تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,358 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,049,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,053,246 |
تبیین الگوی بومی سواد رسانه ای در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.246808.1822 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نورانی* 1؛ اکرم گودرزی2؛ سید بشیر حسینی3 | ||
1دانشگاه امام صادق پردیس خواهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران | ||
3دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی الگوی بومی سواد رسانهای در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد بود. بدین منظور 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته تخصصی با خبرگان و یک مطالعه مجزّا انجام شد. تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری باز منجر به شناسایی 262 مفهوم انتزاعی در قالب 37 مقوله و 9 طبقه اصلی شد. سپس این مقولات در فرآیند کدگذاری محوری به یکدیگر مرتبط شدند. درنهایت، 5 قضیه در نتیجه کدگذاری انتخابی به دستآمد. یافتهها نشان داد که «الزامات وعوامل و منابع سوادرسانهای» از طریق راهبردهای «تعاملی، «پژوهشی» و«آموزشی» از عوامل اصلی "راهبری سواد رسانه" بودند. عوامل «رشد گفتمانهای زمینهای»، «ایجاد فرهنگ نقادی»، «تقویت روحیه یادگیری»، «بالا بردن درک عموم نسبت به رسانه و آینده آن»، «آگاهی مسئولین از اهمیت سواد رسانهای»، «زیرساختهای نرم و سخت سوادرسانهای» و «آشتی فضای نخبگانی با فضای عمومی» بهعنوان مهمترین عوامل بسترساز بدست آمد. «بازگشت نهادهای تربیتی به جایگاه اصلیشان»، «بهبود اخلاق عمومی در فضای رسانهای» و «پیشرفت تمدنی» درپیامدهای جمعی و «شکلگیری هویت سالم رسانهای»، «مدیریت مصرف رسانه»، «بهبودسبک زندگی»، «مولدمحوری و تولید محتوای رسانهای» در پیامدهای فردی بهعنوان مهمترین خروجیهای مورد انتظار «راهبری سوادرسانهای» بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ الگوی بومی؛ نظریه داده بنیاد؛ راهبری سواد رسانهای؛ نظام تعلیم و تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the native model of media literacy in the Education System of Islamic Republic of Iran using the grounded theory | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra noorani1؛ Akram Goodarzi2؛ Saiedbashir Hoseini3 | ||
1imam sadiq university | ||
2Faculty member of Imam Sadegh (AS) University, | ||
3Faculty of Communication and Media, University of Broadcasting, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This qualitative research seeks to discover the native model of media literacy in the Education System of Islamic Republic of Iran by using the grounded theory. For this purpose, 12 specialized semi-structured interviews with experts and a separate study have been conducted. Data analysis in the process of open coding led to the emergence of 262 abstract concepts in the form of 37 categories and 9 main classes. Then these categories were related to each other in the axial coding process. Finally, 5 theorems were obtained as a result of selective coding. Data analysis based on the data theory of the Foundation shows that "characteristics and requirements of media literacy" and "factors and sources of media literacy" as primary and secondary causal factors through the strategies of "interactive mechanisms and maximum use of all potential capacities of society" ", "research mechanisms" and "educational mechanisms" play a role in " Leadership of media literacy" as a central category. Factors "Growth of contextual discourses", "Creation of critical culture", "Strengthening the spirit of learning", "Raising the public's understanding of media and its future", "Awareness of officials of the importance of media literacy", "Soft and hard media literacy infrastructures" and "reconciliation of the elite space with the public space" were obtained as the most important factors."The return of educational institutions to their original position", "Improvement of public ethics in the media space" and "civilizational progress" in collective consequences and "the formation of a healthy media identity", "media consumption management", "lifestyle improvement", "productive centrality and production of media content" in individual outcomes are defined as the most important expected outputs of "media literacy management and structure". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
key words:Media literacy, native model, Grounded theory, Leadership of media literacy, Education System | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |