
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,419 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,315,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,314,913 |
واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان مراکز پیشدبستانی از فرایندهای جاری ابعاد تربیت توحیدی در دوره سیادت | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.246804.1821 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلیمی1؛ سوسن بهرامی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش واکاوی فرایندهای جاری ابعاد تربیت توحیدی در مراکز پیش-دبستانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن مربّیان پیشدبستانی ناحیه چهار شهر قم بودند که 13نفر از ایشان با روش نمونهگیری هدفمند با توجه به معیار اشباع دادهها، تکرار اطلاعات انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که چارچوب ان بر اساس تحلیل محتوای ادبیات پژوهش بر مبنای سه بعد شناختی، عاطفی و عملی تربیت توحیدی، تدوین و بر اساس نظرخواهی از سه متخصص مورد تایید قرار گرفت. پس از انجام مصاحبه، داده ها با نرمافزار شانون و MAXQDA(20) تحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که در بعد شناختی، مولفه استفاده از زبان و ادبیات متناسب با فهم کودک در معرفی خدا و مولفه الگوی حسنه بودن والدین و مربیان در رابطه با خدا برای کودک، در بعد عاطفی، مولفه پرورش و تقویت اشتیاق کودک به پرسشگری و کنجکاوی و مولفه تاثیر محبت والدین و مربیان در رابطه کودکان با خدا در بعد عملی، مولفه تناسب فعالیتهای عملی با امیال و آزادی کودک بیشترین کاربرد را داشته است. دوره سیادت، دوره تشکیل مبانی و بنیانهای تربیت توحیدی درکودک است که ازطریق ارتباط با اطرافیان، محیط، والدین و بهویژه مربّیان برقرار میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ تربیت توحیدی؛ دوره سیادت؛ پیشدبستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Preschool Teachers' Lived Experiences of Current Processes in Monotheistic Education During the Sovereignty Period | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Salimi1؛ Susan Bahrami2 | ||
1M.A. in Educational psychology, Department of Education, Faculty of the Humanities and Literature, University of Qom, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor in Educational Sciences Department, Literature & Human Sciences Faculty, University of Qom, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to investigate the current processes of monotheistic education in preschool centers. This qualitative research employed a descriptive phenomenological approach, focusing on preschool teachers from the fourth district of Qom City, Iran. Thirteen teachers were selected through purposive sampling based on data saturation criteria and information repetition. Data were collected through semi-structured interviews, with the interview framework developed based on a content analysis of existing literature on the cognitive, affective, and practical dimensions of monotheistic education. The collected data were analyzed using SHANNON and MAXQDA (version 20) software. The findings indicated that, in the cognitive dimension, key factors included using child-friendly language and literature to introduce the concept of God. Parents and teachers also acted as important role models in shaping the child’s relationship with God. In the affective dimension, fostering curiosity and inquiry, along with the influence of parental and teacher affection on the child's connection with God, were emphasized. In the practical dimension, aligning activities with children's interests and promoting their independence were most frequently applied. Thus, the sovereignty period is essential for establishing the foundations of monotheistic education for children, which is shaped through their interactions with their environment, parents, and especially teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
child, monotheistic education, sovereignty period, preschool | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |