تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,089,949 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,359 |
نگاهی به الزامات موازین بینالمللی حقوقبشر در زمینه حق بر آموزش کودکان مهاجر | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2024.245951.1994 | ||
نویسنده | ||
محیا صفاری نیا* | ||
گروه حقوق دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران | ||
چکیده | ||
چکیده کودکان از جمله گروههای آسیبپذیر انسانی هستند که براساس موازین بینالمللی حقوقبشر لازم است حمایتهای خاصی برای آنها تدارک تا بتوانند به رشد و شکوفایی لازم برسند. در میان عموم کودکان، برخی به جهت وضعیتهای ویژه در معرض آسیبپذیری بیشتر قرار دارند. کودکان مهاجر و همه طیفهای تابعه آن اعم از کودکان آواره، پناهجو، پناهنده، فاقد مکان، بیوطن از جمله گروههای آسیبپذیرتر محسوب میشوند. موازین بینالمللی حقوقبشر برای رعایت حقوق این گروه در ابعاد گوناگون زندگی، احکام متنوعی را بیان داشته است. واکاوی جزئیات مربوط به حق آموزش این گروه از کودکان و تبیین الزامات حقوقی ذیربط که دولتها و سایر بازیگران در سراسر جهان باید رعایت کنند، محور اصلی بررسی حاضر است. به تبع محور یاد شده، مروری بر تعهدات کلی کشورها در حوزه حق بر آموزش نیز انجام پذیرفته است. رهاورد این بررسی، ضمن تاکید بر اینکه هیچ کشوری در این زمینه بدون انواع چالشها نیست، معرفی الزامات حقوقی بینالمللی در خصوص حق بر آموزش گروه کودکان مورد مطالعه است که میتواند برای سیاستگذاران و مجریان حاکمیتی و تشکلهای غیردولتی کشور ما به عنوان جامعه میزبان صدها هزار مهاجر، مورد بهرهبرداری قرار گیرد خصوصا که برای امکان بیشتر تحقق این مهم، برخی توضیحات مرتبط با نظام حقوقی ایران نیز درخلال بحث اصلی ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حق بر آموزش؛ کودکان مهاجر؛ موازین بینالمللی حقوقبشر؛ سازمان ملل؛ تعهدات دولتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Look At International Human Rights Obligations Regarding the Right to Education for Migrant Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahya Saffarinia | ||
Imam Sadiq University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Children, among vulnerable human groups, necessitate specific support in accordance with international human rights standards to ensure their growth and development. Within the general population of children, certain individuals are more susceptible to vulnerability due to specific circumstances. Migrant children and all related subcategories, including homeless, refugees, asylum seekers, stateless, and displaced children, are considered among the most vulnerable groups. International human rights standards have articulated various provisions for safeguarding the rights of these groups in various dimensions of life. This study focuses on the examination of the right to education for these children, elucidating the relevant legal requirements that governments and other stakeholders worldwide must adhere to. In line with this focus, a review of the general commitments of countries in the field of the right to education has also been conducted. The approach of this review emphasizes that no country is without its challenges in this regard and introduces the international legal requirements concerning the right to education for the studied group of children. This analysis can be particularly beneficial for policymakers, governmental executives, and non-governmental organizations in our country, which hosts hundreds of thousands of immigrants. Relevant explanations regarding Iran's legal system have also been presented within the main discourse to further facilitate the realization of this important matter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Right to Education, Migrant Children, International Human Rights Standards, United Nations, Government Commitments | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 |