty member at tarbiat modares university | ||
چکیده [English] | ||
Sustainability has become one of the main parts of business strategy. Companies want to use economic techniques and strategies for sustainability to both create economic value and at the same time reduce negative environmental impacts and address social issues. On the other hand, in order to connect to global markets and succeed in them, they have to be present in cross-border networks and it is necessary to take advantage of the opportunity after creating and modifying their (sustainable) business model in accordance with the operating network. This research is a systematic review research in which after extracting related keywords from the research literature, by forming a research search command and entering it into the Scopus database to provide the most referenced articles, authors, organizational affiliations, Magazines, etc. were used in Bibliometrics software. The seven main axes and the results of the answers given by the reviewed articles to these axes are presented. These axes are: how sustainability occurs in the business model, business networks and business model sustainability, the formation of business networks in the sustainable business model, value creation in networks in the sustainable business model Challenges of the presence of a sustainable business model in networks, effective factors in the success and failure of a sustainable business model in networks, the process of innovation in networks in a sustainable business model. The purpose of this article is to systematically review the research background in order to provide the above-mentioned analyzes in order to categorize the subjects studied, study trends, descriptive statistics of previous studies, and suggestions for managers and future research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sustainable Business Model, Networking, Systematic Review, Citation Study, Bibliometrics Software | ||
مراجع | ||
اسدیفرد، رضا (1398). سیاستهای حمایت از شبکهسازی با هدف توسعه علم و فناوری. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری. 11 (2). 333 - 346.
دویت، باب و میر، رون (1397). استراتژی بازرگانی (مدیریت پارادوکسهای استراتژی برای خلق مزیت رقابتی). (مترجمان: مهدی ابراهیمی، سعید عباسنژاد). تهران، انتشارات مهربان نشر.
کلابی، امیرمحمد (1399). مدلسازی عوامل مؤثر بر پایداری مدلهای کسبوکار. پژوهشهای مدیریت عمومی. 13 (47). 111 تا 134.
الزویر (2021). https://www.elsevier.com/solutions/scopus/how-scopus-works/content تاریخ دسترسی: 30 شهریور ماه 1400
شهابی، علی؛ آذر، عادل؛ رادفر، رضا و اسدیفرد، رضا (1398). تحلیل نقش راهبر در شبکههای رسمی همکاری علم و فناوری در ایران. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. 7 (1). 9 تا 36.
مزارعی، سیدحامد؛ ثقفی، فاطمه؛ خوانساری، محمد؛ محمدیکنگرانی، حنانه و اسدیفرد، رضا (1399). عوامل موثر بر تقویت روابط در شبکههای همکاری از نگاه سرمایه اجتماعی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست علم و فناوری. 12 (3). 1 تا 16.
نقیزاده، محمد؛ خیاطیفرد، حسین و منطقی، منوچهر (1399). چارچوب همکاریهای فناورانه میان مجموعه یکپارچهساز با سایر بازیگران شبکههای نوآوری سامانههای محصول پیچیده. مجله سیاست علم و فناوری. 13. 33-47.
Aria, M. & Cuccurullo, C. (2017) bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics. 11 (4). 959-975. Elsevier.
Allee, V. (2009). Value‐creating networks: Organizational issues and challenges. The Learning Organization. 16 (6). 427–442.
https://doi.org/10.1108/09696470910993918
Anwar, M., & Ali Shah, S. Z. (2018). Managerial networking and business model innovation: Empirical study of new ventures in an emerging economy. Journal of Small Business & Entrepreneurship. 1–22.
https://doi.org/10.1080/08276331.2018.1490509
Arana, J., & Castellano, E. (2010). The Role of Collaborative Networks in Business Model Innovation. In L. M. Camarinha-Matos, X. Boucher, & H. Afsarmanesh (Eds.), Collaborative Networks for a Sustainable World (336, pp. 103–109). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-15961-9_11
Baldassarre, B., Konietzko, J., Brown, P., Calabretta, G., Bocken, N., Karpen, I. O., & Hultink, E. J. (2020). Addressing the design-implementation gap of sustainable business models by prototyping: A tool for planning and executing small-scale pilots. Journal of Cleaner Production. 255. 120295.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120295
Barber, K. D., Beach, R., & Zolkiewski, J. (2012). Environmental sustainability: A value cycle research agenda. Production Planning & Control. 23 (2–3). 105–119. https://doi.org/10.1080/09537287.2011.591621
Bocken, N. M. P., Short, S. W., Rana, P., & Evans, S. (2014). A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes. Journal of Cleaner Production. 65. 42–56. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.11.039
Breuer, H., & Lüdeke-Freund, F. (2014). Normative Innovation for Sustainable Business Models in Value Networks. 17. www.ispim.org
Chesbrough, H., & Schwartz, K. (2007). Innovating Business Models with Co-Development Partnerships. Research-Technology Management. 50 (1). 55–59. https://doi.org/10.1080/08956308.2007.11657419
Comin, L. C., Aguiar, C. C., Sehnem, S., Yusliza, M.-Y., Cazella, C. F., & Julkovski, D. J. (2020). Sustainable business models: A literature review. Benchmarking: An International Journal. 27 (7). 2028–2047.
https://doi.org/10.1108/BIJ-12-2018-0384
Curtis, S. K., & Mont, O. (2020). Sharing economy business models for sustainability. Journal of Cleaner Production. 266. 121519.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121519
Geissdoerfer, M., Vladimirova, D., & Evans, S. (2018). Sustainable business model innovation: A review. Journal of Cleaner Production. 198. 401–416.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.240
Giesen, E., Berman, S. J., Bell, R., & Blitz, A. (2007). Three ways to successfully innovate your business model. Strategy & Leadership. 35 (6). 27–33.
https://doi.org/10.1108/10878570710833732
Gummesson, E., & Mele, C. (2010). Marketing as Value Co-creation Through Network Interaction and Resource Integration. Journal of Business Market Management. 4 (4). 181–198. https://doi.org/10.1007/s12087-010-0044-2
Halme, M., & Korpela, M. (2014). Responsible Innovation Toward Sustainable Development in Small and Medium-Sized Enterprises: A Resource Perspective: Resources Behind Responsible Innovation in SMEs. Business Strategy and the Environment. 23 (8). 547–566. https://doi.org/10.1002/bse.1801
Heikkilä, M., & Heikkilä, J. (2013). Collaborative Business Model Innovation Process for Networked Services. In J. Järveläinen, H. Li, A.-M. Tuikka, & T. Kuusela (Eds.), Co-created Effective, Agile, and Trusted eServices. 155. 133–147. Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-39808-7_12
Jaakkola, E., & Hakanen, T. (2013). Value co-creation in solution networks. Industrial Marketing Management. 42 (1). 47–58.
https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.11.005
Laukkanen, M., & Tura, N. (2020). The potential of sharing economy business models for sustainable value creation. Journal of Cleaner Production. 253. 120004. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120004
Lawson, R., Guthrie, J., Cameron, A., & Fischer, W. Chr. (2008). Creating value through cooperation: An investigation of farmers’ markets in New Zealand. British Food Journal. 110 (1). 11–25.
https://doi.org/10.1108/00070700810844768
Lindgren, P., Taran, Y., & Boer, H. (2010). From single firm to network-based business model innovation. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management. 12 (2). 122.
https://doi.org/10.1504/IJEIM.2010.034417
Lozano, R. (2007). Collaboration as a pathway for sustainability. Sustainable Development. 15 (6). 370–381. https://doi.org/10.1002/sd.322
Melane-Lavado, A., & Álvarez-Herranz, A. (2020). Cooperation Networks as a Driver of Sustainability-Oriented Innovation. Sustainability. 12 (7). 20-28. https://doi.org/10.3390/su12072820
Moral-Muñoz, J. A., Herrera-Viedma, E., Santisteban-Espejo, A., & Cobo, M. J. (2020). Software tools for conducting bibliometric analysis in science: An up-to-date review. El Profesional de La Información. 29 (1).
https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.03
Morioka, S. N., Bolis, I., & Carvalho, M. M. de. (2018). From an ideal dream towards reality analysis: Proposing Sustainable Value Exchange Matrix (SVEM) from systematic literature review on sustainable business models and face validation. Journal of Cleaner Production. 178. 76–88.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.078
Nosratabadi, S., Mosavi, A., Shamshirband, S., Kazimieras Zavadskas, E., Rakotonirainy, A., & Chau, K. W. (2019). Sustainable Business Models: A Review. Sustainability. 11 (6). 1663. https://doi.org/10.3390/su11061663
Oskam, I., Bossink, B., & de Man, A.-P. (2018). The interaction between network ties and business modeling: Case studies of sustainability-oriented innovations. Journal of Cleaner Production. 177. 555–566.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.202
Oskam, I., Bossink, B., & de Man, A.-P. (2020). Valuing Value in Innovation Ecosystems: How Cross-Sector Actors Overcome Tensions in Collaborative Sustainable Business Model Development. Business & Society. 000765032090714. https://doi.org/10.1177/0007650320907145
Reinhardt, R., Christodoulou, I., García, B. A., & Gassó-Domingo, S. (2020). Sustainable business model archetypes for the electric vehicle battery second use industry: Towards a conceptual framework. Journal of Cleaner Production. 254. 119994. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.119994
Reypens, C., Lievens, A., & Blazevic, V. (2016). Leveraging value in multi-stakeholder innovation networks: A process framework for value co-creation and capture. Industrial Marketing Management. 56. 40–50.
https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.03.005
Ritala, P., & Sainio, L.-M. (2014). Coopetition for radical innovation: Technology, market and business-model perspectives. Technology Analysis & Strategic Management. 26 (2). 155–169. https://doi.org/10.1080/09537325.2013.850476
Roome, N., & Louche, C. (2015). 1086026615595084.pdf. Organization & Environment. 1–24.
Rossignoli, F., & Lionzo, A. (2018). Network impact on business models for sustainability: Case study in the energy sector. Journal of Cleaner Production. 182. 694–704. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.015
Safdari Ranjbar, Mostafa, Rahmanseresht, H., Mantaghi, M., & Ghazinoori, S. S. (2017). International Association for Management of Technology IAMOT 2017 Conference Proceedings.
Shakeel, J., Mardani, A., Chofreh, A. G., Goni, F. A., & Klemeš, J. J. (2020). Anatomy of sustainable business model innovation. Journal of Cleaner Production. 261.121201. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121201
Steinhardt, D., Manley, K., Bildsten, L., & Widen, K. (2020). The structure of emergent prefabricated housing industries: A comparative case study of Australia and Sweden. Construction Management and Economics. 38 (6). 483–501.
https://doi.org/10.1080/01446193.2019.1588464
Stubbs, W., & Cocklin, C. (2008). Conceptualizing a “Sustainability Business Model.” Organization & Environment. 21 (2). 103–127.
https://doi.org/10.1177/1086026608318042
Tsai, W., & Ghushal, S. (1998). 257085.pdf. Academy of Management Journal. 41 (4). 464–476.
Velter, M. G. E., Bitzer, V., Bocken, N. M. P., & Kemp, R. (2020). Sustainable business model innovation: The role of boundary work for multi-stakeholder alignment. Journal of Cleaner Production. 247. 119497.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119497. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |