
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 528 |
تعداد مقالات | 4,596 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,775,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,489,262 |
نقد و بررسی برداشت غزالی از عبارات ناظر به شرابخواری ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.247875.1727 | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی مقدم* 1؛ محمد مهدی سلامی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه رضوی | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی | ||
چکیده | ||
غزالی از مخالفان بزرگ و نامدار فلسفه است. او تلاش خود را برای مقابله با فلسفه و فلاسفه از طریق نقد نظری و عملی، اثبات تهافت درونی، نقدهای بیرونی و ارزیابی شخصیت و رفتارهای فیلسوفان بکار گرفته است. از جمله غزالی در برخوردی روانشناسانه ابن سینا را که نماینده رسمی جریان تفکر فلسفی عصر او به حساب می آید، به بی اعتنایی به احکام شریعت و ارتکاب برخی معاصی از جمله شرب خمر متهم کرده است، این شیوه در توده مردم که تابع احساسات و عواطف بوده و محبت و نفرت آنها در پذیرش و انکار افکار نقش اساسی دارد، تاثیر زیادی می گذارد. بخشی از ادعا و دلیل غزالی در این زمینه ناظر به عباراتی است که از خود ابن سینا یا درباره او نقل شده است. مساله تحقیق، بررسی میزان دلالت و اعتبار این نحوه استناد در اثبات مدعای مورد نظر است. در این مقاله به روش تحلیلی ادله و عبارات مورد ادعا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نشان داده شده است که: 1- گزارش های مورد استناد در این باره گرفتار تعارض و تهافت درمحتوی است، در این گزارش ها ابن سینا همزمان به نماز و قرآن و معنویت و التجا به درگاه خدا در حل مسائل علمی معتقد است و بلافاصله بعد از بازگشت از مسجد به ارتکاب شرب خمر اقدام می کند، 2- لفظ مشروب و شراب مشترک میان شراب و شیره و آبمیوه و معجون است و ترجیح شراب انگوری دلیل موجه ندارد3- آراء فقهی در حرمت و حلیت برخی اقسام شراب مانند شراب خرما و شرایط آن مختلف است و مطابق قرائن و شواهد مشروبی که مورد استفاده ابن سینا و دیگران در فقه رایج آن زمان حرمت نداشته است. بنابر ین جهات برداشت غزالی محل تامل و تردید است. | ||
کلیدواژهها | ||
غزالی؛ نقد فلسفه؛ نقد ابن سینا؛ شرب خمر فلاسفه؛ اتهام شرابخواری به فلاسفه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism of Al-Ghazali's interpretation of Ibn Sina's statements regarding Wine consumption | ||
نویسندگان [English] | ||
gholamali moghaddam1؛ mohammad mahdi salami2 | ||
1Assistant Professor, Department of Philosophy and Theology, Razavi University of Islamic Sciences | ||
2razavi un | ||
چکیده [English] | ||
Al-Ghazali is a famous opponent of philosophy. He has made every effort to confront philosophy and philosophers through theoretical and practical criticism, proving internal hypocrisy, external criticism, and evaluating the personality and behaviors of philosophers. For example, in an emotional and psychological approach, Al-Ghazali has accused Ibn Sina, who is considered the official representative of the philosophical thought of his era, of ignoring the rules of the Sharia and committing some sins, including drinking wine. This method has a great impact on the masses of people who are subject to feelings and emotions and their love and hatred play a fundamental role in accepting and rejecting ideas. Part of Al-Ghazali's claim and argument in this regard refers to statements that have been quoted from Ibn Sina himself or about him. Now the question is whether Al-Ghazali was wrong in this perception, judgment, and accusation of drinking wine against Ibn Sina? In this article, we have analyzed his alleged statements using an analytical method and shown that Ghazali's interpretation is a matter of reflection and doubt from various aspects, such as the conflict and ambiguity in the content, the verbal similarity of "drink" and "wine", and the neglect of the differences in jurisprudential opinions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ghazali, criticism of philosophy, criticism of Ibn Sina, accusations against philosophers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |