
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 532 |
تعداد مقالات | 4,630 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,939,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,609,351 |
تحلیل محتوای توسعه سازمانهای رسانهای با رویکرد مهندسی ارزش | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقاله 9، دوره 32، شماره 1 - شماره پیاپی 67، مرداد 1404، صفحه 305-346 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2025.247126.2067 | ||
نویسنده | ||
فائزه فرهودی* | ||
استادیار دانشکده مدیریت، علوم اجتماعی و رسانه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، جمهوری اسلامی ایران | ||
چکیده | ||
رسانهها مهمترین وسیله جهت رسیدن به اهداف فرهنگی و اجتماعی قلمداد میشوند و به تبع آن سازمانهای رسانهای نقطه اتصال محتوای رسانهها با نظامهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند که توسعه آنها به توسعه همهجانبه در کشور کمک می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای توسعه سازمانهای رسانهای با استفاده از فرآیند مهندسیارزش است. پژوهش حاضر به شکل کیفی و از طریق تحلیل محتوا انجام شد. با 9 نفر از مدیران سازمانهای رسانهای(خبرگزاری بینالمللی قرآن؛ رادیو معارف، رادیو قرآن، شبکهقرآن و روزنامه جامجم) مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت و سپس سه مرحله کدگذاری (استخراج مفاهیم اساسی، مقولهها، و گزارهها) جهت تحلیل دادهها انجام شد. نتایج نشان داد به کارگیری نیرویانسانی متخصص، خوشفکر؛ تشکیل کارگروه توسعه؛ توسعه مهارت مدیران میانی؛ و برقراری ارتباط مستمر با سازمانها در حوزه توسعه منابع انسانی کاربردیترین ایده است. در حوزه توسعه امکانات و تجهیزات مهمترین ایده، بهرهگیری از سیاستهای بودجهبندی صحیح و توسعه فناوریهای جدید است؛ لزوم استفاده از فناوریهای جدید جهت ارتقای سایت و سئو، پخش برنامهها از تلویبیون و ایرانصدا، استفاده از تکنیکهای پوشش خبری، تکنیکهای اقناع مخاطب، مخاطبسنجی و تولید محتوا بر مبنای نظرات مخاطبان داخلی و بینالمللی؛ پژوهشمحور نمودن فرآیندهای سازمانی، پرهیز از سانسور، اغراق، شایعه و عدمشفافیت؛ اهمیت به خلاقیت و حمایت مادی و معنوی از کارمندان خلاق؛ پیگیری امور تا اجرایی شدن ایدهها؛ از مهمترین یافتههای پژوهش است. در راستای توسعه سازمانهای رسانهای، میبایست منابعانسانی به خلاقیت مجهز شوند تا با استفاده از تکنیکهایی مثل مهندسی ارزش، امکانات سازمان را در جهت حصول توسعه به کار بگیرند و مدیران به جنبههای اساسی توسعه توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعهسازمانی؛ خلاقیت؛ سازمانهای رسانهای؛ کاهش هزینه؛ مهندسی ارزش؛ نوآوری | ||
موضوعات | ||
توسعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of Development of media organizations with value engineering approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Farhoodi | ||
Assistant Professor, Faculty of Management, Social Sciences and Media, University of Religions and Denominations, Qom, I.R.Iran | ||
چکیده [English] | ||
the main purpose of this research is content analysis of the development of media organizations using the value engineering process. The media are considered the most important means of achieving goals, and media organizations are the point of connection between the content of the media and the political and social systems of the society, whose development will help the comprehensive development of the society. qualitative content analysis. A semi-structured interview was conducted with 9 managers of media organizations (International Quran News Agency [IQNA]; Maarif Radio, Quran Radio, QuranTV and Jam Jam Newspaper), followed by stages of coding for data analysis (extracting basic concepts and propositions and categories). Findings show that Employing expert, well-thought-out manpower; formation of the development working group; skill development of middle managers; And establishing continuous communication with organizations in the field of human resources development is the most practical idea. In the field of facilities and equipment development, the most important idea is to take advantage of correct budgeting and develop new technologies; The need to use new technologies to improve SEO, broadcast on TV and IranSada, use news coverage techniques, audience persuasion, audience measurement and content production based on the opinions of domestic and international audiences; making organizational processes research-oriented, avoiding censorship, exaggeration, rumors and lack of transparency; importance to creativity and material and spiritual support of creative employees; Follow-up until the implementation of ideas; It is one of the most important findings of the research. human resources should be equipped with creativity to use the organization's facilities to achieve development using techniques such as value engineering, and managers should pay attention to the basic aspects of development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational development, creativity, media organizations, cost reduction, value engineering, innovation | ||
مراجع | ||
بهزادی، کامران؛ امامقلیزاده، سعید و رضوی، حمیدرضا (1400). شناسایی ابعاد توسعه فرهنگی (تحلیل کیفی پیرامون سازمانهای فرهنگی با رویکرد ارزیابی سلسله مراتبی). مطالعات هنر اسلامی، 18(44)، 91-101.
پوررضا، محمد؛ ذوالنوریان، محمدهادی و عطری، عرفان (1392). آشنایی با مهندسی ارزش. تهران: مرجعدانشمهندسی ارزش ایران.
تقیزاده، هوشنگ و ضیائیحاجیپیرلو، مصطفی (1395). بررسی روابط درونی مؤلفههای توانمندسازی کارکنان با توسعه الگوی ساختاری ـ مقایسهای. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)، 8(2)، 85-111.
جبارپور، فائزه (1399، 28 بهمن). نقش تکنولوژی در ارتباطات سازمانهای رسانهای. خبرگزاری مهر. قابل دسترس: https://www.mehrnews.com
جهانکن، محمد و میرمحمدصادقی، علیرضا (1396). ارائه مدلی از تأثیر مهندسی ارزش و چابکی سازمان در ارتقای توان رقابتی شرکتهای پیمانکاری صنعت ساختمان. فصلنامه مهندسی و مدیریت ساخت، 2(4)، 30-42.
حرمتیدوست، ابوالفضل (1399، 16 اسفند). نقش فرایند مهندسی ارزش در بهبود فعالیتهای سازمانی. پنجمین همایشبین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان، ایران.
حیدریدهویی، جلیل و حسینیدهشیری، جلالالدین (1398). شناسایی راهبردهای کاهشهزینه زنجیره تأمین کابل و امکانات نیروگاه با بهرهگیری از رویکرد مهندسی ارزش. مطالعات مدیریت صنعتی، 17(52)، 125-152.
خجسته باقرزاده، حسن (1394). تفاوت سازمانهای رسانهای با سازمانهای صنعتی. رسانه و فرهنگ، 5(2)، 21-37.
خراسانچی، مهرناز؛ فتاحی، رحمتالله؛ بابالحوائجی، فهیمه؛ حریری، نجلا و نوشینفرد، فاطمه (1400). مقولهها، مؤلفهها و گویههای تفکر پلتفرمی برای توسعه و اثربخشی خدمات کتابخانهعمومی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 32(1)، 76-96.
خواجهزاده، مهدی (1402، 18 آذر). مدیریت تغییرات فناوری در رسانه. مجله ویستا: https://vista.ir/w/a/16/hf7jm (20/01/2024)
دلیلی، امیر؛ شیبانی اصل، نسیم؛ احیایی، سمیه؛ موحدی، مصطفی و ابراهیمی، مهرنوش (1401). مفهوم پردازی مهندسی ارزش در سازمانهای تولیدی و خدماتی. پژوهشهای علوم مدیریت، 4(10)، 53-67.
رضایی، مصطفی؛ رضایی، وجیهه و رضایی، سمیه (1393، 2 بهمن). رویکرد مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمانهای رسانهای. اولین سمپوزیوم بینالمللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار. تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند.
روشندلاربطانی، طاهر (1394). چیستی سازمانهای رسانهای. فصلنامه رسانه، 26(4)، 5-18.
روشندلاربطانی، طاهر و امیدی، افشین (1397). مدیریت نوآوری رسانهای: تدوین چهارچوبی یکپارچه. فصلنامه رسانه، 29(3)، 57-83 .
سلاجقه، مژده (1394). جایگاه مهندسی ارزش در خط مشی انتخاب و فراهمآوری منابع کتابخانهای. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26(3)، 24-38.
سلامی، مریم؛ بهرامنیا، سارا و عزیزخانی، زهرا (1397). رابطه بین اکتساب دانش با توسعه سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه. مطالعات دانش شناسی، 4(15)، 1-22.
سورانی، رضا؛ ایمانی، محمدنقی و شریفی، اصغر (1395). کاربرد مهندسی ارزش در محیط دانشگاهی؛ شناسایی فرایندها و عوامل مؤثر بر استفاده از آن. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 10(4)، 93-124.
صالحیامیری، رضا (1392). آموزش عالی، برنامهریزی و توسعه فرهنگی. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
صفائی، راضیه؛ شجاعی، وحید و حامی، محمد (1399). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر استقرار مهندسی ارزش در مدیریت اماکن ورزشی شهر تهران. فصلنامه مدیریت کسبوکار، (48)، 320-338.
صنعتجو، اعظم؛ محمودی، حسن؛ طاهری، ابوالفضل و شفیعی، مسعود (1395). تعهدسازمانی در پرتو توسعه توانمندسازیروانشناختی کارکنان در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6(2)، 185-205.
ضیایی، ثریا؛ بهرامی، سارا و موسیچمنی، اعظم (1397). رابطه نوآوری در خدمات با رشد سازمانی کتابخانههای دانشگاهی. مطالعات دانششناسی، 4(16)، 103-120.
عابدیجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 151-198.
فرهودی، فائزه (1400). توسعه کتابخانه با تکنیکهای خلاقیت و مهندسی ارزش. تهران: دارالفکر.
قنبریها، خدیجه؛ شمس، غلامرضا و اعلامی، فرنوش (1401). شناسایی چالشها و فرصتهای توسعه سازمانی از طریق فناوری در صنعت نفت. فصلنامه مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 14(54)، 177-196.
کریشنان، ساکسنا ( 1995 ). مهندسی ارزش در طراحی، اجراء و بهرهبرداری. ترجمه شرکت مهندسی مهاب قدس. تهران: انتشارات شرکت مهندسی مهاب قدس.
کونگ، لوسی (1392). مدیریت راهبردی در رسانه: از نظریه تا اجرا. ترجمه مریم خطیبزاده؛ علیرضا قراگوزلو و علیاکبر فرهنگی. تهران: دانژه.
مایلز، لارنس، دی (1961). تکنیکهای مهندسی و تحلیل ارزش. ترجمه مریم نیرورنگ و علی مصطفاییپور. تهران: سبز رایان گستر.
میرمحمدصادقی، علیرضا؛ زارعی، مصطفی و طهماسبی، عباس (1397). شناسایی و رتبهبندی کارکردهای بهرهوری کارکنان با استفاده از تلفیق BSC و روششناسی مهندسی ارزش. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)، 10(4)، 75-100.
نظری، محسن و قهرمانی، عبدالرضا (1395، 30 شهریور). مدیریت توسعهمحور برای سازمانهای رسانهای در ایران. پارادایمهای نوین مدیریت سازمانی نخستین کنفرانس بینالمللی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نظری، محسن و قهرمانی، عبدالرضا (1397). تبیین و تعریف سازمان رسانه و سیاستگذاریهای رسانهای در ایران، بر مبنای مدل مدیریت توسعهمحور. پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه، 1(1)، 117-138.
Balouei Jamkhaneh, H.; Luz Tortorella, G.; Parkouhi, S.V. & Shahin, R. (2022). A comprehensive framework for classification and selection of H4.0 digital technologies affecting healthcare processes in the grey environment. The TQM Journal. https://doi.org/10.1108/TQM-08-2021-0232.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Dogruel, L. (2014). What is so special about media innovations? A characterization of the field. The Journal of Media Innovations, 1(1).
Drake, M. (1979). Managing innovation in academic libraries. College & Research Libraries, 40(6), 503-510.
Hartini, S.; Manurung, J. & Rumita, R. (2021). Sustainable-value stream mapping to improve manufacturing sustainability performance: Case study in a natural dye batik SME’s. In IOP Conference Series. Materials Science and Engineering, 1072(1). DOI 10.1088/1757-899X/1072/1/012066
Heeks, R. (2000). Reinventing government in the information age. London: routledge.
Hollifield, C. Ann. (2014). The influence of organizational culture of news organizations and professional culture of Journalism on the U.S news media's adoption of user generated content. University of Georgia. QINGMEI QING.
Kaj Storbacka (2019). Actor engagement, value creation and market innovation, Contents lists, Industrial Marketing Management.
Ortt, J. R. & van der Duin, P. A. (2009). The evolution of innovation management towards contextual innovation, European Journal of Innovation Management 11(4). doi: 10.1108/14601060810911147
Rachwan, R.; Abotaleb, I. & Elgazouli, M. (2016). The influence of value engineering & sustainability considerations on the project value. Procedia Environmental Sciences, (34), 431-438.
Storsul, T. & Krumsvik, A. H. (2013). What is media innovation?. Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change. Göteborg: NORDICOM, 13–26.
Westlund, O. & Lewis, S. C. (2014). Agents of media innovations: Actors, actants, and audiences, The Journal of Media Innovations.
Yang, Baiyin; Watkins, Karen & Marsick, Victoria (2004). The construct of the learning organizations: Dimensions, Measurement, and Validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |