تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,140 |
واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی: پیشبرندهها و بازدارندهها | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 11، شماره 21، تیر 1402، صفحه 5-34 اصل مقاله (849.94 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2023.245233.1681 | ||
نویسندگان | ||
محمود سعیدی رضوانی* 1؛ فاطمه غلامی2 | ||
1دانشیار گروه مطالعات برنامۀ درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران . | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش بهمنظور واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان عفافگرایی صورت گرفته است تا امکان تحلیل فرصتها و چالشهای این حرفۀ مهم مهیا شود. جامعۀ پژوهش حاضر، مربّیان عفافگرایی مرتبط با مدارس دورة ابتدایی و متوسطۀ شهر مشهد را شامل میشود که هفده نفر از ایشان بهصورت هدفمند ازنوع «با حداکثر تنوع» انتخاب شدند و با توجه به معیار اشباع دادهها و تکرار اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختاریافته با آنها صورت گرفت. پساز انجامشدن مصاحبهها، کاوش در تجارب مربّیان عفافگرایی و تجزیهوتحلیل اطلاعات، یافتههای پژوهش درقالب 103 مفهوم و 21 مقوله جای داده شد و درنهایت، مقولههای تدوینشده، تحت لوای شش مضمونِ پیشبرندۀ فردی، پیشبرندۀ تعاملی، پیشبرندۀ دانشی و مهارتی، بازدارندۀ دانشی و مهارتی، بازدارندۀ تعاملی، و بازدارندۀ ساختاری و فرهنگی قرار گرفتند. بررسی یافتهها نشان میدهد آنچه مربّیگری را پیش میرانَد، تعامل و برهمکُنش مجموع عوامل پیشبرنده است و حاصلجمعِ عوامل بازدارنده نیز اسباب بازدارندگی و اثربخشنبودن وظیفۀ مربّیگری میشود؛ از این روی، برآیند مجموعۀ عوامل پیشبرنده با همجمعیِ عوامل بازدارنده، درکنار دیگر عوامل، تعیینکنندۀ موفقیت یا ناکامی جامعه در عفافگرایی و تربیت جنسی مطلوب و درنتیجه، بروز رفتارهای سالم یا مخرب جنسی در نسل آینده خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب زیسته؛ مربّیان عفافگرایی؛ پیشبرندهها؛ بازدارندهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Lived Experiences of Chastity Teachers: Promoters and Inhibitors | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Saeedy Rezvani1؛ Fatemeh Gholami2 | ||
1Associate Professor of the Department of Curriculum and Education Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2MA in Educational Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research has been done with the aim of analyzing the lived experiences of chastity trainers, so that it is possible to analyze the opportunities and challenges of this important profession. The community of the present research is considered to include chastity educators related to elementary and secondary schools in Mashhad, and 17 of them were selected purposefully from the "maximum diversity" type and according to the data saturation criterion and repetition of information, semi-structured interviews were conducted with them. After conducting the interviews, exploring the experiences of chastity trainers and analyzing the information, the findings of the research were placed in the form of 103 concepts and 21 categories, and finally, the compiled categories are under the six themes of individual promotion, interactive promotion, knowledge and skill promoter, knowledge and skill hindrance, interactive hindrance, and structural and cultural hindrance were placed. The analysis of the findings indicates that what drives coaching is the interaction and interaction of the sum of the promoting factors, and the sum of the inhibiting factors is also the cause of inhibition and ineffectiveness of the task of the coach. From this point of view, the result of the group of promoting factors, together with the group of inhibiting factors, along with other factors, determines the success or failure of the society, in chastity and desirable sexual education, and as a result, the emergence of healthy or destructive sexual behaviors will be in the next generation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lived experiences, chastity trainers, promoters, inhibitors | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ مهرام، بهروز؛ و لیاقتدار، محمدجواد (1394). واکاوی برنامۀ درسی مغفول برای تربیت جنسی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی تحصیلی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(44)، 26-40.
ارشدی، وحید (1401). تبیین عوامل مؤثر بر ایجاد و توسعۀ شبکۀ بازار اقتصاد جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. مشهد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
استراوس، انسلم؛ و کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینهای (ابراهیم افشار، مترجم). تهران: نشر نی.
اسلامیان، زهرا؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ و غفاری، ابوالفضل (1398). شناسایی و اولویتبندی پیامهای مرتبط با خویشتنداری جنسی دانشآموزان براساس منابع و دیدگاههای دانشآموزان. تربیت اسلامی، 14(28)، 175-194.
جناتی، اشرف (1399). الگوی عفاف برمبنای تحلیل محتوایی سورۀ نساء. نشریۀ مطالعات اخلاق کاربردی، 10(38)، 11-36.
حجازی، زهرا؛ قادری، مصطفی؛ صادقی، علیرضا؛ صمدی، پروین؛ و نیکنام، زهرا (1401). مفهومسازی برنامۀ درسی تربیت جنسی با تأکید بر نقش خانواده- مدرسه. مجلۀ پژوهشهای برنامۀ درسی، 12(23)، 62-88.
حسینی خیرآبادی، سید حسن؛ مؤمنی مهمویی، حسین؛ و راعی، طاهره (1401). بررسی و تبیین راهبردهای تربیت جنسی دختران نوجوان در خانواده و جامعه. پژوهشنامۀ اسلامی زنان و خانواده، 10(27)، 69-87.
رضوینژاد، مهتاب؛ و موسوی، مهسا السادات (1402). چالشهای تربیت جنسی کودکان: یک مطالعۀ مروری. نشریۀ پژوهش پرستاری، 18(3)، 32-40.
سالاریفر، محمدرضا؛ بیاتی، مهدی؛ و سالاریپور، حسن (1396). مدل نظری آسیبشناسی تربیت عفاف و حجاب در ایران. نشریۀ تربیت اسلامی، 12(25)، 95-117.
سعیدی رضوانی، محمود (1397). پارهحقیقتگویی در تحلیل گفتمان انتقادی تربیت جنسی نظام آموزشی ایران. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 8(15)، 160-173.
سعیدی رضوانی، محمود (1399). تربیت جنسی. دانشنامۀ ایرانی برنامۀ درسی، 1-17.
سعیدی رضوانی، محمود (1401). تقلیلگرایی در تربیت و پیچیدگی امر جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. مشهد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
سعیدی رضوانی، محمود؛ و غلامی، فاطمه (1400). بررسی پدیدارشناسانۀ پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد. نشریۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 6(20)، 37-60.
سعیدی رضوانی، محمود؛ غلامی، فاطمه؛ و باقری، حسین (1398). شایستگیهای کانونیِ مربّی تربیت جنسی. مجلۀ پژوهشهای برنامۀ درسی، 9(18)، 163-199.
سلمانی، عباسعلی (1396). شایستگیهای مربّی درزمینۀ تعلیموتربیت با رویکرد جهادی. فصلنامۀ پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 25(36)، 5-30.
سلیمانینسب، مرتضی؛ نورعلیزادۀ میانجی، مسعود؛ و همتی، مجید (1402). روشهای خویشتنداری جنسی در ساحتهای سهگانۀ تربیت براساس منابع اسلامی با تأکید بر دورههای نوجوانی و جوانی. فصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 11(20)، 35-64.
شمسالدین دیانی، محمد؛ و نمازیزادگان، سعید (۱۳۹۴). نقش مربّیان در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان. همایش خانواده و تربیت جنسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
شهریار، روحالله؛ و نجفی، حسن (1398). صلاحیتهای حرفهای مربّیان تربیت دینی: ارائۀ چارچوبی همسو با حکمت 147 نهج البلاغه. فصلنامۀ پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 27(45)، 197-224.
عباسزاده، محمد (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. جامعهشناسی کاربردی، 23(45)، 19-34.
فلکیان، محدثه (1396). شناسایی نیازهای تربیت جنسی کودکان ازمنظر تجارب زیستۀ مادران. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران.
فیاضی، مینا؛ رامشت، شهرام؛ و صداقتزاده، میثم (1402). ویژگیهای مربّی شایسته در اندیشۀ شهید مطهری. مجلۀ راهبردهای نوین تربیت معلمان، 9(15)، 179-200.
کارآمد، حسین؛ و عباسی، محمدعلی (1400). مؤلفههای شناختی و فراشناختی سبک زندگی عفیفانه. نشریۀ تربیت اسلامی، 16(36)، 113-135.
محمدحسینزاده، معصومه؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ امینخندقی، مقصود؛ مهرام، بهروز؛ و تقیپور، علی (1399). افول ارزشهای عفاف و حجاب در دانشکدۀ پزشکی: یک مطالعۀ پدیدارشناسی. نشریۀ تربیت اسلامی، 15(32)، 33-53.
محمدی مقدّم، فرید (1394). درسنامۀ عفاف. مشهد: نشر اعتقاد ما.
محمدی مقدّم، فرید (1396). خانواده و مراقبتهای جنسی فرزندان در آموزههای اسلامی. مشهد: نشر اعتقاد ما.
مدبّر عزیزی، حسین؛ و سعیدی رضوانی، محمود (1401). چالشهای رسانهای مؤثر در تربیت جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. مشهد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
مرویان حسینی، سید محمود (1394). کودک و نوجوان و تربیت جنسی: سلسله مباحث تربیتی در سبک زندگی اسلامی (جلد 1) (چاپ 1). مشهد: مؤسسۀ چاپ و نشر آستان قدس رضوی.
معصومی، محترم (1398). تشخیص نیازهای آموزشی مربّیان پیشدبستانی برای تربیت جنسی نوآموزان: مطالعه با رویکرد کیفی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران.
وقاری زمهریر، زهرا؛ حجازی، زهرا؛ عبیری، ساناز؛ و سعیدی رضوانی، محمود (1394). بررسی نگرش و کنش والدین به تربیت جنسی فرزندان. همایش ملی اشراق اندیشۀ مطهر، خانواده و تربیت جنسی، 9، 343-360.
یاری دهنوی، مراد؛ و ابراهیمی شاهآبادی، فاطمه (1395). پدیدارشناسی تربیت جنسی ازدیدگاه کارشناسان تربیتی. دوفصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 4(7)، 95-114.
یوسفیکیا، فهیمه؛ وجدانی، فاطمه؛ و محصص، مرضیه (1401). صلاحیتهای حرفهای مربّی براساس دیدگاه آیتالله حائری شیرازی. دوفصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 10(18)، 287-318.
Askari, F.; Mirzaiinajmabadi, K.; Saeedy Rezvani, M.; and Seyyed Mohsen, A. (2020). Sexual Health Education Issues (Challenges) for Adolescent Boys in Iran: A Qualitative Study. Journal of Education and Health Promotion, 9, 1, 33-42. Balakrishnan, K.; and Singh, G. K. S. (2023). Parents’ Perspective on Sex Education Mplementation within The Context of Early Childhood Education in Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(8), 1481-1493. Moser, A.; and Korstjens, I. (2018). Series: Practical Guidance to Qualitative Research. Part 3: Sampling, Data Collection and Analysis. EUROPEAN JOURNAL OF GENERAL RAL PRA, 24(1), 9–18. Neubauer, B. E.; Witkop, C. T.; and Varpio, L. (2019). How Phenomenology Can Help us Learn from the Experiences of Others. Perspect Med Educ. 8(2), 90–97. Ram, S.; and Mohammadenzhad, M. (2020). Sexual and Reproductive Health in Schools in Fiji: A Qualitative Study of Teachers' Perceptions. Health Education, 120(1), 57-71. Tenny, S.; Brannan, G. D.; Brannan, J. M.; and Sharts-Hopko, N. C. (2021). Qualitative Study. StatPearls Publishing, Treasure Island. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29262162/. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |