
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 542 |
تعداد مقالات | 4,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,244,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,879,280 |
شناسایی و اولویتبندی چالشهای ارزیابی عملکرد در شبکههای سلسله مراتبی چندگانه: نقش وزارت کشور در دولت | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 3 - شماره پیاپی 41، مهر 1403 اصل مقاله (669.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2025.248068.3654 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی حیدری* 1؛ وحید یاوری2؛ محمد واثقی بادی3؛ مهدی حیدری اشکجان پهلو1 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی و مدیریت دولتی، گروه حکمرانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران ایران | ||
3فارغ التحصیل دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از اشکال پیچیده حکمرانی در بخش عمومی، ساختار سلسلهمراتبی چندگانه یا هتراکی است که وزارت کشور بهعنوان راهبر آن نقش هماهنگکننده میان نهادهای متعدد را ایفا میکند. این نقش، در عین عدم مداخله مستقیم در اجرای سیاستها، مسئولیت پاسخگویی نسبت به نتایج را بر دوش وزارتخانه میگذارد و ارزیابی عملکرد آن را با چالشهای جدی روبهرو میسازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشهای ارزیابی عملکرد در این ساختار، پس از مرور ادبیات نظری، با استفاده از روش تحلیل مضمون و انجام مصاحبه با ۱۶ نفر از مدیران ارشد وزارت کشور، ۱۵ مؤلفه اصلی از چالشها را استخراج کرد. در مرحله بعد، با بهرهگیری از روش دلفی فازی و نظرسنجی از ۱۰ نفر از خبرگان حوزه حکمرانی، مؤلفههای شناساییشده اولویتبندی شدند. نتایج نشان میدهد که مهمترین چالشهای ارزیابی عملکرد وزارت کشور در چهار دسته کلی قرار میگیرند: چالشهای ادراکی، چالشهای مرتبط با شاخصها، چالشهای آماری و چالشهای فرایندی. در این میان، مؤلفههایی مانند عدم تفاهم میان ارزیاب و ارزیابیشونده، ضعف قوانین بالادستی، و درهمتنیدگی عملکرد وزارت کشور با نهادهای دیگر، بالاترین اولویت را داشتند. این مطالعه با روشنسازی ماهیت چندلایه و پیچیده ارزیابی در ساختارهای هتراکی، بر ضرورت بازنگری در شاخصها، تقویت ظرفیت ارزیابان، و ایجاد درک مشترک میان ذینفعان برای ارتقاء کیفیت نظام ارزیابی تأکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی؛ وزارت کشور؛ سلسلهمراتبی چندگانه؛ ارزیابی عملکرد؛ تحلیل مضمون؛ دلفی فازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Prioritizing Performance Assessment Challenges in Multi-Hierarchical Networks: The Role of the Ministry of Interior in the Government | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa heidari1؛ vahid yavari2؛ mohammad vaseghy badi3؛ mahdi Heydari Ashkejan Pahlou1 | ||
1Master student of Islamic Studies and Public Administration, Department of Governance, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University (AS), Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
3Graduated from the University of Tehran with a PhD in Public Administration. | ||
چکیده [English] | ||
Performance assessment in complex public sector governance, such as multi-hierarchical or heterarchical structures, presents significant challenges. This is particularly true for entities like the Ministry of Interior, which acts as a coordinator among various institutions and bears accountability for outcomes despite not directly implementing policies. This study aimed to identify and prioritize these performance assessment challenges within such a structure. Following a literature review, researchers conducted semi-structured interviews with 16 senior Ministry managers. Thematic analysis yielded 15 key challenge components. These components were then prioritized using a fuzzy Delphi method involving 10 governance experts. The findings categorize the main challenges into four broad types: perceptual, indicator-related, statistical, and procedural. Among the most critical issues identified were the lack of mutual understanding between assessors and assessees, weaknesses in upstream regulations, and the difficulty of disentangling the Ministry's performance from that of other interconnected institutions. Highlighting the complex nature of assessment in heterarchical settings, the study stresses the necessity of revising performance indicators, strengthening assessor capabilities, and fostering a shared understanding among stakeholders to improve the effectiveness of performance assessment systems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Governance, Ministry of Interior, Multi-hierarchical Structure, Performance Assessment, Thematic Analysis, Fuzzy Delphi | ||
مراجع | ||
بیکدلو، فهیمه و رهنورد، فرجاله (۱۳۹۶). سنجش هماهنگی میانسازمانی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن در سازمانهای عمومی. فرایند مدیریت و توسعه. ۳۰ (2). ۳–۲۲.
دانائیفرد، حسن (۱۳۹۵). نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی: گذشته، حال و آینده (جلد اول). تهران: انتشارات سمت.
رفیعزاده، علاءالدین و رونق، یوسف (1392). مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمیکاربردی (سازمان مدیران کارکنان). تهران: انتشارات فرمنش.
عابدیجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (۱۳۹۰). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2). 151-198.
غلامپور آهنگر، ابراهیم (۱۳۹۵). مروری بر مفهوم حکمرانی شبکهای 3 (1). شماره مسلسل: 35688743. مرکز پژوهشهای مجلس.
مطهری، مهدی؛ سلطانی، ایرج و دوازدهامامی، حمید (۱۴۰۰). طراحی الگوی مدیریت عملکرد سازمانهای دولتی بر اساس رویکردهای اجتماعی با استفاده از روش آمیخته ترکیبی کمی و کیفی دادهها (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی شهرستان نجفآباد - اصفهان). نشریه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت. ۱2 (2). 113-132.
مقیمی، سید محمد؛ پورعزت، علیاصغر؛ لطیفی، میثم و ابراهیمی، امید (۱۴۰۰). ارائه مدلی جامع از مشارکت خبرگان و تشکلهای مردمنهاد در مدیریت عملکرد بخش عمومی فصلنامه مدیریت دولتی. 13 (2). ۳–۲۸. https://doi.org/10.22059/jipa.2020.306648.2779
وزارت کشور. (2024, January 30). اهداف وزارت کشور. دریافتشده از https://old.moi.ir/fa/page/1280
Ansell, C., & Torfing, J. (2016). Handbook on Theories of Governance. northampton: Edward Elgar Publishing.
Bevier, M. (2012). Governance: A Very Short Introduction. Oxford University Press. Retrieved from https://books.google.com/books?id=N5q0nQAACAAJ.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3 (2). 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa .
Dekker, E., & Kuchar, P. (2021). Heterarchy. In A. Marciano, & G. B. Ramello (Eds.). Encyclopedia of Law and Economics Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7883-6_640-2
Mueller, Elisabeth. (2021). Towards a Theory of Network Facilitation: A Microfoundations Perspective on the Antecedents, Practices and Outcomes of Network Facilitation. British Journal of Management. 32. 10.1111/1467-8551.12470.
Hadorn, S. (2022). Network management and governance in policy implementation : the case of smoking prevention programs. Switzerland: Cham.
Kapucu, N., & Demiroz, F. (2011). Measuring performance for collaborative public management using network analysis methods and tools. Public Performance & Management Review. 34 (4). 549-579.
Koliba, Christopher; Meek, Jack W.; Zia, Asim; Mills, Russell W. (2019). Governance networks in public administration and public policy. Second edition. New York: RoutledgeTaylor & Francis Group.
Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tatsuta, R., & Mieno, H. (1993). The Max-Min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration. Fuzzy Sets and Systems. 55 (3). 241–253.
Levi-Faur, David (ed.) , The Oxford Handbook of Governance (2012). online edn, Oxford Academic, 18 Sept. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/ 9780199560530 .001 .0001, accessed 3 Feb. 2024.
Maestas, C. D., Atkeson, L. R., Croom, T., & Bryant, L. A. (2008). Shifting the Blame: Federalism, Media, and Public Assignment of Blame following Hurricane Katrina. Publius. 38 (4). 609–632.
Mars, Diane. (2013). Heterarchy: An Interorganizational Approach to Securing the United States Against a Pandemic Threat. Policy Perspectives. 20. 10.4079/pp.v20i0.11788.
Miura, S. (2014). heterarchy. Encyclopedia Britannica. 17 (6). 38-51. https://www.britannica.com/topic/heterarchy
OECD (2020), Improving Governance with Policy Evaluation: Lessons From Country Experiences, OECD Public Governance Reviews, OECD Publishing, Paris,
Paquin, R. L., & Howard-Grenville, J. (2013). Blind Dates and Arranged Marriages: Longitudinal Processes of Network Orchestration. Organization Studies. 34. 1623-1653. https://doi.org/10.1177/0170840612470230
Provan, Keith & Kenis, Patrick. (2008). Modes of Network Governance: Structure, Management, and Effectiveness. Journal of Public Administration Research and Theory. 18. 10.1093/jopart/mum015.
Roy, T. K., & Garai, A. (2012). Intuitionistic fuzzy delphi method: more realistic and interactive forecasting tool. Notes on Intuitionistic fuzzy sets. 18 (2). 37-50.
Schneider, V., Hyner, D. (2006). Security in Cyberspace: Governance by Transnational Policy Networks. In: Koenig-Archibugi, M., Zürn, M. (eds) New Modes of Governance in the Global System. International Political Economy Series. Palgrave Macmillan, London.
Stephenson, K. (2008), Rethinking governance: Conceptualizing networks and their implications for new mechanisms of governance based on reciprocity, in T. Williamson (ed.) , The Handbook of Knowledge Based Policing: Current Conceptions and Future Directions, San Francisco, CA: Wiley. pp. 323–340.
Saunders, M., Lewis, P., Thornhill, A., & Bristow, A. (2015). Research methods for business students (7th ed.). Pearson.
Singh, N. (2023). Policy and Program Design and Evaluation in Complex Situations. In: Chakraborti, A., Haven, E., Patra, S., Singh, N. (eds) Quantum Decision Theory and Complexity Modelling in Economics and Public Policy. New Economic Windows. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-38833-0_8
Torfing, J. (2007). Introduction: Democratic Network Governance. In: Marcussen, M., Torfing, J. (eds) Democratic Network Governance in Europe. Palgrave Macmillan, London.
Abedi Jafari, H., Taslimi, M. S., Faqihi, A., & Sheikhzadeh, M. (2011). Content analysis and theme networks: A simple and efficient method for explaining patterns in qualitative data. Strategic Management Thought (Andisheh Modiriyat). 5(2). (In Persian)
Beikdelo, F., & Rahnavard, F. (2017). Measuring inter-organizational coordination and identifying its influencing factors in public organizations. Process Management and Development. 30 (2). 3–22. Retrieved from http://jmdp.ir/article-1-2417-fa.html (In Persian)
Danaeefard, H. (2016). Managerial movements in the public sector: Past, present, and future (Vol. 1). Tehran: SAMT Publications. (In Persian)
Gholampour Ahangar, A. (2016). A review of the concept of network governance. [Journal Name Missing]. 3 (1). Article Serial No. 35688743. (In Persian)
Motahari, M., Soltani, I., & Davazdahamami, H. (2021). Designing a performance management model for public organizations based on social approaches using a mixed-method (quantitative and qualitative) strategy: Case study of public organizations in Najafabad, Isfahan. Public Policy in Management Journal. 12 (2). Retrieved from https://civilica.com/doc/1585883/ (In Persian)
Moghimi, S. M., Poorazat, A. A., Latifi, M., & Ebrahimi, O. (2021). A comprehensive model for the participation of experts and NGOs in public sector performance management. Public Management Quarterly. 13 (2). 3–28. https://doi.org/10.22059/jipa.2020.306648.2779 (In Persian)
Ministry of Interior. (2024, January 30). Objectives of the Ministry of Interior. Retrieved from https://old.moi.ir/fa/page/1280 (In Persian)
Rafeezadeh, A., & Ronagh, Y. (2013). Performance management and evaluation: A scientific-applied approach (Organization of Staff Managers). Tehran: Farmanesh Publications. (In Persian)
Yavari, V. (2011). Designing a conceptual model of organizational performance management for the Endowments and Charity Affairs Organization. Doctoral dissertation, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Management and Accounting. https://sma.atu.ac.ir/fa (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |