تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,090,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,474 |
اشتراک معنوی وجود و ادله آن با تمرکز بر آراء ابن سینا و فخررازی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1403 اصل مقاله (492.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی- مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.246005.1673 | ||
نویسنده | ||
علی انصاری بایگی* | ||
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اشتراک معنوی وجود یکی از بنیانهای اساسی فلسفهی اسلامی است. اینکه آیا «وجود» معنایی یگانه است که در ماهیات و موضوعات مختلف بهکارمیرود یا آنکه «وجود» چندین مفهوم دارد که در هر موضوع یکی از آنها استفادهمیشود که تنها نقطهی اشتراک آنها لفظ «وجود» است؟ این مسئله در سنت مشاء از فلسفهی اسلامی بیش از گذشته طرح و بررسی شدهاست و زمینه را برای نظریاتی همچون اصالت وجود و تشکیک وجود در حکمت متعالیه فراهم آوردهاست. افزون بر این اشتراک معنوی وجودْ بنیانی معرفتی است که در مسائل مختلف الهیاتی، ازقبیل مباحث معناشناسی صفات الهی، زبان دین و... اثرگذار است؛ ازاینرو این مسئله در زمرهی مسائل مهمی است که موردتوجه فیلسوفان مسلمان بودهاست. این تحقیق در صدد است تا با تمرکز بر آراء ابنسینا و فخر رازی گزارشی از گفتوگوی علمی ایشان پیرامون اشتراک معنوی و ادلهی آن ارائهدهد. اینکه ادلهی اشتراک معنوی چیست و چه نقض و ابرامهایی نسبتبه هر کدام از آنها وجود دارد؟ یافتههای این تحقیق نشانگر آن است که فیلسوفان باتوجهبه تقسیم وجود به اقسام مختلف و نیز با نظر به مسئلهی زیادت وجود بر ماهیت و دیگر ادلهْ ادعای خود مبنیبر اشتراک معنوی وجود را اثباتکردهاند؛ با این حال ابنسینا در تلاش است تا درعین پایبندی به نظریهی اشتراک معنایی وجود، با درک دغدغههای مخالفان این نظریه، به تشکیک مفهومی وجود نیز باورمند باشد؛ به این معنا که درعین اشتراک معنایی، صدق وجود بر ماهیات مختلف بهصورت یکسان نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
مشترک معنوی؛ اشتراک لفظی؛ مفهوم وجود؛ ابنسینا؛ فخر رازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The spiritual commonality of existence and its evidence by focusing on the opinions of Ibn Sina and Fakhr-e Razi | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Ansari Baygi | ||
Ph.D of University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Spiritual sharing of existence is one of the basic foundations of Islamic philosophy. Is the concept of existence a single meaning that is used in different matters and subjects, or does existence have several concepts that have their own meaning in each subject and the only point of commonality between them is the word "existence"? This issue has been proposed and investigated in the Islamic tradition of Masha'i philosophy more than in the past and has provided the ground for theories such as the originality of existence, the existence of existence in the transcendental wisdom. In addition, spiritual communion provides one of the foundations of knowledge in theology, such as the semantics of divine attributes, the language of religion, etc. Therefore, this issue is among the important issues that have been the focus of Muslim philosophers. This research aims to present a report on the scholarly dialogue between Ibn Sina and Fakhr al-Din al-Razi, focusing on their views and arguments regarding the concept of universal substantial forms. What are the evidences of spiritual sharing and what are the violations and implications for each of them? The findings of the research show that the philosophers have proved their claim regarding the spiritual sharing of existence with regard to the division of existence into different types and also with regard to the issue of excess of existence over nature and other evidences. However, Ibn Sina is trying to adhere to the theory of the semantic commonality of existence, by understanding the concerns of the opponents of this theory, while believing in the spiritual commonality of existence, he also believes in the conceptualization of existence; In the sense that, while the meaning is shared, the truth of existence is not the same for different essences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Universal concept, spiritual commonality, verbal commonality, concept of existence, Ibn Sina, Fakhr Razi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |