تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,223,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,320 |
ارائه نظریهای داده بنیاد برای تبیین فرآیند «شکل گیری نشاط و پویایی علمی در دانشگاهها و مراکز علمی» | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1402، صفحه 39-76 اصل مقاله (814.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2023.244096.3445 | ||
نویسندگان | ||
زینب محمدزاده* 1؛ کیوان صالحی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نشاط و پویایی علمی حیاتیترین عامل در رشد و تعالی مراکز علمی و دانشگاهی است و پژوهش حاضر به دنبال تبیین فرآیند شکلگیری آن در این مراکز است. دادهها مبتنی بر نمونهگیری نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر از مطلعان کلیدی گردآوری شد. در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصل شد. بهمنظور رواسازی یافتهها، مصاحبهها تا بیست و دومین نفر ادامه یافت. نتایج حاصل از این مطالعه به اساتید شرکتکننده در این پژوهش ارائه و نتایج مطالعه، تأیید شد. تحلیل دادهها در چارچوب نظریه برخاسته از دادهها به شکلگیری و بازنمایی «فرآیند نشاط و پویایی علمی» در مراکز علمی و دانشگاهی در قالب نظریهای بنیادین با محوریت «خودتعالیجویی حکمت گرا» منتهی شد. این نظریه در نگاهی کلانتر با این گزاره تبیین میگردد که پدیده نشاط و پویایی علمی، برآیندی از فرآیند منظم و یکپارچه تأثیر و تأثر میان پدیدههای «نشاط و پویایی عمومی» و «تعامل چندوجهی با محیط پیرامونی»، است. در این مطالعه این تعاملات چندسطحی و چندبعدی به تدوین «مدل چهار حلقهای نشاط و پویایی علمی» منتهی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نشاط و پویایی؛ شادی؛ دانشگاهها و مراکز علمی؛ خلق دانش؛ نظریه برخاسته از دادهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using Grounded Theory to Explain the Process of formation of scientific vitality and dynamism in scientific and academic centers | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Mohammadzadeh1؛ Keyvan Salehi2 | ||
1Researcher.University of Tehran.Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Psychology and Education | ||
چکیده [English] | ||
Scientific vitality and dynamism is the most important factor of growth and excellence in the scientific centers and this study sought to explain the formation of it in these centers. Data were gathered in semi-structured interviews with 22 participants (12 graduate students and 10 professors of scientific board) by purposive sampling. The data analysis led to explain the process of formation of scientific vitality and dynamism in academic and scientific centers by Grounded theory. This fundamental theory focuses on "Self-transcendence has found wisdom ("Wisdom-oriented self-improvement")". This theory led to a meaningful and positive hypothesis that says: The phenomenon of scientific vitality and dynamism relates with the phenomenon of public vitality and dynamism; and led to format “four rings model of scientific vitality and dynamism”. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
vitality and dynamism&rdquo, happiness&rdquo, universities &, scientific centers&rdquo, &rdquo, production of science&rdquo, &ldquo, Grounded Theory&rdquo | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، الهام (1401). نظریهپردازی داده بنیاد. تهران: جهاد دانشگاهی.
اسکندری، آراد (1398). فرهنگ سازمانی و ارتقا و بهره وری. قم: تلاش اندیشه. چاپ اول.
بازرگان، عباس (1401). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. (ویرایش پنجم). تهران: دیدار.
حکیمی، ایمان (1399). رهبری تحولگرا و توسعه قابلیتهای بازاریابی: تبیین نقش میانجی سرمایۀ فکری (مورد مطالعه: کسبوکارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت غذایی کشور). پژوهشهای مدیریت در ایران. 24 (1). 1-31.
خبازی، مجید (1390). شادی و رسانه (مبانی، آسیبها و راهکارها). تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
شیراوند، محسن و میرهادی، زهراسادات (1399). نقش اخلاق پرسشگری مربیان در پرورش تفکر متربی با تکیه بر سیره معصومین (ع). تأملات اخلاقی. 1 (1). 135-154.
علوی، سید بابک و قلیپور، آرین (1388). شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای فراتر از نقش اعضای هیأت علمی دانشگاهها: مطالعهای در دانشگاه صنعتی شریف. فصلنامه علوم مدیریت ایران. 4 (14). 1-29.
غفوری، آرزو و صالحی، کیوان (1402). تحلیل ابعاد علاقهافزایی به درس کار و فناوری از منظر دانشآموزان و دبیران: مطالعهای به روش نظریه برخاسته از دادهها. اندیشههای نوین تربیتی. 19 (4). 7-45.
فردیسی، سورنا؛ رئوف، مریم؛ قاضیزاده، مریم و امانپور، سارا (1389). بررسی شادمانی بهعنوان یکی از شاخصهای سلامت روان در دانشجویان دندانپزشکی کرمان در سال 97-1396: یک گزارش کوتاه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 19 (3). 305-314.
فهرستی، زهرا و توتونچیان، مهری (1393). شادی و نشاط از دیدگاه فقه با رویکردی بر نظر امام خمینی (ره). پژوهشنامه متین. 16 (62). 97-123.
قربانخانی، مهدی و صالحی، کیوان (1399). رهیافتی پدیدارشناسانه در واکاوی موانع خلق دانش در علوم انسانی بر پایه ادراک و تجربه زیسته نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ. 13 (52). 75-110.
قربانخانی، مهدی و صالحی، کیوان (1401). تبیین کژکارکردهای بازدارنده مرجعیت علمی در علوم انسانی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. 10 (3). 35-70.
قاسمی، مجید و صالحی، کیوان (1397). تحلیل پدیدارشناسانه عوامل درونسازمانی مؤثر بر استفاده از مؤسسات تولید مقاله و پایاننامه. سیاست علم و فناوری. 11 (4). 35-48.
قهرمانیان، مریم و حسینیزاده، سیدعلی (1390). تحلیل و معناشناسی تزکیه و تهذیب در آیات قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان. فصلنامه مطالعات تفسیری. 2 (8). ص 9.
مالمیر، مرتضی؛ صالحی، کیوان؛ مقدمزاده، علی و دهقانی، مرضیه (1400). ابعاد و سطوح فرهنگ کیفیت در نظام آموزش عالی: مروری منظم. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. 11 (36). 29-53.
مجمع تشخیص مصلحت نظام (1382). سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران درافق 1404 هجری شمسی. تهران: دفترمقام معظم رهبری.
محمدزاده، زینب و صالحی، کیوان (1394). آسیبشناسی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی. فصلنامه سیاستهای کلان و راهبردی. 3 (11). 1-25
محمدزاده، زینب و صالحی، کیوان (1395). تبیین پدیده نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی از منظر نخبگان دانشگاهی: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی. فصلنامه علمی راهبرد. 2 (25). 227-258.
محمدی، میرعزیزی؛ کمالی، نقی و داودی، رسول (2021). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاهها. مجله علوم پزشکی رازی. 27 (12). 23-31.
مصطفیزاده، نبی؛ کیهان، حسنی و سامری، مریم (1399). تحلیل ابعاد مدیریت داناییمحور و بررسی ارتباط آن با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه آمـــــوزش و بهسازی منابع انسانی. 2 (4). 1-17.
نوملی، مهین؛ جویباری، لیلا و ثناگو، اکرم (1391). مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. 10 (1). 59-50.
نیاز آذری، کیومرث (1393). بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری. مطالعات برنامهریزی آموزشی. 2 (3). 35-57.
Antoniou, A. S. G., & Cooper, C. L. (Eds.). (2005). Research companion to organizational health psychology. UK: Edward Elgar Publishing.
Alavi, H. R. (2007). Correlatives of happiness in the university students of Iran (a religious approach). Journal of Religion and Health. 46 (4). 480-499.
Brennan, J., & Shah, T. (2000). Managing quality in higher education: An international perspective on institutional assessment and change. Open University Press.
Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2005). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. San Francisko: John Wiley & Sons.
Charmaz, K. (2014). “Constructing Grounded Theory”, ( ed). Great Britain: Henry Ling, Limited at Dorset Press.
Carr, A. (2011). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.
Dahlgaard, J. J., & Mi Dahlgaard-Park, S. (2006). Lean production, six sigma quality, TQM and company culture. The TQM magazine. 18 (3). 263-281.
Dalkir, K. (2013). Knowledge management in theory and practice. New York: Routledge.
Dankoski, M. E., Palmer, M. M., Laird, T. F. N., Ribera, A. K., & Bogdewic, S. P. (2012). An expanded model of faculty vitality in academic medicine. Advances in health sciences education. 17 (5). 633-649.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of knowledge management. 9 (3). 101-115.
Day, C., & Lee, J. (2011). New Understandings of Teacher’s Work. New York: Springer Science. 10. 978-94.
Frey, B. S., & Stutzer, A. (2010). Happiness and economics: How the economy and institutions affect human well-being. Princeton University Press.
Garland, E. L. (2013). Mindfulness-oriented recovery enhancement for addiction, stress, and pain. Washington, DC: NASW Press.
Ghafoori, A., & Salehi, K. (2023). Dimensional analysis of increasing students' interest in work and technology courses from the perspective of students and teachers: A study of the grounded theory and Schatzman dimensional analysis. The Journal of New Thoughts on Education. 19 (4). 45-7. doi:10.22051/jontoe.2021.33776.3186
Goetsch, D. L., & Davis, S. B. (2014). Quality management for organizational excellence. pearson.
Keller, S., & Price, C. (2011). Organizational health: The ultimate competitive advantage. McKinsey Quarterly. 2 (6). 94-107.
Keller, S., & Price, C. (2011). Beyond performance: How great organizations build ultimate competitive advantage. John Wiley & Sons.
Korkmaz, M. (2007). The Effects of Leadership Styles on Organizational Health. Educational Research Quarterly. 30.(3). 23-55.
Kotter, J. P. & Heskett, J. L. (2008). Corporate culture and performance. Simon and Schuster. Newyork: The free press
Lee, J. K. (2011). Higher Education and Happiness in the Age of Information. Higher Education Review. 43 (3). 70-79.
Lee, J. K. (2008). Education and Happiness: Perspectives of the East and the West. Online Submission: Eric.
Lewis, M., Haviland-Jones, J. M., & Barrett, L. F. (Eds.). (2010). Handbook of emotions. Guilford Press.
Lubis, F. R., & Hanum, F. (2020). Organizational culture. In 2nd Yogyakarta International Conference on Educational Management/Administration and Pedagogy (YICEMAP 2019) (pp. 88-91). Atlantis Press.
Ilmia, A. W., & Latipun, L. (2020). The happiness of involuntarily childless women: a qualitative study. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences. 10 (2). 43-50.
Martínez-Costa, M., & Martínez-Lorente, A. R. (2008). Does quality management foster or hinder innovation? An empirical study of Spanish companies. Total Quality Management. 19 (3). 209-221.
Porter, M. E. (2008). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Simon and Schuster. New york: The free press.
Razali, R., Alqudah, M. K., & Zainal, D. A. P. (2020). The Discovery of Grounded Theory Practices for Software Engineering Research. Electronic Journal of Business Research Methods. 18 (2). pp153-165.
Ruggles, R. (2009). Knowledge management tools. New York: Routledge.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (Vol. 2). John Wiley & Sons.
Salehi, K., & Golafshani, N. (2010). Commentary: Using mixed methods in research studies: An opportunity with its challenges. International journal of multiple research approaches. 4 (3). 186-191.
Selhub, E. M., & Logan, A. C. (2012). Your brain on nature: The science of nature's influence on your health, happiness and vitality. John Wiley & Sons.
Sila, I. (2007). Examining the effects of contextual factors on TQM and performance through the lens of organizational theories: An empirical study. Journal of Operations management. 25 (1). 83-109.
Smith, B. W., Ford, C. G., Erickson, K., & Guzman, A. (2021). The effects of a character strength focused positive psychology course on undergraduate happiness and well-being. Journal of Happiness Studies. 22 (1). 343-362.
Snyder, C. R., Lopez, S. J., & Pedrotti, J. T. (2010). Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths. Sage Publications.
Snyder, R. A. (2016). The Social Cognitive Neuroscience of Leading Organizational Change: TiER1 Performance Solutions' Guide for Managers and Consultants. Routledge.
Stanford, N. (2013). Organization design: Engaging with change. New York: Routledge.
Stepien, W., & Gallagher, S. (1993). Problem-based learning: As authentic as it gets. Educational leadership. 50. 25-25.
Thomas, G., & James, D. (2006). Reinventing grounded theory: Some questions about theory, ground and discovery. British Educational Research Journal. 32 (6). 767-795.
Tomkins, K. L. (2013). Becoming a learning organization for the members of Servus Credit Union (Doctoral dissertation, ROYAL ROADS UNIVERSITY).
Tsoraya, N. D., Primalaini, O., & Asbari, M. (2022). The Role of Islamic Religious Education on the Development Youths’ Attitudes. Journal of Information Systems and Management (JISMA). 1 (1). 12-18.
Uysal, R., Satici, S. A., Satici, B., & Akin, A. (2014). Subjective vitality as mediator and moderator of the relationship between life satisfaction and subjective happiness. Educational Sciences: Theory & Practice. 14 (2). 489-497.
Waters, L. (2020). Using positive psychology interventions to strengthen family happiness: A family systems approach. The Journal of Positive Psychology. 15 (5). 645-652. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 443 |