تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,221,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,471 |
مؤلفههای تمایز بخش بین مدارس غیردولتی در کشورهای منتخب جهان | ||
پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات) | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، شهریور 1402، صفحه 1-26 اصل مقاله (516.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/lcc.2024.244421.1095 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل احسان فر* | ||
دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نقش سرمایه انسانی در پیشرفت کشور مورد تأکید ویژهای است؛ چرا که موتور پیشرفت هر کشور، نیروی انسانی آموزشدیده است. همواره آموزشوپرورش یکی از ارکان اصلی تأمین نیروی انسانی یک کشور محسوب میشود. ازاینرو دولتها توجه مضاعفی در بهینهسازی ساختار و محتوای آموزش و پژوهش دارند. مدارس غیردولتی در کنار مدارس دولتی هر کشور نقش بهسزایی در بهبود خدمات آموزش دارند. در این پژوهش سعی شده است ویژگیهای عمومی مدارس غیردولتی در کشورهای منتخب احصاء شود. هدف از انجام چنین مطالعهای این است که آموزشوپرورش بهعنوان یک سرمایهگذاری ملی دیده شود و این جرقهای باشد برای خطمشیگذاری در راستای ایجاد انواع مدارس غیردولتی که بهرهورى آموزشی و تربیتی بالایی داشته باشد. این پژوهش از نوع کیفی است و برای انجام آن از روش اسنادی و کتابخانهای استفاده شده است؛ ابتدا مفهوم مدرسه غیردولتی مورد بررسی قرار گرفته است سپس رهیافتهای آن ایجاد مدارس غیردولتی بررسی و تحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مدارس غیردولتی در کشورهای مختلف اساساً معنای متفاوت از یکدیگر دارند و مؤلفههای تمایز بخش مدارس غیردولتی در کشورهای منتخب جهان در پنج محور اصلی 1. نیروی انسانی 2. ساختار مدرسه 3. حدود اختیارات 4. میزان محدودیت 5. عوامل خاص میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ آموزش و پرورش تطبیقی؛ برنامه درسی؛ نظام آموزشی؛ مدرسه غیردولتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Differentiation Components of Non-Government Schools in Selected Countries of the World | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Ehsanfar | ||
atu | ||
چکیده [English] | ||
The role of human capital in the development of the country is especially emphasized because the engine of the development of every country is the trained human force. Education is always considered one of the main pillars of providing human resources of a country. Therefore, governments pay extra attention to optimizing the structure and content of education and research. Non-government schools, along with public schools of each country, play a significant role in improving education services. In this research, an attempt has been made to quantify the general characteristics of non-government schools in selected countries. The purpose of conducting such a study is that education is seen as a national investment and this is an impetus for policy making in the direction of creating non-government schools that have high educational and educational productivity. This research is of a qualitative type, and documentary and library methods were used to conduct it. First, the concept of a non-government school has been investigated, then the approaches to the creation of non-government schools have been analyzed. The findings of the research show that non-government schools in different countries have fundamentally different meanings and the distinguishing components of non-government schools in the selected countries of the world have five major bases: 1. Manpower 2. School structure 3. Limits of powers 4. Degree of restrictions 5. Special factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, comparative education, curriculum, educational system, non-governmental school | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد(1396). آموزشوپرورش تطبیقی، تهران: انتشارات سمت.
آقازاده، احمد(1383). آموزشوپرورش در کشورهای پیشرفته صنعتی(آلمان و انگلستان)، انتشارات روان.
یاری قلی، بهبود(1392). بررسی فلسفه ایجاد مدارس غیرانتفاعی و سازگاری آن با عدالت تربیتی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت: رویکردی هرمنوتیکی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 3(2)، 195-210.
پاسالاری، حامد؛ عزیزی، نعمت اله و غلامی، خلیل(1401). بررسی تطبیقی رویکردهای آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت در نظام تربیت معلم ایران، فنلاند، انگلستان و ژاپن. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 5(1)
ابراهیمی مقدم، ندا و خوشچهره، محمد(1395). بررسی تطبیقی آموزشوپرورش کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه.
معدن دارآرانی، عباس و عباسی، پروین(1386). نگاهی دوباره به آموزشوپرورش تطبیقی و رسالتهای آن، تعلیموتربیت.
فلاحپور، رضا(1387). ساختار آموزشوپرورش تا آموزش عالی 93 کشور جهان، وزارت آموزشوپرورش، معاونت آموزشوپرورش نظری و مهارتی.
Jurishmita Borah (2021) Comparative Study Of Government Schools And Private School . Elementary Education Online, 20 (6), 2544-2551 Kishan, Satya. (2021). A Comparative Study in Public and Private Education Sector Silva, Pedro & Nunes, Luis & Seabra, Carmo & Balcão Reis, Ana & Alves, Miguel. (2020). Student selection and performance in higher education: admission exams vs. high school scores. Education Economics. 28. 1-18. 1080/09645292.2020.1782846 Rakshmita, k. & Jashmin,k.s.(2018), “A comparative study on public & private funded schools in Chennai”, International journal of pure and applied mathematics, volume 120, No.5, 245-254 Heck, Joel. (2018). Lutheran Education: What Would Luther Think? Christie, Pam & McKinney, Carolyn. (2018). Decoloniality and 'Model C' schools: Ethos, language and the protests of 2016. Education as Change. 21. 10.17159/1947-9417/2017/2332 Ceka,Ardita,Murati,Rabije. (2016). The Role of Parents in the Education of Children, Vol.7, No.5 Latham, M. (2015). Non-state actors in Education in Developing Countries. A Framing Paper. Draft for Discussion. Background paper to the Annual Research Symposium of the Center for Universal Education. Scheunpflug, Dr & Wenz, Mark. (2015).Non-Governmental Schools in Primary and Secondary Education. Plaatjes, Phillip. (2014). The nature, aims, and values of Seventh-day Adventist Christian education. 10.1007/978-94-017-8972-1_22 Pratham (2013). Annual Status of Education Report(Rural) 2012 Provisional. Toma, E. & Zimmer, Ron (eds) (2012). Charter Schools. Special issue . Economics of Education Review. Volume 31, issue 2. Sander, William & Cohen-Zada, Danny. (2008). Religiosity and parochial school choice: Cause or effect?. Education Economics. Aspinall, Robert. (2008). Japanese Education and the Cram School Business: Functions, Challenges and Perspectives of the Juku (review). The Journal of Japanese Studies. Fielden, John; LaRocque, Norman.(2008):The evolving regulatory context for private education in emerging economies (English). Education working paper series ; no. 14 Washington, D.C. : World Bank Group. Noblit, G. W., Hare, R. D., & Hare, R. D. (1988). Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies (Vol. 11). sage. Brunetti, Gerald.(2020). Alternative Schools: Can They Survive?, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies,Volume 93. Epple, Dennis, Romano, Richard and Zimmer, Ron, (2015), Charter Schools: A Survey of Research on Their Characteristics and Effectiveness, No 21256, NBER Working Papers, National Bureau of Economic Research, Inc, https://EconPapers.repec.org/RePEc:nbr:nberwo:21256. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |