
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 527 |
تعداد مقالات | 4,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,475,284 |
بررسی تعامل نفس و بدن در سیر کمال نفس ازنظر ابنسینا با محوریت قصیدهی عینیه | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
دوره 28، شماره 72، اسفند 1403، صفحه 115-136 اصل مقاله (698.05 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.246669.1690 | ||
نویسندگان | ||
عینالله خادمی1؛ راحله ابراهیمی2؛ علی قنواتی3؛ اسماء اسحاقی نسب* 4 | ||
1استاد گروه فلسفه وکلام اسلامی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2دانشآموختهی کارشناسی ارشد فلسفه وکلام، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه و کلام، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری فلسفه و کلام، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران . | ||
چکیده | ||
قصیدهی عینیه یکی از آثار تمثیلی و منظوم ابنسینا، اثری فلسفی است که به بررسی رابطهی نفس و بدن رداخته و جنبههای مختلف آن را تحلیلکردهاست. در این اثر سه جایگاه برای نفس و بدن در مسیر کمال نفس ترسیمشدهاست. جایگاه نخست به پیوند نفس و بدن اختصاص دارد و به مبانی فلسفی این تعلق میپردازد. این مبانی نشانمیدهد که بدن بهعنوان ابزاری برای فعالیتهای نفس، نقشی حیاتی در آغاز حرکت کمالی آن دارد. جایگاه دوم به نقش دوگانهی بدن میپردازد. ابنسینا بیانمیکند که از یک سو نفس به بدن متمایل است و بههمینخاطر از مکتب گنوسیـ که بدن را بیارزش میداندـ فاصلهمیگیرد؛ از سوی دیگر بهدلیل علاقهی ذاتی نفس به عقل، بدن را ابزاری محدودکننده قلمدادمیکند و از آن فاصلهمیگیرد. این تعارضْ نشاندهندهی طبیعت دوگانهی ارتباط نفس و بدن است. جایگاه سوم به ترک بدن و صعود نفس اختصاص دارد که در آن، نفس از قیدهای جسمانی رهایی مییابد و بهسوی کمال مطلق حرکتمیکند. این مرحلهْ نماد جدایی کامل نفس از بدن و دستیابی به درجات بالای عقلانی است. در این مقاله تلاششدهاست تا ضمن بررسی دقیق هر جایگاه، مبانی فلسفی مرتبط نیز بهصورت جامع تحلیل شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفیـتحلیلی است و بر پایهی تفسیر آثار فلسفی ابنسینا شکلگرفتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
نفس؛ بدن؛ سیر کمال؛ قصیدهی عینیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Relationship between the Soul and the Body in the Process of Perfection from Ibn Sina's Perspective with Focusing on the Eyniyyeh_Ode | ||
نویسندگان [English] | ||
ennollah khademi1؛ raheleh ebrahimi2؛ ali ghanavati3؛ asmaa esaghinasab4 | ||
1Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran. | ||
2. MA in Philosophy and Theology, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
3Ph.D. student in Philosophy and Theology, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran. | ||
4Ph.D. student in Philosophy and Theology, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Eyniyyeh_Ode , one of Avicenna's allegorical and poetic works, is a philosophical piece that examines the relationship between the soul and the body and analyzes its various aspects. This work outlines three stages in the soul's journey toward perfection. The first stage focuses on the connection between the soul and the body, explaining the philosophical foundations of this bond. These foundations highlight the body's essential role as an instrument for the soul's initial activities in its journey toward perfection. The second stage addresses the dual nature of the body. On the one hand, the soul is inclined toward the body, distancing itself from the Gnostic school that devalues the body. On the other hand, due to the soul's intrinsic attraction to intellect, it perceives the body as a limiting factor and distanced from it. This duality illustrates the complex interaction between the soul and the body. The third stage pertains to the soul's detachment from the body and its ascension, symbolizing the soul's ultimate liberation from physical constraints and its attainment of absolute intellectual perfection.The present article aims to thoroughly examine each stage through analyzing its underlying philosophical principles. The research method employed is descriptive-analytical and is based on an interpretation of Avicenna's philosophical works. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the soul, the body, process of perfection, Eyniyyeh_ode | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |