
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 532 |
تعداد مقالات | 4,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,946,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,613,674 |
ادراکات پایدار در اندیشة ابنسینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.247488.1711 | ||
نویسنده | ||
فتانه تواناپناه* | ||
دکترای فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در آراء ابنسینا در ضمن بحث از ملکات به معارف و مدرَکات ازمنظر پایدارگی و رسوخ توجهشدهاست. سوی دیگر این بحثْ جستوجو در نقش تکرار و عادت در شکلگیری ملکات و تأثیر آن بر معلومات و معارف است. این تحقیق به پرسشهایی نظیر «چگونه تکرار و عادت میتواند به شکلگیری ادراکات پایدار منجر شود؟» پاسخمیدهد. ابنسینا در فلسفة خود دو تقسیم برای ورود به قلمرو ادراکات پایدار مطرحمیکند. ایشان ابتدا به تقسیم کیفیتها، هیئت، و حالتهای نفسانی به طبیعی و اکتسابی میپردازد. در قسم کیفیات اکتسابی دربارة نقش تکرار و عادت در تشکیل معارف راسخ سخنمیگوید. وی در تقسیم دیگری کیفیات و حالات نفسانی را بسته به جایگاه و محل بروز آنها تقسیممیکند: بهبیانِ وی کیفیات موجود در نفس ناطقه یا بهگونهایاند که زوال و انحلال آنها سخت و گاهی ممتنع است، یا اینکه به آسانی در معرض تغییر و دگرگونی قرار دارند. او این دو قسم را بهترتیب «ملکه» و «حال» نامیدهاست. ابنسینا در کتاب شفاء، بخش منطق مقولات نیز بیانمیکند که علوم و فضایل بهنوعی از ملکاتاند. نشاندهندة تأکید بر ملکهسازی و توجه به ادراکات پایدار در تفکر اوست. این مطالعه با روشی توصیفیـتحلیلی «طبیعیسازی علوم و معارف» را از دیدگاه ابنسینا در ارتباط با ملکهسازی تبیینمیکند؛ چراکه ملکات بهمثابة طبیعت دوم مطرحاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراکات پایدار؛ ملکات؛ ابنسینا؛ عادت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Stable Cognitions in the Thought of Avicenna | ||
نویسندگان [English] | ||
Fataneh TavanaPanah | ||
Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge and cognitions in Avicenna's thought can be examined from two perspectives: that of stability and its absence. The stability of knowledge in Avicenna's literature is articulated through terms such as " Permanent state " (Malake). The primary aim of this study is to investigate the role of repetition and habit in the formation of these Permanent states and their impact on awareness. This research addresses questions such as, "How can repetition and habit lead to the establishment of stable cognitions?"Avicenna introduces two classifications for entering the realm of stable cognitions in his philosophy. First, he divides qualities, states, and faculties of the soul into two categories: natural and acquired. Natural qualities exist in the soul inherently and non-acquisitively, while acquired qualities are formed through habit and repetition. In this context, he emphasizes the role of repetition and habit in the formation of virtues and asserts that such knowledge is difficult to alter or eliminate.In his second classification, Avicenna distinguishes qualities and states of the soul based on their locus and manifestation: those that exist in the rational soul and those that are manifest in the body.Qualities residing in the rational soul can either be such that their dissolution and disintegration is difficult, or sometimes impossible, or they may readily be subject to change and transformation. He labels these two categories respectively as "Permanent state" (Malake) and state linking the exploration of immutable virtues located in our rational soul to the concept of virtue at the level of cognition.In his works, including "The Book of Healing" and "The Logic of Categories," Avicenna further asserts that sciences and virtues are, in a sense, virtues themselves. This concept relates to the "naturalization of knowledge and cognition" and signifies a stress on virtue cultivation and attention to stable cognitions within his philosophical thought. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
stable perceptions, Avicenna, permanent state | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |