تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,678 |
دستورالعمل برنامه سازی تلویزیونی کودک مبتنی بر منظومه رشد قرآنی | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2024.245378.2010 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فیاض* 1؛ ایمان زاغیان2؛ هانی چیت چیان3؛ محمدحسین بخشی زاده مقدم4 | ||
1گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی (علوم شناختی)، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران (پردیس کرج) | ||
3کارشناسی ارشد تفسیر قرآن، عضو گروه مجمع مدارس قران و عترت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، گروه تربیت و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در فرایند جامعهپذیری، نهادهای مختلفی مانند رسانه نقش دارند. هدف از پژوهش حاضر ارائه دستورالعملی شامل اصول و مراحل برنامهسازی کودک مبتنی بر منظومه اسلامی رشد و تحول بوده است. جامعهی مورد مطالعه شامل تمامی کتب مرتبط با رشد اسلامی بوده که تا به حال منتشرشده و نمونهی مورد مطالعه در این تحقیق نیز به روش هدفمند انتخاب شده و شامل مجموعه 15 جلدی در زمینه دوره دوم رشد با رویکرد اخوت (1401-1392) در زمینه رشد و تحول بوده است که با رویکردی اسلامی و با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات نگاشته شده است. این منابع با روش تحلیل محتوای جهتدار کدگذاری شدند. پس از آماده شدن پیشنویس اولیهی دستورالعمل برنامهسازی کودک مبتنی بر منظومه رشد و تحول اسلامی، نسخه اولیه آن جهت بررسی روایی محتوا، به 20 نفر از متخصصان حوزه کودک عرضه شد و مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش مراحل برنامهسازی برای کودکان به عنوان مراحل ارائه شده در دستورالعمل بدین ترتیب تعریف شد: 1- تعیین نسبت موضوع با نیازهای تربیتی دوره دوم رشد 2-طی کردن گامهای پرداختن به موضوع (مراحل تحقق خیرگزینی) 3- انتخاب شیوهی فعالسازی تفکر4-در نظر داشتن الزامات برنامهسازی و 5- انتخاب شیوهی ارزیابی برنامه. در راستای دستیابی به اهداف تربیتی هماهنگ با اسناد بالادستی، تدوین دستورالعملهایی چون دستورالعمل حاضر که مبتنی بر اقتضائات کودک، مراحل و شیوه برنامهسازی را از نظر ساختار و محتوا با رویکردی اسلامی ارائه بدهد اهمیتی بسیار دارد و میتواند اثرگذاری هدفمند برنامههای تلویزیونی را بر کودک افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دستورالعمل؛ برنامهسازی تلویزیونی؛ منظومه رشد قرآنی (اسلامی)؛ کودکی | ||
موضوعات | ||
کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Compilation of the child's programming instruction; based on the Quranic growth system | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh fayyaz1؛ iman zaghian2؛ hani chitchian3؛ mohammadhosein Bakhshizade moghadam4 | ||
1department of psychology, Women research center, Alzahra university, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. student of Cognitive Psychology (Cognitive Sciences) of Tehran Kharazmi University (Karaj Branch), Tehran Iran | ||
3Lecturer and Researcher of Quran and Etrah assembly, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Ph.D of Philosophy of Education, Department of Education and Counseling , Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the process of socialization, various institutions such as the media play a role. The current research was to compile a development of a child planning instruction based on the Islamic system. The studied community includes all the books related to Islamic growth that have been published so far, and the sample studied in this research also purposefully selected from a collection of 15 volumes in the field of the second period of growth with the approach of brotherhood (1401-1392) in the field of growth and development which have been written with an Islamic approach and using the verses of the Holy Quran and hadiths. These sources were coded using the directed content analysis method. After the preparation of the initial draft of the child planning document based on the Islamic growth and development system, its initial version was presented to 20 experts in the field of children in order to check the validity of the content, and it was reviewed and modified. Based on the findings of this research, the stages of programming for children were defined as the stages presented in the document as follows: 1- Determining the relation of the subject with the developmental needs of the second period of growth, 2- Going through the steps of dealing with the issue (stages of the realization of “Al-Kheyr”) 3- Choosing the method of activating thinking 4-Considering the rules of planning and 5-Choosing the program evaluation method. In order to achieve the educational goals in harmony with the upstream instructions, it is very important to compile instruction such as the child planning instruction, which presents the stages and methods of planning based on the child's needs in terms of structure and content with an Islamic approach. And it can increase the targeted effect of television programs on children | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Instruction, television programming, Islamic development system, children | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 |