تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,223,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,281 |
واکاوی تسهیلگرهای مشارکت خانواده در سیاستگذاریهای تربیتی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 11، شماره 23، دی 1402، صفحه 125-154 اصل مقاله (584.71 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.245553.1712 | ||
نویسنده | ||
معصومه صمدی* | ||
دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش واکاوی تسهیلگرهای مشارکت خانواده در سیاستگذاریهای تربیتی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و به روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش کارشناسان خبرۀ حوزۀ خانواده و آشنا به حوزۀ تعلیموتربیت بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، براساس ملاکهای تألیف اثر علمی، داشتن تجربۀ کاری در حوزۀ سیاستگذاری تربیتی، عضویت در انجمن اولیاءومربیان و تأهل، بهصورت گلولۀ برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختار یافته بود که چارچوب آن براساس تحلیل محتوای ادبیات پژوهش، تدوین و براساس نظرخواهی از سه متخصص موردِتأیید قرار گرفت. پساز انجام مصاحبه، دادههای حاصله با استفاده از روش دلفی، تحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر استخراج 27 تسهیلگر در 5 گروه حاکمیتی (5 تسهیلگر)، اجتماعی (9 تسهیلگر)، قانونی (3 تسهیلگر)، ساختاری (7 تسهیلگر) و آموزشی (4 تسهیلگر) بود. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که مشارکت خانواده در سیاستگذاری تربیتی نیازمند مهیا نمودن چهار وجه تربیتی است. این وجوه چهارگانه شامل باور سیاستگذاران تربیتی به ضرورت حضور خانواده در تعیین سیاستهای تربیتی، ارائۀ آموزشهای لازم به خانواده در این زمینه، تقویت شفافیت اطلاعات در زمینۀ عملکرد نظام آموزشی و فرایند سیاستگذاری تربیتی و درنهایت، افزایش اعتماد و باور به ضرورت همافزایی میان دو نهاد خانواده و تعلیموتربیت است. ظهور و بروز این چهار وجه در تعامل با یکدیگر، تسهیلگر مشارکت خانواده در سیاستگذاری تربیتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیلگرها؛ سیاستگذاری تربیتی؛ مشارکت خانواده؛ نظام تعلیموتربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Facilitators of Family Participation in Educational Policies | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoome Samadi | ||
Associate Professor of Reaserch Institute for Education,Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to study the facilitators of family participation in educational policies. The type of research is applied and the research method is qualitative. The research community of expert were experts in the field of family, policy-making familiar to the field of education and family. Based on criteria such as interest in participating in studies, having work experience in the field of educational policy-making were select purposeful sampling. The instrument data collection was semi-structured interview. The framework of which was compiled based on the content analysis of the research literature and edited based on the opinions of three relevant experts. After conducting the interview, the resulting data were analyzed using the Delphi method. The findings indicate that the experts divided 27 facilitators into 5 groups (governmental (with 5 facilitators), social (with 9 facilitators), legal (with 3 facilitators), structural with (7 facilitators) and educational with (4 facilitators) introduced. The result of this study shows the fact that the future family can have an active presence in educational policy-making if the ground for four main aspects is prepared for this presence. One aspect is the belief of educational policy makers that they believe in the presence of the family in determining educational policies, the other aspect is that the families have received the necessary education and training for this necessity, the third aspect is that there is transparency of information and circulation of information. Families can get accurate information about the state of education, the functioning of the education system and the policy-making system. The fourth point is that both institutions of family and education trust each other and consider being together as mutually beneficial. These four aspects together will facilitate the presence of the family in the educational policy making process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
facilitators, educational policy, family participation, education system | ||
مراجع | ||
قران کریم. ترجمۀ الهی قمشهای. چاپ ششم. تهران: انتشارات رشیدی.
نهجالبلاغه (1380). ترجمۀ سید جعفر شهیدی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
اخوان کاظمی، مسعود و ایوب نیکونهاد (1397). "شناسایی و تحلیل پیشرانهای توسعۀ سیاسی در ایران بعداز انقلاب اسلامی، سناریویی مطلوب برای آینده"، پزوهشهای سیاست اسلانی، (14)6، 41-10.
ابراهیمی کیاسری، حمیدرضا و سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده طهران (1402). "ارزیابی ترکیبی از عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در خطمشیهای نظام آموزشی و پرورشی ایران"، فصلنامۀ مدیریت دولتی، (2)15، 257-230.
ایمانی، الهه و علیرضا کلدی و باقر ساروخانی (1402). "مؤلفههای اثرگذار بر شکاف نسلی دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ چهار شهر تهران از منظر والدین"، فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، (1)8، 36-7. تجلی، منیر و شهین ایروانی و علیرضا چیت سازان (1401)." بررسی تاریخیـ تحلیلی تحول مشارکت در حکمرانی نهاد آموزش ایران با تأکید بر تمدن اسلامی"، فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، (3)7، 32-7.
تقوا، سید مصطفی و کرمالله دانشفرد و ناصر میرسپاسی (1402). "الگوی مشارکت ذینفعان در شکلگیری خطمشیهای گردشگری فرهنگی"، فصلنامۀ خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، (49)14، 36-19.
تقوا، محمدرضا و محمدتقی تقوی فرد و ایمان رئیسی وانانی و نورمحمد یعقوبی و حامد کرد (1402). "شناسایی پیشرانهای کیفیت خدمات دولت سیار"، فصلنامۀ پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، (2)13، 104-75.
جعفری، عمار و فریبا کریمی (1396). "سیاستگذاری حرفهای در نظام آموزشی در هزارۀ سوم با تأکید بر مبحث آیندهپژوهی"، نشریۀ شباک، (10)3، 56-45.
حیدری، علیرضا (1399)." کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیموتربیت"، فصلنامۀ سیاستگذاری عمومی، (1)6، 280-261.داوود آبادی، محسن و حسین بهرامی (1399). بایستههای حکومت اسلامی در سیاستگذاری حوزۀ آموزش، فصلنامۀ علوم تربیتی در اسلام، (14)8، 257-243.شورای عالی انقالب فرهنگی (1390). «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شورای عالی انقالب فرهنگی(1390). «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران». تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صمدی، معصومه (1400). "تبیین چالشهای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش براساس فراترکیب"، فصلنامۀ سیاستگذاری عمومی، (5)7، 331-343.
صمدی، معصومه (1401). "شناسایی ظرفیتهای مغفول سیاستی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به روش فراترکیب"، فصلنامۀ راهبردی سیاستگذاری عمومی، (43)12، 107-80.
صمدی، معصومه و منیره رضایی (1390). "بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین"، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، (12)19، 117-95.
عاشقی، حسن و طاهره بیگی (1394). "طراحی مدل مفهومی برای سیاستگذاری در نظام آموزشی"، سومین کنفرانس ملی آموزش و توسعۀ سرمایۀ انسانی.
عبداللهی، حسین و عباس عباسپور و ابوالقاسم تادری و علی خورسندی طاسکو (1401). "تحلیل سیاستهای گسترش گونههای مدارس در نظام آموزشوپرورش"، مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، (44)12، 80-51.
عصارهنژاد، سینا و میثم فرخی (1399). "دلالتهای بنیادین سیاستگذاری تربیتی اسلامی برگرفته از قول و سیرۀ رضوی"، فصلنامۀ علمی فرهنگ رضوی، (1)8، 216-193.
فاضل، رقیه و رضوان حسینقلیزاده و محسن نوغانی دخت بهمنی ( 1400). "مطالعۀ انتقادی الگوهای مشارکت در آموزشوپرورش"، فصلنامۀ سیاست گذاری عمومی، (2)8، 159-147.
فدایی، محدثه؛ محمود مهرمحمدی و سید رضا صالحی امیری و محمد مهدی ذوالفقار زاده (1401). "طراحی الگوی سیاستگذاری تربیتی در آموزشوپرورش با تأکید بر نهاد خانواده"، پژوهشنامۀ تربیتی، (4)18، 246-211.
قدسی، علیمحمد و اسماعیل بلالی و ندا لطیفی پاک (1396). "بررسی تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان مشارکت اولیا در امور مدارس در همدان"، فصلنامۀ توسعه اجتماعی، (1)12، 106-81.
قربانیزاده، وجه الله و رسول معتضدیان و داوود حسینپور و عباسعلی رهبر (1400) "طراحی الگوی مشارکت عمومی در خط مشی گذاری با رویکرد چند روشی"، فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، (44)12، 190-164.
قلیپور، رحمت الله و علیاصغر فانی و فاطمه دلبری راغب و مجتبی امیری و محمود مهر محمدی (1397). "طراحی الگوی خطمشیگذاری در آموزشوپرورش ایران با رویکرد قابلیت". سیاستگذاری عمومی، (3)4، 176-159.
کیهان، جواد (1399). "طراحی مدل راهبردهای آموزش مذهبی کودکان پیشدبستانی در خانواده (پژوهشی آمیخته)"، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، (1)5، 92-61.
گوهری، زهره و لاله جمشیدی و علی اکبر امین بیدختی (1394). "شناسایی موانع مشارکت والدین در امور مدارس مقطع ابتدایی شهر سمنان"، دو فصلنامۀ مطالعات برنامه ریزی آموزش، (7)4، 162-133.
نادری، ناهید و رضاعلی نوروزی و سیدعلی سیادت(1395). «سیاستگذاری در آموزشوپرورش». اصفهان: انتشارات یارمانا.
نیازآذری، کیومرث و بهرنگ اسماعیلی شاد و مجید ربیعی دولابی (1390). «سیاستگذاری و فرایند خطمشی عمومی در نظام آموزشی». قائمشهر: انتشارات مهرالنبی.
Becker, H & Epstein, J (1993). Parent Involvement: A Survey of teacher practice. The Elementary school Journal, 83, 85-102. Comber M.K. (2003). Civic curriculum and civic skills: recent evidence. Baltimore: center for information and research on civic learning and engagement (CIRCLE). Denham, S. A. Ferrier, D. E. & Bassett, H. H. (2020). Preschool teachers 'socialization of emotion knowledge: Considering socioeconomic Risk. Journal of Applied Developmental Psychology, 69(3), 101-160. Eisenberg, N. (2020). Findings, issues, and new directions for research on emotion socialization. Developmental Psychology, 56(3), 664–670. Epstein, J, L. (2001). School, family and community partnerships: preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview. Epstein, J.L, & Janson, NR. (2004).school, family, & community partnerships: link the plan. Education Digest, 69(6):19-23. Fabiano, G. A., & Pyle, K. (2019). Fathers and Their Role in Family -School Partnerships. In Ethno cultural Diversity and the Home -to - School Link (pp. 37 -54). Springer, Cham. Fitzgerald, D (2004), Parent partnership in the early years, London: Continuum. Freeman, R & Gilbert, D (1988). Henderson. A.T., Mapp, K.L., Johnson, V.R. &Davies D. (2007). Beyond the bake sale: The essential guide to family-school partnerships. New York: London: The New Press. Keenan, M. (2003) Technology Foresight: An Introduction, Technology Foresight for Organizers. Ankara, Turkey. McNeil, D. & Zeman, J. (2021). Adolescents’ reluctance to express emotions: relations to parent emotion socialization. Journal of Child Family Study, 30(1), 107–120. Spera, C: Wentzel, K, R. &Matto, H.C. (2009). Parental aspiration for their children's educational attainment: relations to ethnicity, parental education, children's academic performance, and parental perceptions of school climate. Journal of youth and adolescence, 38(8), 1140-1152. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |