تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,221,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,510 |
راهبردهای توانمندسازی والدین در زندگی رسانهای فرزندان بر اساس دیدگاه متخصصان | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقاله 10، دوره 30، شماره 1 - شماره پیاپی 63، خرداد 1402، صفحه 285-312 اصل مقاله (505.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2022.243150.1909 | ||
نویسنده | ||
بهاره نصیری* | ||
داﻧﺸﯿﺎرپژوﻫﺸگاه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎنی و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨگی، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان | ||
چکیده | ||
ارتقاء سطح آگاهی در زندگی رسانهای و در جامعه ایرانی بهویژه برای والدین در جهت هوشیارسازی فرزندانشان در استفاده از فضاهای رسانهای، یک نیاز و ضرورت محسوب میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. دادهها پس از جمعآوری، ثبت، کدگذاری و در قالب مضامین اصلی، دستهبندی شدند. درنهایت جهت تعیین اعتبار یافتهها 15 نفر از صاحبنظران مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادههای کیفی مشخص کرد، مضمون های: توجه به انواع مختلف تفکر (مراقبتی، نقادانه، خلاقانه، معاشرتی ـ مشارکتی)، کسب انواع مهارت (مهارتهای فناورانه، مهارت خودکنترلی، مهارت میانجیگری والدین و توجه به ارزشهای اخلاقی و هویتبخش در فضای مجازی)، توجه به مدیریت مصرف رسانهای (توجه به کیفیت مصرف رسانهای فرزندان، تأکید بر نقش والدین در مقام یاددهنده و در مقامیادگیرنده، توجه به طبیعت، جامعهپذیری رسانهای فرزندان) بهعنوان راهبردهای توانمندسازی والدین در زندگی رسانهای فرزندان شناخته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی والدین؛ زندگی رسانهای؛ والدگری؛ والدگری رسانه؛ سواد رسانهای | ||
موضوعات | ||
مدیریت فرهنگ و ارتباطات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Solutions for empowering parents in their children's media life based on the experts' point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahareh Nasiri | ||
Faculty member of the Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, I.R.Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Background and purpose: raising the level of awareness in media life and in Iranian society, especially for parents in order to make their children aware of the use of media space, is a need and need. Method: This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of collection method and thematic analysis. After the data were collected, recorded, coded and categorized in the form of main themes. Finally, to determine the validity of the findings, 1 of the experts have been interviewed. Findings: specific qualitative data analysis, themes: attention to types of thinking (caring, critical, creative, social-participatory), acquisition of skills (technological skills, self-control skills, parental mediation skills and attention to values). ethics and identity in virtual space), attention to media consumption management (attention to the quality of children's media consumption, on the role of parents as a learner and as a learner, attention to nature, children's media reception society) as strategies and Strategies for empowering parents in the media life of their children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Parental managerial role, media life, parenting, media parenting, media literacy | ||
مراجع | ||
اسدی، مسعود؛ منصوریان، یزدان و نظری، علیمحمد (1394). تبیین شاخصهای والدگری موفق دوره نوجوانی در نمونههایی از خانوادههای ایرانی. نشریه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، سال سوم، (3)، 219-231.
اسعدی، سیدمحمد و ذکایی، نیره (۱۳۸۵). رابطه پسزمینه اجتماعی ـ فرهنگی با شیوههای تربریتی والدین. نشریه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، بهار، ۱۲(۱).
اصلانی، غلامرضا؛ عظیمی، سیدامین و سلیمانی، نسیم (1398). رابطه بین سبکهای نظارتی والدین و امنیت اینترنتی فرزندان در میان دانشآموزان دختر و پسر شهر دزفول. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(1)، 211-220.
بهادری خسروشاهی، جعفر و برقی، عیسی (1397). نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 4(14)، 290-316.
پاتر، جیمز دبلیو (1399). سواد رسانهای. ترجمه احسان شاهقاسمی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
تاجآبادی، حسین و فرهنگ، مهرداد (1398). راهبردهای توانمندسازی نسل جوان. فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هفدهم، (78).
تاجیک، محمدرضا (1390). پساسیاست؛ نظریه و روش. تهران: نی.
راجرز، اورت و شومیکراف فلوید (1997). رسانش نوآوریها: رهیافتی میانفرهنگی. ترجمه عزتالله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: دانشگاه شیراز.
سیدان، فریبا و صمدزاده، سیدهفائزه (1395). تجربه زیستهالدین موفق در مواجهه با همکاری مجازی. همایش زنان، خانواده و شبکههای اجتماعی مجازی.
عادل مهربان، مرضیه و دورستی ایرانی، مهری (1394). مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش. اصفهان: ناشر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
عبداللهیان، حمید و حسنی، حسین (1395). شبکه اجتماعی، چالشهای آن بر نظام خانواده در ایران: مطالعات عضویت زوجین در فیس بوک و مسائل و پیامدهای اجتماعی بر حریم خانواده. بررسی مسائل اجتماعی ایران، (1).
فاضلی، نعمتالله (1395). آیا شبکههای اجتماعی مسئله خانواده ایرانی است؟. سخنرانی در هفتمین کنگره ملی آسیبشناسی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، 21 الی 22 اردیبهشت ماه.
قاسمی، حمید؛ نظرویسی، حامد و یکتایار، مظفر (1399). طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش. فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال بیست و هفتم، (2).
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ. ترجمه حسن چاووشیان، جلد 1، تهران: طرح نو.
گاتانو، گلوریا (1394). فرزندپروری در عصر رسانه. ترجمه محمدرضا رستمی و فروغ ادریسی، تهران: انتشارات همشهری.
گیدنز، آنتونی (2006). مبانی جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
منتظر قائم، مهدی و حاجی کاظم، فاطمه (1393). سواد رسانهای و شیوههای نظارتی مادران بر مصرف تلویزیونهای ماهوارهای نوجوانان. فصلنامه رسانه، 4(97).
نصیری، بهاره و بختیاری، آمنه (1399). سواد رسانهای و والدگری رسانهای در فضای مجازی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage.
Benedikter, Roland & Anheier M. Juergen Smeyer (2011). «Lifestyles», The Sage Encyclopedia Of Global Studies: Illinois.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, (3), 77-101.
Buckingham, D. (2008). Youth, Identity & Digital Media. Cambridge: MIT.
Choi, Y. S. & L. Ross. (2006). Policy & Power: The Impact of the Internet on the default/files/EPN_report_The_Second_Life_of_Virtual_Reality_-_2006_October.pdf.
Fereday, J. & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: a hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80-92.
Gall, M. D.; Borg, W. R. & Gall, J. P. (2009). Educational Research: An Introduction (6th ed). New York: Longman. 2009 View Link.
Holloway, I. & Todres, L. (2003). The Status of Method: Flexibility, Consistency and Coherence. Qualitative Research, 3(3), 345-357.
O’Connor, T.M, M. Hingle, R.J. Chuang, T. Gorely, T. Hinkley, R. Jago, J. Lanigan, N. Pearson, D.A. ThompsonConceptual (2013). Understanding of screen media parenting: report of a working group Childhood Obesity. 9(s1), S110-S118.
Ramasubbbu, Suren (2016). The Challenge of Digital Parenting Today. THE BLOG 05/13/2015 01:45 pm ET Updated May 13, 2016, https://www.huffingtonpost.com/suren-ramasubbu/the-challenge-of-digital-parenting-today_b_7249016.html
Wartella, Ellen. Ride out, Vicky. R. Lauri cella, Alexis, L. Sabrina Connell (June, 2014). Revised Parenting in the Age of Digital Technology A National Survey, Center on Media and Human Development School of Communication Northwestern University, acknowledge the National Center on Family Literacy, at Northwestern University & School of Communication.
Watne, T. & Lobo, A. & Brennan, L. (2011). Children as Agents of Secondary Socialisa-tion for Their Parents. Young Consumers, 12(4).
Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology. 3 rd ed. Berkshire: McGraw-Hill. www.medialit.com/connect!one/consortium. Younger Generation in South Korea. Social Policy & Society. 5(3).
Zinn, B. & Elitzen, D. S. (1990). Diversity in families. New York: harper & row.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 545 |