
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 524 |
تعداد مقالات | 4,543 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,689,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,448,384 |
ادراکات پایدار در اندیشه ابنسینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.247488.1711 | ||
نویسندگان | ||
فتانه تواناپناه* 1؛ قاسمعلی کوچنانی2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2هیأت علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
معارف و مدرکات در آراء ابن سینا از منظر پایدارگی و رسوخ در ضمن بحث از ملکات مورد توجه قرار گرفته اند سوی دیگر این بحث، جستجو از نقش تکرار و عادت در شکلگیری ملکات و تأثیر آن بر معلومات و معارف است. این تحقیق به پرسشهایی نظیر «چگونه تکرار و عادت میتوانند به شکلگیری ادراکات پایدار منجر شوند؟» پاسخ میدهد. ابن سینا دو تقسیم برای ورود به قلمرو ادراکات پایدار در فلسفه خود مطرح میکند. ابتدا، ایشان به تقسیم کیفیتها، هیأت، و حالتهای نفسانی به طبیعی و اکتسابی میپردازد. در کیفیات های اکتسابی به نقش تکرار و عادت در تشکیل معارف راسخ سخن می گوید. ابنسینا همچنین در تقسیم دومی، کیفیتها و حالات نفسانی را بسته به جایگاه و محل بروز آنها تقسیم میکند: به بیان وی کیفیتهای موجود در نفس ناطقه یا به گونهای هستند که زوال و انحلال آنها سخت و گاهی ممتنع است، و یا اینکه به آسانی در معرض تغییر و دگرگونی قرار دارند. او این دو قسم را به ترتیب "ملکه" و "حال" نامیده است. ابنسینا در کتاب شفا و منطق مقولات نیز بیان میکند که علوم و فضایل به نوعی ملکات هستند. این موضوع به مربوط میشود و نشاندهنده تأکید بر ملکه سازی و توجه به ادراکات پایدار در تفکر اوست. این مطالعه با روشی توصیفی-تحلیلی «طبیعیسازی علوم و معارف» را از دیدگاه ابن سینا در ارتباط با ملکه سازی تبیین می کند. ملکات به مثابه طبیعت دوم مطرح ااند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراکات پایدار؛ ملکات؛ ابنسینا؛ عادت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Stable Cognitions in the Thought of Avicenna | ||
نویسندگان [English] | ||
Fataneh TavanaPanah1؛ Ghasemali khouchnani2 | ||
1Tehran | ||
2University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge and cognitions in Avicenna's thought can be examined from two perspectives: that of stability and its absence. The stability of knowledge in Avicenna's literature is articulated through terms such as " Permanent state " (Malake). The primary aim of this study is to investigate the role of repetition and habit in the formation of these Permanent states and their impact on awareness. This research addresses questions such as, "How can repetition and habit lead to the establishment of stable cognitions?"Avicenna introduces two classifications for entering the realm of stable cognitions in his philosophy. First, he divides qualities, states, and faculties of the soul into two categories: natural and acquired. Natural qualities exist in the soul inherently and non-acquisitively, while acquired qualities are formed through habit and repetition. In this context, he emphasizes the role of repetition and habit in the formation of virtues and asserts that such knowledge is difficult to alter or eliminate.In his second classification, Avicenna distinguishes qualities and states of the soul based on their locus and manifestation: those that exist in the rational soul and those that are manifest in the body.Qualities residing in the rational soul can either be such that their dissolution and disintegration is difficult, or sometimes impossible, or they may readily be subject to change and transformation. He labels these two categories respectively as "Permanent state" (Malake) and state linking the exploration of immutable virtues located in our rational soul to the concept of virtue at the level of cognition.In his works, including "The Book of Healing" and "The Logic of Categories," Avicenna further asserts that sciences and virtues are, in a sense, virtues themselves. This concept relates to the "naturalization of knowledge and cognition" and signifies a stress on virtue cultivation and attention to stable cognitions within his philosophical thought. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
stable perceptions, Avicenna, permanent state | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |