تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,224,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,431 |
الگودهی در تربیت بر اساس شاخصهای شخصیتی شهید سلیمانی با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 12، شماره 24، فروردین 1403، صفحه 135-154 اصل مقاله (583.17 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.245004.1654 | ||
نویسندگان | ||
مریم برهمن* 1؛ زهرا نجفی منش2 | ||
1استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران . | ||
2دانشجوی دکتری فلسفۀ تعلیموتربیت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
بهرهمندی از الگو یکی از عوامل مؤثر بر تربیت انسان بهشمار میآید و الگوهای شایسته، اثری مطلوب و ماندگار بر ابعاد مختلف وجودی و شخصیت افراد برجای میگذارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای شخصیتیِ شهید قاسم سلیمانی با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهت الگودهی در تربیت بود. این پژوهش ازلحاظ رویکرد، درزمرۀ تحقیقهای کیفی قرار داشته و تحلیل دادهها در آن نیز تحلیل محتوای کیفی ازنوع استقرایی بود. برای انجامدادن تحقیق، بیانات مقام معظم رهبری دربارۀ شاخصهای شخصیتیِ سردار سلیمانی بررسی شد و درقالب مؤلفههای مختلف قرار گرفت. براساس یافتههای تحقیق، شاخصهای شخصیتیِ سردار سلیمانی را ذیل چهار ساحت کلی بدین شرح میتوان طبقهبندی کرد: ساحت تربیت عقلانی (شامل مؤلفههای فکر، منطقیبودن، و بادرایت و هوشیاربودن)؛ ساحت تربیت اعتقادی و عبادی (شامل مؤلفههای اخلاص و صدق و دوری از تظاهر و ریا، پیروزیِ درونی، حفظ تقوا و معنویات دفاع مقدس در سالهای بعد، شهادتطلبی و مجاهدت)؛ ساحت تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی (شامل مؤلفههای دشمنشناسی و پروانداشتن از دشمن، وفاداری به اسلام و انقلاب، انقلابیگری، تربیتشدۀ برجستۀ اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بودن، برخورداری از روحیۀ تعاون، خنثیکنندۀ نقشههای دشمنان بودن، تعلیمدهندۀ مقاومت بودن و جهادگریِ بزرگ)؛ ساحت تربیت اخلاقی و رفتاری (شامل مؤلفههای شجاعت، نماد امید و اعتمادبهنفس بودن، تلاش بیوقفه درطول سالیان خدمت، ایثار و فداکاری، مراقب حفظ جان انسانها بودن و تعدینکردن به آنها). علاوهبر آنچه گفتیم، یک شاخصۀ کلنگر نیز وجود دارد که در آن، ساحتهای مختلف تربیت، اعماز تربیت شناختی، عقلانی، اعتقادی- عبادی، اجتماعی، سیاسی، انقلابی و اخلاقی- رفتاری در یک نظام متحد، منسجم و یکپارچه قرار میگیرند؛ لذا شهید سلیمانی در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی، الگوی تربیتیِ شایستهای برای همگان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگودهی؛ شاخصهای شخصیتی؛ شهید سلیمانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling in Education based on the Personality Indicators of Martyr Soleimani with Emphasis on the View of the Supreme Leader of the Islamic Revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Brahman1؛ Zahra Najafimanesh2 | ||
1Assistant Professor of the Department of Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
2Ph.D student in Philosophy of Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Benefiting from role models is one of the effective factors in human education. Competent models leave a favorable and long-lasting effect on the various existential dimensions of people's personality. The aim of the current research is to examine the personality indicators of martyr Qassem Soleimani, emphasizing the view of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, in order to set a model in education. The research has a qualitative approach and has been done with an Inductive method. Data analysis is qualitative content analysis of inductive type. In this regard, the Supreme Leader's statements about Sardar Soleimani's personality indicators were analyzed and put into various components. The findings indicate that their personality indicators can be classified under four general areas: the area of intellectual education including the components of thinking, being logical, tactful and intelligent, the area of religious and devotional education including the components of sincerity and honesty and avoiding pretense and hypocrisy, internal victory, maintaining piety and spirituality of holy defense in the following years, seeking martyrdom and striving, social,the field of political and revolutionary education including elements of hostility and recklessness of the enemy, loyal to Islam and the revolution, revolutionary, eminently trained Islam and the school of Imam Khomeini, the spirit of cooperation, neutralizing the plans of enemies, teaching resistance, great jihad and the field of moral and behavioral education including the components of courage, a symbol of hope and self-confidence, continuous effort during years of service, self-sacrifice and sacrifice. , taking care of preserving human lives and not violating them, and in addition to what we said,there is also a holistic indicator that in this indicator, different areas of education, including cognitive, intellectual, devotional education, social, political, revolutionary and moral education, behavior in a unified, coherent system and they are integrated. Therefore, he is a worthy educational model in terms of insight, orientation and action. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
modeling, personality indicators, Shahid Soleimani, Supreme Leader of the Islamic Revolution | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (محمدمهدی فولادوند، مترجم). جوادی، فاطمه (1401). تبیین مؤلفههای مکتب تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی. (پایاننامۀکارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. خامنهای، سید علی (1397). بیانات. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673. خامنهای، سید علی (1401). بیانات. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50226. دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای. قابل دسترسی در: http://farsi.khamenei.ir. دلشاد تهرانی، مصطفی (1376). سِیری در تربیت اسلامی. تهران: مؤسسۀ نشر و تحقیقات ذکر. دهقانی پوده، حسین؛ و امین پاشایی، هولاسو (1399). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. مجلۀ مدیریت اسلامی، 28(111)، 13-37. رضاییان، زهرا (1399). نگاهی به ویژگیهای سردار مکتبساز، حاج قاسم سلیمانی. مجلۀ رهتوشه، 1(1)، 277-289. روحاللهی، مهدی (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفههای نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 29(2)، 5-42. سعیدی رضوانی، محمود؛ غلامی، فاطمه؛ و محبی، محمدمهدی (1400). رهیافتی از الگوسازی تربیتی تا الگوپذیری از شهید سلیمانی ازسوی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. دوفصلنامۀ علمی علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 9(17)، 233-264. سیف، علیاکبر (1387). روانشناسی پرورشیِ نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران. شریعتمداری، علی (1382). روانشناسی تربیتی. تهران: امیرکبیر. عالمزادۀ نوری، محمد (1387). انسان، تربیت و روانشناسی اخلاق. نشریۀ پگاه حوزه، 6(239). عباسزاده، روحالله (1399). مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی. دومین همایش بینالمللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادیِ تمدنساز. تهران. قائمی مقدّم، محمدرضا (1382). روش الگویی در تربیت اسلامی. معرفت، 12(69)، 25-37. کلینی، محمد بن یعقوب (1365). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة. مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. محمدظاهری, محمد (1399). ارائۀ الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران، مبتنیبر سبک مدیریتیِ شهید سپهبد قاسم سلیمانی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 28(1)، 21-46. مطهرى، مرتضى (1365). تعلیموتربیت (چاپ 8). تهران: الزهرا. مطهری، مرتضی (1396). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی. تهران: صدرا. ملکی، حسین (1379). تربیت عقلانی در نهج البلاغه و دلالتهای آموزشی آن. نشریۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 1(4)، 502. موسوی، سید محمد (1398). مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهلبیت. نشریۀ مطالعات بیداری اسلامی، 8(15)، 75-100. موسوی درهبیدی، عبدالله (1396). نگاه مقایسهایِ مبانی انسانشناسانۀ تربیت ازمنظر قرآن و اومانیسم. (پایاننامۀ سطح سه). حوزۀ علمیۀ قم. مؤمنی راد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛ فردانش، هاشم؛ و مزینی، ناصر (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار پژوهش. فصلنامة اندازهگیری تربیتی، 4(14)، 206-208. نوروزینژاد، محمد؛ و طباطبایی، مینو (1399). رویکرد تعلیموتربیت اسلامی در ساحتهای ششگانۀ سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش. فصلنامۀ بینالمللی میانرشتهای و بینالادیانی، 7(21)، 35-63. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |