تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,525 |
بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.246426.1787 | ||
نویسندگان | ||
حجت افتخاری* 1؛ جابر افتخاری2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان و دکتری نخصصی برنامه درسی | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تطابق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان بود. روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی اساتید دروس تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجومعلمان ورودی 1399 و 1400 رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید بود. در بخش اساتید از روش نمونهگیری سرشماری استفاده و تمامی اساتید (12 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش دانشجومعلمان، از 425 دانشجومعلمان محصل در دروس تعلیم و تربیت اسلامی، 200 نفر با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. وضعیت برنامه درسی اجرا شده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و فرم مشاهده رفتار مدرسان بررسی شد. دادههای جمع آوری شده با کمک شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد در مجموع میزان مطابقت مولفههای اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه درسی قصد شده دروس تعلیم و تربیت اسلامی با برنامه درسی اجرا شده از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان کمتر از حد متوسط بوده است. از نظر اساتید و دانشجویان مولفه ارزشیابی در درس اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران و مولفه اهداف در درس نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام میانگین بالاتر از حد متوسط را نشان دادند. همچنین در درس فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران از نظر اساتید تنها مولفهی محتوا میانگین بیشتر از حد متوسط را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی قصد شده؛ برنامه درسی اجرا شده؛ دروس تعلیم و تربیت اسلامی؛ رشته علوم تربیتی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the degree of conformity of the intended and implemented curriculum of Islamic education and training courses in the field of educational sciences of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
hojjat eftekhari1؛ Jaber Eftekhari2 | ||
1teacherLecturer at Farhangian University and specialized doctorate in curriculum | ||
2Ph.D student in Philosophy of Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the degree of conformity of the intended and implemented curriculum of Islamic education and training courses in the field of educational sciences of Farhangian University from the point of view of professors and student teachers. The research method was based on the practical purpose and on the basis of the data collection method, a descriptive survey type and the statistical population included all professors of Islamic education courses and student teachers entering 2019 and 2019 in the field of educational sciences of Farhangian Shahid Beheshti Euclid University. In the professors section, the census sampling method was used and all the professors (12 people) were selected as samples. In the student teachers section, 200 of the 425 student teachers in Islamic education courses were selected as a research sample using a simple random method. The status of the implemented curriculum was checked using a researcher-made questionnaire and a teacher behavior observation form. The collected data were analyzed with the help of descriptive and inferential statistical indicators. The results of the data analysis showed that the degree of conformity of the components of the goals, content, teaching methods and evaluation method of the intended curriculum of Islamic education courses with the implemented curriculum from the point of view of professors and student teachers was below average. According to professors and students, the evaluation component in the course of documents, laws and organization of education in the Islamic Republic of Iran and the goals component in the course of the teacher's social role from the perspective of Islam showed a higher than average average. Also, in the philosophy course of formal and general education in the Islamic Republic of Iran, according to the professors, only the content component showed a higher than average average. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intended curriculum, implemented curriculum, Islamic education and training courses, field of educational sciences, Farhangian University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |