
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 538 |
تعداد مقالات | 4,679 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,130,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,760,042 |
واکاوی موانع هماهنگی در نظام اداری کشور و اولویت بندی آن با روش تحلیل اهمیت_عملکرد (IPA) | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 38، دی 1402، صفحه 185-234 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2024.245402.3528 | ||
نویسندگان | ||
محمد جان نثاری* 1؛ محمد واثقی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و سیاست گذاری عمومی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هماهنگی یک اصطلاح تخصصی جدید اما دارای قدمتی دیرینه در اطلس مفهومی خطمشیگذاری و حکمرانی عمومی است. این مهم بر اساس بند 14 سیاستهای کلی نظام اداری (31/01/1389) مبنی بر کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاههای اداری، یکی از اهداف مهم نظام حکمرانی و اداری کشور قلمداد میشود. پژوهش حاضر با واکاوی موانع هماهنگی در نظام اداری کشور به دنبال ارائه فهمی عمیقتر از موضوع ناهماهنگی در نظام اداری بوده و با اولویتبندی آن موانع تلاش میکند راهنمایی کاربردی برای دولتمردان و پژوهشگران این حوزه فراهم آورد. در این راستا با روش پژوهشی آمیخته (کیفی_کمی) در مرحله نخست پژوهش پس از انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان نظام اداری و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی Maxqda، 30 مانع هماهنگی (30 مضمون پایه) در 6 مقوله اصلی (مضامین سازمان دهنده) شناسایی شد. مقولههای اصلی استخراج شده شامل 1. موانع مربوط به روند خط مشیگذاری، 2. موانع مدیریتی و پشتیبانی، 3. موانع ساختاری، 4. موانع فرهنگی و رفتاری، 5. موانع حقوقی و قانونی و 6. موانع سیاسی بوده است. همچنین در مرحله مرحله کمی با تکمیل پرسشنامه تحلیل اهمیت عملکرد(IPA) توسط 21 نفر از خبرگان نظام اداری، موانع شناسایی شده در مرحله نخست، اولویتبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
هماهنگی؛ یکپارچگی؛ همکاری؛ حکمرانی؛ بوروکراسی؛ نظام اداری؛ روش آمیخته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying obstacles to coordination in the administration of Iran and prioritizing it with the IPA method | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Jannesari1؛ mohammad vaseghi2 | ||
1Master's student in Public Administration and Public Policy, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
2PhD student in public administration, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
By analyzing the obstacles to coordination in the country's administrative system and its prioritization, the present research seeks to better understand the factors of inconsistency in the administrative system and prioritize them in order to determine the focus of the statesmen and researchers in this field. In this regard, with the definition of mixed research (qualitative-quantitative) in the first stage of the research, after conducting interviews with 15 administrative system experts and data analysis using Maxqda qualitative analysis software, 30 coordination obstacles (30 basic themes) in 6 main categories ( organizing themes) were identified. The main extracted categories included 1. Barriers related to the policy making process, 2. Management and support barriers, 3. Structural barriers, 4. Cultural and behavioral barriers, 5. Legal and legal barriers and 6. Political barriers. Also, in the quantitative stage, by completing the Performance Importance Analysis (IPA) questionnaire by 21 experts of the administrative system, the obstacles identified in the first stage were prioritized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coordination, integration, cooperation, governance, bureaucracy, administrative system, mixed method | ||
مراجع | ||
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
احمدی، هانیه (۱۳۹۰). فهم دلایل عدم انسجام (ناهمسویی) خطمشیهای عمومی در ایران: روش دلفی. پایاننامه ارشد دانشگاه تربیت مدرس. ایران. تهران.
اسمیت، کوین بی و لاریمر، کریستوفر دابلیو (۱۳۹۲). درآمدی بر نظریه خطمشیگذاری عمومی (تقابل نظریه عقلانیت گراها و فرااثبات گراها). (مترجم، حسن داناییفرد). تهران: صفار. (اثر اصلی، 2009)
بویر، مارک (۱۳۹۷). حکمرانی مقدمه ای بسیار کوتاه. (مترجمان، عرفان مصلح و زهره کریممیان). تهران: کرگدن. (اثر اصلی، 2007)
بیکدلو، فهیمه و رهنورد، فرجاله (۱۳۹۶). سنجش هماهنگی میانسازمانی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن در سازمانهای عمومی. فرایند مدیریت و توسعه. ۳۰ (۲). ۳-۲۲.
پولادی، حسن و کشاورزیان، محمدمهدی (۱۳۹۶). تحلیل و بررسی قانون مدیریت خدمات کشوری. تهران: مرکز پژوهشی آراء.
شیخالاسلام، نجمه؛ داناییفرد،حسن؛ کردنائیج، اسدالله و مرتضوی، مهدی (۱۳۹۶). واکاوی موانع هماهنگی بین سازمانهای بخش عمومی ایران. مدیریت سازمانهای دولتی. ۵ (۴). ۱۳-۳۰.
عباسی، طیبه (۱۳۹۵). تحلیل قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ بررسی انسجام خطمشیهای حوزه علوم، تحقیقات و فناوری. کارفرما: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
علینقیپور. علیرضا (۱۴۰۰). نقش فرهنگ سازمانی در هماهنگی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی کسبوکار و مدیریت سازمان. ماهنامه علمی ـ تخصصی برند آفرین. ۲ (۲۲). 1-26.
قاسمی، مبینا (۱۳۹۴). شناسایی و اولویتبندی موانع اجرای خطمشی عمومی؛ مورد مطالعه: قانون مدیریت خدمات کشوری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شاهد. تهران. ایران.
قلیپور، رحمتالله (۱۳۹۶). تصمیمگیری سازمانی و خطمشیگذاری عمومی. چاپ هشتم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
کسبدوست، عباس؛ دانشفرد، کرماله و معمارزاده طهران، غلامرضا (۱۴۰۱). آسیبشناسی شکاف اجرای خطمشی برنامه جامع اصلاح نظام اداری. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. ۱۴ (۴۸). ۲۵-۳۴.
مرتضوی، مهدی؛ فروزنده دهکردی، لطفالله و زارعپور نصیرآبادی، فضلالله (۱۳۹۱). ارزیابی و اولویتبندی موانع اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، پژوهشهای مدیریت در ایران. 16 (1). ۱۳۱-۱۴۸.
منصوری، عزیز و فاضلی، عبدالرضا (۱۳۹۲). دولت افقی و هماهنگی افقی (چرایی، موانع کلیدی و راهبردها) مجلس و راهبرد. 20 (73). 29-5.
Attride-Stirling J.(2001). thematic networks: an analytic tool for qualitative research. qualitative research. 1(3).
Begum, M. M., & Momen, M. N. (2019). Coordination and Effective Governance.
Bianchi, C. (2015). Enhancing Joined‐Up Government and Outcome‐Based Performance Management through System Dynamics Modelling to Deal with Wicked Problems: the Case of Societal Ageing. Systems Research and Behavioral Science. 32 (4). 502-505.
Bianchi, C., & Peters, B. G. (2018). Measuring coordination and coherence: Assessing performance across the public sector. In Outcome-Based Performance Management in the Public Sector (pp. 143-159). Springer. Cham.
Biesbroek, R., & Candel, J. J. (2019). Mechanisms for policy (Dis)integration: Explaining food policy and climate change adaptation policy in the Netherlands. Policy Sciences. 53 (1). 61–84. https://doi.org/10.1007/s11077-019-09354-2
Braun, Virginia & Clarke, Victoria (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3. 77-101
Bryson, J. M., George, B., & Seo, D. (2022). Understanding goal formation in strategic public management: a proposed theoretical framework. Public Management Review. 1-26.
Bouckaert, G., Peters, B. G., & Verhoest, K. (2016). Coordination of public sector organizations (pp. 3-12). London: Palgrave Macmillan.
Carey, G., P. McLoughlin, and B. Crammond. (2015). Implementing Joined-up Government: Lessons from the Australian Social Inclusion Agenda. Australian Journal of Public Administration. 74 (2). 176–186.
Cejudo, G. M., & Michel, C. L. (2017). Addressing fragmented government action: Coordination, coherence, and integration. Policy Sciences. 50 (4). 745-767.
Chapin, T. S. (2012). Introduction: From growth controls, to comprehensive planning, to smart growth: Planning's emerging fourth wave. Journal of the American Planning Association. 78 (1). 5-15.
Christensen T, LÆgreid P (2018) Governance coordination capacity and quality does wicked policy areas matter? Stein Rokkan Centre for Social Studies. Working Paper No. 5. This is a revised version of a paper presented at the IPSA World Congress, Brisbane, July 21–27 2018 Edler J, Kuhlmann S (2008) Coordination within fragmentation: governance in knowledge policy in the German federal system. Sci Public Policy. 35 (4). 265–276.
Christensen, Tom & Lægreid, Ole & Lægreid, Per. (2019). Administrative coordination capacity; does the wickedness of policy areas matter?. Policy and Society. 38. 1-18. 10.1080/14494035.2019.1584147.
Creswell, John W. and Plano Clark, Vicki L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: Sage. pp.58-88.
Corcaci, Andreas. (2022). The dynamics of multilevel administration. Coordination processes between national, supra- and international administrations in energy policy. Zeitschrift für Politikwissenschaft. 10.1007/s41358-022-00321-7.
Currie, G., & Bromley, L. (2005, August). Developing measures of public transport schedule coordination quality. In 28 th Australasian Transport Research Forum.
De Wulf, Nicolai & Voets, Joris & Molenveld, Astrid. (2023). Policy coordination and integration in local government: perspectives on barriers. Policy & Politics. 51. 1-20. 10.1332/030557321X16844319692777.
Gauttier, P. (2004). Horizontal coherence and the external competences of the European Union. European law journal. 10 (1). 23-41.
Gregory, R. (2006). Theoretical Faith and Practical Works: De-Autonomizing and Joining-Up in the New Zealand State Sector, in T. Christensen and P. Lægreid (eds), Autonomy and Regulation: Coping with Agencies in the Modern State, London: Edward Elgar, 137–61.
Hassler, B., Gee, K., Gilek, M., Luttmann, A., Morf, A., Saunders, F., ... & Zaucha, J. (2018). Collective action and agency in Baltic Sea marine spatial planning: Transnational policy coordination in the promotion of regional coherence. Marine Policy. 92. 138-147.
Hood, C. (2005). The Idea of Joined-Up Government: A Historical Perspective. In V. Bogdanor (ed.), Joined-Up Government. Oxford: Oxford University Press for the British Academy
Knill, Christoph & Steinbacher, Christina & Steinebach, Yves. (2020). Policy Integration: Challenges for Public Administration. 10.1093/acrefore/9780190228637.013.1413.
Koliba, C., Meek, J. W., & Zia, A. (2017). Governance networks in public administration and public policy. Routledg.
Lægreid, P., Sarapuu, K., Rykkja, L., & Randma-Liiv, T. (Eds.). (2016). Organizing for coordination in the public sector: Practices and lessons from 12 European countries. Springer.
Lanzalco, L. (2011). Bringing the Olympic Rationality Back In?: Coherence, Integration and Effectiveness of Public Policies. World Political Science Review. 7 (1). Article 6
Leichsenring, K. (2004). Developing integrated health and social care services for older persons inEurope. Integrated Journal of Health Care. 4. http://www.ijic.org/articles/107/
Lindblom , C. E. (1965). The Intelligence of Democracy. Decision Making through Mutual Adjustment. New York: Free Press.
Mac McCullough , J., Eisen-Cohen, E., & Lott, B. (2020). Barriers and facilitators to intraorganizational collaboration in public health: Relational coordination across public health services targeting individuals and populations. Health care management review. 45 (1). 60-72.
McIntyre-Mills, J. (2019). Designing a policy response to populism and the ‘Wicked’issues of exclusion, Unemployment, poverty and climate change. In Mixed methods and cross disciplinary research: Towards cultivating eco-systemic living (pp. 267-318). Cham: Springer International Publishing.
OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (2009). Building blocks for policy coherence for development.
Peters, B. G. (2013). Toward policy coordination: alternatives to hierarchy.
Peters, B. G. (2015). Introduction: The Coordination Problem. In Pursuing Horizontal Management: The Politics of Public Sector Coordination (pp. 1–25). University Press of Kansas. http://www.jstor.org/stable /j.ctt1b7x61g.4
Peters, B. G. (2015). Pursuing horizontal management: The politics of public sector coordination. University Press of Kansas.
Peters, B. G. (2018). The challenge of policy coordination. Policy design and practice. 1 (1). 1-11.
Pollitt, C. (2003). Joined-up Government: A Survey. Political Studies Review. 1 (1). 34–49.
Rainey, H. G. (2009). Understanding and managing public organizations. John Wiley & Sons.
Senninger, Roman & Finke, Daniel & Blom-Hansen, Jens. (2020). Coordination inside government administrations: Lessons from the EU Commission. Governance. 34. 10.1111/gove.12525.
Stead, D., & Meijers, E. (2009). Spatial planning and policy integration: Concepts, facilitators and inhibitors. Planning theory & practice. 10 (3). 317-332.
Thomas, G., Botha, R. A., & van Greunen, D. (2015). Understanding the problem of coordination in a large scale distributed environment from a service lens view—Towards the South African public sector e-Administration criteria for coordination support. Government Information Quarterly. 32 (4). 526-538.
Trein, P., Meyer, I., & Maggetti, M. (2019). The integration and coordination of public policies: A systematic comparative review. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice. 21 (4). 332-349
The Constitution of the Islamic Republic of Iran.
Ahmadi, H. (2011). Understanding the reasons for the lack of coherence (inconsistency) of public policies in Iran: A Delphi method (Master’s thesis). Tarbiat Modares University, Tehran.
Smith, K. B., & Larimer, C. W. (2009). The public policy theory primer. Boulder, CO: Westview Press. (Persian translation by H. Danaeefard, 2013, Tehran: Safar).
Bevir, M. (2007). Governance: A very short introduction. Oxford: Oxford University Press. (Persian translation by E. Mosleh & Z. Karimian, 2018, Tehran: Kargadan).
Bikdelou, F., & Rahnavard, F. (2017). Measuring inter-organizational coordination and identifying its influencing factors in public organizations. Process of Management and Development. 30 (2). 3–22.
Pouladi, H., & Keshavarzian, M. M. (2017). Analysis and review of the Civil Service Management Law. Tehran: Ara Research Center.
Sheikh al-Islam, N., Danaeefard, H., Kardanayij, A., & Mortazavi, M. (2017). Exploring barriers to coordination among public sector organizations in Iran. Public Organizations Management. 5 (4). 13–30.
Abbasi, T. (2016). Analysis of the Law on Duties, Missions, and Structure of the Ministry of Science, Research and Technology; Examining the coherence of policies in the field of science, research, and technology. National Research Institute for Science Policy. Tehran.
Alineghipour, A. (2021). The role of organizational culture in the strategic alignment of business information systems and organizational management. Brand Afarin Scientific-Professional Monthly. 2 (22).
Ghasemi, M. (2015). Identifying and prioritizing barriers to implementing public policy: Case study of the Civil Service Management Law (Master’s thesis). Shahed University, Faculty of Humanities, Tehran.
Gholipour, R. (2017). Organizational decision-making and public policy-making (8th ed.). Tehran: SAMT.
Kasbdoost, A., Daneshfard, K., & Memarzadeh Tehran, G. (2022). Pathology of the implementation gap of the comprehensive administrative reform program. Development and Transformation Management Quarterly. 14 (48). 25–34.
Mortazavi, M., Forouzandeh Dehkordi, L., & Zarepoor Nasirabadi, F. (2012). Evaluation and prioritization of barriers to implementing the Civil Service Management Law. Management Research in Iran. 16. 131–148.
Mansouri, A., & Fazeli, A. (2013). Horizontal government and horizontal coordination (rationale, key barriers, and strategies). Retrieved from https://civilica.com/doc/1186424 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |