تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,367 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,083,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,090,400 |
مبانی قرآنی و روایی قاعده میسور و اثر اجتماعی آن در زندگی مردم | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 35، مهر 1403، صفحه 1-20 اصل مقاله (772.37 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/qhs.2024.246785.4007 | ||
نویسندگان | ||
اعظم فتحی1؛ محمود قیوم زاده* 2؛ عباسعلی حیدری3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اندیشه امام خمینی (ره)، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. | ||
2استاد گروه معارف و حقوق، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران. | ||
3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش سعی در بررسی ماهیت قاعده میسور و اثر اجتماعی آن در زندگی مردم داشته و به این منظور ابتدا ادله قاعده میسور مورد بررسی قرار گرفت و سپس کاربرد آن مطرح گردید. این پژوهش به شیوه کتابخانهای انجام شده است. این قاعده در پی آن است که اگر انجام تکلیفی برای فرد به طور کامل به دلیل بیماری، اضطرار، حرج مقدور نباشد، آن بخشی که در توانش است از عهدهاش ساقط نمیگردد. در جامعه هم اگر شرایط اضطرار پیش بیاید، ولی فقیه میتواند با تمسک به این قاعده حکم ثانوی یا حکم حکومتی مقرر نماید. موضوع فقه اجتماعی جامعه است؛ در فقه اجتماعی، شارع برای جامعه اعتبار وجودی قائل شده است. ممکن است یک معامله بین دو شخص از نظر فقهی درست باشد؛ ولی برای جامعه ضرر داشته باشد. نتیجه این پژوهش این است که قاعده میسور یکی از قواعدی است که هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد. همانطور که اضطرار در مورد فرد حکم ثانوی ایجاد میکند، درباره اجتماع هم حکم ثانوی ایجاد خواهد نمود و حاکم اسلامی این اختیار را دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
قاعده میسور؛ حکم ثانوی؛ اضطرار؛ فقه اجتماعی؛ فقه الحدیث. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qur'anic Foundations and Narration of the Mysore Rule and its Social Effect in People's Lives | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Fathi1؛ Mahmoud Qayyumzadeh2؛ Abbasali Heidari3 | ||
1PHD student, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Law and Thought of Imam Khomeini, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran. | ||
2Professor of Jurisprudence and Education Department, Saveh branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Islamic Law, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research tried to investigate the nature of the Mysore rule and its social effect in people's lives, and for this purpose, the evidence of the Mysore rule was first examined and then its application was discussed. This research was done in a library way. This rule is based on the fact that if a person is unable to perform a task completely due to illness, emergency, embarrassment, that part that is in his power is not canceled from his duty. In the society, if there is an emergency situation, but the jurist can establish a secondary ruling or government ruling by adhering to this rule. The subject of social jurisprudence is society; In social jurisprudence, the Shariah has given existence validity to the society. It is possible that a transaction between two persons from a juridical person is correct; But it is harmful to the society. The result of this research is that the Mysore rule is one of the rules that has both individual and social aspects. Just as the emergency creates a secondary ruling for the individual, it will also create a secondary ruling for the community, and the Islamic ruler has this authority. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mysore rule, secondary ruling, urgency, social jurisprudence, hadith jurisprudence | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آخوند خراسانی، شیخ محمد کاظم (1409ق)، کفایة الأصول، قم: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث.
حر عاملی، محمد بن الحسن (1414ق )، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، قم: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث.
حکیم، سید عبدالصاحب (1413ق )، منتقی الاصول، قم: نشر روحانی.
حلی، فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف (1379ش)، ایضاح الفوائد فی شرح المشکلات القواعد، قم: موسسه اسماعیلیان.
خویی، ابوالقاسم (1422ق)، مصباح الاصول، قم: موسسه آثار امام خویی.
دهخدا، علی اکبر (1377ش)، لغت نامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ربانی، محمدباقر؛ ابراهیمیپور، قاسم؛ مقدم، سعید؛ ضمیری، محمدسعید؛ غفاریفر، حسن (1397ش)، درآمدی بر فقه اجتماعی، قم: انتشارات فقهی ائمه اطهار.
ربانی، محمدباقر (1398ش)، فقه و جامعه، قم: انتشارات فقهی ائمه اطهار.
زراعت، عباس (1388ش)، قواعد فقه مدنی، تهران: انتشارات جنگل.
سجادی، سید عبدالقیوم (1381ش)، دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام، دانشگاه باقرالعلوم (ع).
شهید اول، محمد بن مکی (1381ش)، رسائل شهید اول، قم: نشر التایع لمکتب الاسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374ش)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طبیبی، مرتضی، نیازی،عباس (1397ش)، «بررسی ادله قاعده میسور در قرآن و احادیث و کاربرد قاعده در حقوق موضوعه ایران»، فقه و حقوق معاصر، شماره7، صص29-41.
عمید زنجانی، عباسعلی(1388ش)، قواعد فقه بخش حقوق خصوصی، تهران: نشر سمت.
قرائتی، محسن (1387ش)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
محمدی، ابوالقاسم (1377ش)، قواعد فقه، تهران: دادگستر.
مرتضی زبیدی، محمد بن محمد (1414ق )، تاج العروس من جواعر القاموس، بیروت: دارالفکر.
مشایخی، قدرت اله (1383ش)، قاعدههای فقهی، تهران: نشر سمت.
موسوی بجنوردی، سید میرزا حسن. (1377ش)، القواعد الفقهیه، قم: نشر الهادی.
عاملی، زیدالدین بن علی(1389ش)، رسائل شهید ثانی، قم: انتشارات حوزه علمیه قم.
غروی اصفهانی، شیخ محمدحسین (1414ق)، نهایه الدرایه فی شرح الکفایه، قم: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث.
غروی نائینی، میرزا محمدحسن (1376)، فوائد الاصول، قم: نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
مصطفوی، محمد کاظم (1379ش)، قواعد الفقهیه، قم: موسسه نشر اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر.(1393ش)، قواعد الفقهیه، قم: نشر امام علی(ع).
موسوی بجنوردی، سید حسن (1377ش)، قواعد الفقهیه، قم: نشر الهادی.
موسوی خمینی، سید روح الله (1327ق)، انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه، تهران: موسسه تنطیم و نشر آثار امام.
موسوی خمینی، سید روح الله (1368ش)، صحیفه نور، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام.
نوحی، محمدرضا (1386ش)، قواعد فقهی در آثار امام خمینی، تهران: نشر عروج.
نراقی، مولی احمد بن محمد مهدی (1375ش)، عواد الأیام فی بیان قواعد الأحکام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |