تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,370 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,098,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,100,096 |
اثربخشی روش های آموزش و توسعه برای ایجاد شایستگی های دیجیتال | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1402، صفحه 167-196 اصل مقاله (533.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2023.244530.3470 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادق پسندیده کار* 1؛ محمد عیسی آبادی2؛ محمد نوروزی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
انقلاب صنعتی چهارم با محوریت تحول دیجیتال ماهیت کار، کسب و کارها، سازمانها، رهبری سازمان و... را تغییر داده و بر آنها اثرات عمیقی به جای گذاشته است. درنتیجه مواجهه مؤثر منابع انسانی سازمانها بهعنوان یکی از ارکان اساسی آنها با این پدیده امری ضروری تلقی میشود. در این راستا کارکنان باید شایستگیهای خاصی را برای ایفای موفقیتآمیز نقش و شغل خود کسب کنند که از آن با عنوان شایستگی دیجیتال یاد میشود. سازمانها برای ایجاد و توسعه این شایستگیها باید از روشهای آموزش و توسعه مناسب استفاده کنند. در این پژوهش ابتدا با روش کیفی مطالعات کتابخانهای و استفاده از ابزار مصاحبه با خبرگان همراه با تحلیل مضامین مصاحبهها، شایستگیهای مذکور و همچنین روشهای آموزش با استفاده از روش کتابخانهای احصا گردید و در نهایت با استفاده از ابزار پرسشنامه و تحلیل دادههای حاصل از آن با روش آنتروپی شانون و تاپسیس، اثربخشی روشهای آموزش و توسعه برای ایجاد و توسعه شایستگیهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت روشها به ترتیب اثربخشی اولویتبندی شدند. طبق نتایج حاصل استفاده از روش مدلسازی نقش، بهعنوان اولویت اول و استفاده از روش مربیگری به عنوان اولویت آخر جهت ایجاد و توسعه شایستگیهای دیجیتال کارکنان تعیین شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی های دیجیتال؛ تحول دیجیتال؛ روش های آموزش و توسعه؛ مدیریت منابع انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of training and development methods to develop digital competencies using thematic analysis techniques, Shannon Entropy and Topsis | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad sadegh pasandidehkar1؛ mohammad isaabadi2؛ mohammad noruzi3 | ||
1management faculty. imam sadiq university | ||
2management faculty. imam sadiq university | ||
3management faculty. imam sadiq university | ||
چکیده [English] | ||
The fourth industrial revolution, centered on digital transformation, has changed the nature of work, businesses, organizations, organization leadership, etc., and has left deep effects on them. As a result, the effective exposure of human resources of organizations as one of their basic pillars with this phenomenon is considered essential. In this regard, employees must acquire certain skills to successfully fulfill their roles and jobs, which is called digital skills. Organizations must use appropriate training and development methods to create and develop these competencies. In this research, firstly, with the qualitative method of library studies and the use of interview tools with experts along with the analysis of the themes of the interviews, the mentioned competencies and also the teaching methods were calculated using the library method, and finally, using the questionnaire tool and data analysis As a result, the effectiveness of training and development methods for the creation and development of digital competencies was investigated with the Shannon and Topsis entropy method. Finally, the methods were prioritized in order of effectiveness. According to the results of using the role modeling method, they were determined as the first priority and the use of the coaching method as the last priority to create and develop employees' digital competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competence, digital competencies, digital transformation, training and development methods, human resource management | ||
مراجع | ||
آذر، عادل و علی، رجبزاده (1387). تصمیمگیری چند معیاره. چاپ دوم. تهران: نگاه دانش.
اصغرپور، محمدجواد (1387). تصمیمگیری چند معیاره. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ پنجم.
امینی، مصطفی؛ مرشدی، مصطفی و حسنزاده، محمد (1401). ارائه یک متدولوژی بهبودیافته برای تحول دیجیتال مدل کسبوکار. علوم و فنون مدیریت اطلاعات. 26 (8). 425-394.
حسنزاده، محمد (1399). تحول دیجیتال اثربخش و لزوم همگرایی بین حوزههای دخیل در مدیریت دانایی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات. 19 (6). 16-7.
حسنزاده، محمد (1400). مدیریت دانش تحولی: نسل جدید مدیریت دانش برای تسهیلگری تحول دیجیتال. علوم و فنون مدیریت اطلاعات. 25 (7). 14-7.
حسینینسب، سید مهدی؛ شامیزنجانی، مهدی و قلیپور، آرین (1400). ارائه چارچوب وظایف مدیر ارشد دیجیتال به عنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان. مطالعات منابع انسانی. 39 (11). 1-25.
خنیفر، حسین و غفرانی، عاطفه (1399). تحول دیجیتال در فرآیند یاددهی/یادگیری: سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجو معلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 24 (9). 24-47.
رحمتی کرهرودی، سارا؛ شامیزنجانی، مهدی؛ ابوالقاسمی، محمود و شمسمورکانی، غلامرضا (1400). ارائه چارچوبی برای تبیین شایستگیهای رهبران دیجیتال با روش فراترکیب. تحقیقات مدیریت منابع انسانی. 43 (13). 42-9
رنجبر، هادی؛ حقدوست، اکبر؛ صلصالی، مهوش و خوشدل، علی (1390). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. پژوهش علوم سلامت و نظامی. 2 (3). 238-250.
شیرازی، مهرزاد؛ زارعیمتین، حسن و یزدانی، حمیدرضا (1400). ارائه نقشه راه جاریسازی فرهنگ سازمانی مورد نیاز برای تحول دیجیتال با رویکرد فراترکیب. مطالعات رفتار سازمانی. 39 (10). 1-21
عابدیجعفری، حسین؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی.10 (5). 151-198
قلیچخانی، مصطفی؛ فتحی هفشجانی، کیامرث و صمدیمقدم، یحیی (1399). شناسایی ابعاد اصلی بلوغ تحول دیجیتال در سازمانهای صنعتی با استفاده از رویکرد مرور نظاممند پیشینه. مدیریت توسعه فناوری. 31 (8). 11-47.
کارگر شورکی، محمد (1401). تأثیر مدیریت منابع انسانی پایدار/دیجیتال بر پایداری کسبوکار. منابع و سرمایه انسانی. 3 (2). 1-27
کاویانیزاده، احسان و وحیدیمنفرد، امین (1399). تحول دیجیتال در کسبوکار: زنجیره تأمین دیجیتالی. بهبود و بازسازی سازمانها و کسبوکار. 1. 2674-2681.
محمدی برزگر، ریحانه (1401). مدیریت منابع انسانی دیجیتال. مطالعات بین رشتهای در مدیریت و مهندسی. 5. 1011-1017.
مرادی، سعید و کشمیری، سمانه (1400). آمادگی برای رهبری تحول دیجیتال در مدارس. مدیریت مدرسه. 16 (9). 361-386.
نوری، مژگان؛ شاه حسینی، محمدعلی؛ شامیزنجانی، مهدی و عابدین، بابک (1398). طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی. 23 (12). 211-242.
Aamodt, M. G. (2009). Industrial/Organizational Psychology: An applied approach. (6th ed.).London: Cengage Learning.
Barbara Ostrowski Martin; Klodiana Kolomitro; Tony C. M. Lam (2013). Training Methods: A Review and Analysis. In Human Resource Development Review. 13 (1). 11–35. DOI:10.1177/1534484313497947
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3 (2). 77–101.
Campion, M. A., Fink, A. A., Ruggeberg, B. J., Carr, L., Phillips, G. M., & Odman, R. B. (2011). Doing competencies well: Best practices in competency modeling. Personnel Psychology. 64 (1). 225-262.
https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2010.01207.x
C.E. Shannon (1948). A Mathematical Theory of Communication. Bell System Technical Journal. 27379.
Entrepreneur Software. (2019). Why Continuous Education and Development is Important for Employees. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Key competences for lifelong learning, Publications Office. 2019. https://data.europa.eu/doi/10.2766/569540
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks (No. EUR 25351). Seville. Retrieved from Joint Research Centre: Institute for Prospective Technological Studies website: http://www.jrc.ec.europa.eu.
Gami, Dakshesh and Jain, Adesh, Digital transformation (2022). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4243983 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4243983
Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field methods. 18 (1). 59-82.
Hatlevik, O. E., Ottestad, G., & Throndsen, I. (2015). Predictors of digital competence in 7th grade: A multilevel analysis. Journal of Computer Assisted Learning. 31 (3). 220-231. https://doi.org/10.1111/jcal.12065.
Ilomäki, Liisa; Paavola, Sami; Lakkala, Minna; Kantosalo, Anna (2016). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. In Educ Inf Technol. 21 (3). 655–679. DOI:10.1007/s10639-014-9346-4.
Koizumi, S. (2019). The light and shadow of the fourth industrial revolution. Innovation Beyond Technology. 4. 63-86
Loshkareva E, Luksha P, Ninenko I, Smagin I, Sudakov D. (2017). Skills of the future: what you need to be able to know in a complex world. WorldSkills Russia. DOI: http://futuref.org/futureskills_ru.
McKinsey & Company. (2021). The digital talent gap: Are companies doing enough?.
Nyikes, Zoltan (2018). Contemporary Digital Competency Review. 16 (1). 124-131. Doi: 10.7906/indecs.16.1.9
Oberländer M., Beinicke A. & Bipp T. (2019). Digital competencies: A review of the literature andpplications in the workplace. Computers & Education. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103752.
Petruk, G. V., & Klescheva, N. A. (2021). Competencies Of A Contemporary Employee In The Age OfDigitalization. In & N. G. Bogachenko (Ed.), Amurcon 2020: International Scientific Conference. vol 111. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (pp. 724-730). European Publisher.
https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.06.03.97
Potemkin, Valery; & Rasskazova, Olga. (2020). Digital competence of employees and the value of human resources in the development strategy of enterprises. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 940 (1). 12098. (1-9). https://doi.org/10.1088/1757 899X/940/1/012098
Rasskazova, Olga; Alexandrov, Igor; Burmistrov, Andrey; Siniavina, Maria; & Cornelis, Eduard. (2020). Key Competencies in the Digital Age and Transformation of Education. IOP Conference Series: MaterialsScience and Engineering. 940 (1). (1-9). 12093.
https://doi.org/10.1088/1757-899X/940/1/012093
Saunders , Mark ; Lewis, Philip; Thornhill, Adrian (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education
Schwab, Klaus (2016). The fourth industrial revolution. Geneva, Switzerland: World Economic Forum.
Singh, A., & Hess, T. (2017). How chief digital officers promote the digital transformation of their companies. MIS Quarterly Executive. 16 (1). 1–17. https://www.researchgate.net/publication/316629795_How_Chief_Digital_Officers_Promote_the_Digital_Transformation_of_their_Companies
Spencer, Lyle, M., Jr. & Spencer, Signe, M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. New York: John Wiley & Sons.
Tabrizi, B., Lam, E., Girard, K., & Irvin, V. (2019). Digital transformation is not about technology. Harvard Business Review. 13 (March). 1–6.
T Bashkireva, A Bashkireva, A Morozov, S Tsvetkov and A Popov (2020). Problems of the formation of digital competence in the modern educational space, J. Phys.: Conf. Ser. 1691 012130
Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). The nine elements of digital transformation. MIT Sloan Management Review. 55 (3). 1–6.
Zhao Lei, & Yang Jing (2016). Study on human resource reform in the digital transformation. In 2016 Joint International Information Technology. Mechanical and Electronic Engineering Conference.
https://www.researchgate.net/publication/309440618_Study_on_Human_Resource_Reform_in_the_Digital_Transformation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |